Anton lärde sig hur små justeringar kan göra stor skillnad

Anton Peterson jobbar med kommunikation och digital marknadsföring på Danske Bank. I februari gick han intensivkursen Digital spridnings- och kanalstrategi. “Läraren var kreativ och inspirerande. Man märkte tydligt att han hade erfarenhet, vilket gjorde undervisningen både engagerande och praktiskt användbar.” säger Anton.
Hej Anton! Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Anton Peterson och jobbar med kommunikation och digital marknadsföring på Danske Bank i Sverige. Jag har en bakgrund inom kommunikation och har tidigare arbetat som Social Media Manager och Content Producer i fem år. Min nuvarande roll fokuserar mycket mer på att optimera och sprida innehåll snarare än att producera det.
Du har gått ett par kurser hos oss, senast var det Digital spridnings- och kanalstrategi. Varför valde du denna kurs?
– Jag ville utveckla mina kunskaper inom digital marknadsföring och performance marketing, särskilt när det gäller att skapa och analysera kampanjer i Meta, LinkedIn och Google.
Vad fick du med dig?
– Jag har fått med mig många värdefulla verktyg för att arbeta datadrivet med marknadsföring, optimera kampanjer och analysera resultat. Dessutom har kursen gett mig nya perspektiv på hur man kan effektivisera arbetet med digital kommunikation.
Hur var läraren?
– Läraren var kreativ och inspirerande. Man märkte tydligt att han hade erfarenhet, vilket gjorde undervisningen både engagerande och praktiskt användbar.
Vad tycker du var roligast eller mest lärorikt på utbildningen?
– Att få testa olika strategier i praktiken och se hur små justeringar kan göra stor skillnad i kampanjresultaten.
Hur har du fått användning av det du lärde dig?
–Jag använder dagligen det jag lärt mig, både när det gäller att optimera digitala kampanjer och analysera data för att förbättra räckvidd, trafik och engagemang.
Beskriv hur en dag på ditt jobb kan se ut!
– Min dag består ofta av att analysera pågående kampanjer, optimera målgrupper, annonser och annonstexter. Jag jobbar även med att utveckla strategier för hur vi kan nå rätt personer vid rätt tillfälle med rätt budskap.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Att arbeta med data och se tydliga resultat av det jag gör, samt att digital marknadsföring ständigt utvecklas och ger möjlighet att testa nya saker. Jag har alltid gillat att spela datorspel, vilket har gjort mig van vid att analysera situationer snabbt och se direkta resultat av mina beslut. Det är en av anledningarna till att jag trivs så bra med digital marknadsföring – här kan jag testa, optimera och se effekten av mitt arbete i realtid.
Och vilka är utmaningarna?
– Att hålla sig uppdaterad om alla förändringar inom digital annonsering och att hitta balansen mellan varumärkesbyggande och konverteringsdrivande kommunikation.
Var hämtar du inspiration?
– Jag följer branschledande bloggar och nyhetsbrev. Dessutom testar jag sjukt mycket optimeringsmetoder som jag själv har kommit på för att lära mig vad som fungerar bäst.
Har du något karriärtips du vill dela med dig av?
– Ett karriärtips jag verkligen tror på är: “Pros have failed more times than beginners tried.” Våga testa, våga misslyckas och lär dig av varje erfarenhet – det är så man utvecklas och blir riktigt bra på det man gör… och använd AI, använd AI till ALLT.
Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?
– Om du vill utveckla förståelsen för digital marknadsföring och bli bättre på att analysera och optimera kampanjer är kursen en riktigt bra investering i din karriär!
Vill du läsa fler intervjuer med tidigare kursdeltagare? Då är Berghs artikelserie Efter kursen något för dig!
Relaterade artiklar
Forskare och illustratör – en perfekt kombination
Sandra Haraldson gick kursen Illustration på Berghs under hösten 2023. Här berättar hon om utbildningen och sitt jobb.
Kursnyheter på Berghs!
Har du undrat vad det finns för nya spännande kurser på Berghs? Då kan vi glatt meddela att vårt utbud har fått tillökning.
Per fick ökad förståelse för hela kundresan
Per Norell har arbetat inom retail i många år. I höstas gick han kursen Digital försäljning med fokus på e-handel för att täppa till kunskapshålen.