Artiklar

Kursen Place Branding gav Bianca nya perspektiv

Bianca Brandon-Cox

Bianca Brandon-Cox driver sedan många år eget företag inom marknads­föring och konceptutveckling, med mat och dryck i fokus. I våras gick hon kursen Place Branding på Berghs. Här berättar hon om sitt jobb, vad hon tyckte om kursen och hur de nya kunskaperna har kommit till nytta.

Skrivet av Anette Hamel
September 4, 2023

Hej Bianca! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag heter Bianca Brandon-Cox och är verksam i Stockholm inom marknads­föring, konceptutveckling och utbildning. Sedan 2010 driver jag eget bolag och min röda tråd sedan 25 år tillbaka är mat och dryck. Jag har jobbat på tre kommunikationsbyråer med fokus på mat- och dryck, över 15 år i mitt eget bolag och 3,5 år på Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden.

Du gick kursen Place Branding på Berghs under våren 2023. Vad var det som fick dig att välja denna?

– Som temaspecialist inom måltidsturism på Visit Sweden jobbade jag med platsutveckling och platsmarknadsföring. Min roll var att bidra till företags- och destinationsutveckling i hela Sverige genom att sprida kunskap och insikter inom måltidsturism. Målgruppen var besöksnäringsföretag i hela Sverige, regionala turismorganisationer samt städer. Men jag har ingen egentlig utbildning inom området så jag ville dels testa mina kunskaper från arbetslivet, dels utvecklas inom området för att bli mer konkurrenskraftig på arbetsmarknaden.

Hur var kursledaren?

Michael Persson Gripkow var superproffsig!

Vad tycker du var roligast eller mest intressant under kursdagarna?

– Att få höra människor från verkligheten beskriva hur de jobbar med platsutveckling på olika sätt. Sedan har Michael en unik bakgrund inom många olika spännande företag/bolag som gör att kursledaren och kursen känns extra relevant. Det fanns så många olika perspektiv representerade.

Kan du ge något exempel på lärdomar från kursen?

– Att det är långsiktigt hållbart att tänka stort och få med alla parter på vägen och att det tar tid när man ska göra ett grundligt arbete från början.

Har du fått användning av det du lärde dig?

– Ja, jag använder det dagligen för olika företag som jag jobbar med på konsultbasis i mitt eget bolag. Spindelperspektivet hjälper till att lyfta blicken, se saker från olika perspektiv, tänka större, få många nya goda idéer och samarbeta med andra i större utsträckning än tidigare.

Vilken kurs passar dig?

Berghs erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden. Det finns både kurser i våra lokaler i Stockholm och på distans.

Till kurslistan

Hur kan en dag på ditt jobb se ut?

– Jag jobbar dagligen med att kartlägga och utveckla mina kunders resurslistor, vilket ger konkret innehåll att använda i marknads­föring och konceptutvecklingssammanhang.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Att få göra och lära sig nya saker varje dag. Och att få tänka stort!

Och vilka är utmaningarna?

– Att många företag har det jobbigt ekonomiskt nu och inte har möjlighet utvecklas i den takt de vill. Det råder även stor brist på personal i restaurangbranschen.

Har du något karriärtips du vill dela med dig av?

– Lyssna på magkänslan och skaffa en mentor eller affärscoach. En vacker dag är du själv mogen att vara den personen.

Var hämtar du inspiration?

– I naturen och på sociala medier.

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom Place Branding?

– Jag gör trendspaning och omvärldsanalys på LinkedIn där jag läser om och samlar på olika företag som är duktiga på hållbar platsutveckling och platsmarknadsföring. De får sedan fungera som goda exempel när jag föreläser eller utbildar t.ex. besöksnäringsföretag runtom i Sverige (fast i mitt eget bolag numera). Jag läser även flertalet trendrapporter, bl.a. företaget Placebrander har en superbra trendrapport.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?

– Gör det! Värt varenda krona!

Vill du läsa fler intervjuer med tidigare kursdeltagare? Då är Berghs artikelserie Efter kursen något för dig.

Foto:  Christina Uhlin