Kursen Place Branding passade Camilla perfekt
“Jag kunde applicera det vi gick igenom på kursen på vårt eget arbete i samma stund som jag lämnade Berghs lokaler” säger Camilla Lindgren, som hörde talas om kursen Place Branding när hennes arbetsgivare var uppdragsgivare för ett examensarbete på Berghs. Här hyllar hon läraren och berättar om dagarna på skolan.
Hej Camilla! Vad du jobbar med!
– Jag heter Camilla Lindgren och är kommunikationsstrateg i Katrineholms kommun. En stor del av min nuvarande tjänst går till att processleda framtagandet av ett nytt platsvarumärke i Katrineholm. Under kursens gång fick jag ett nytt jobb som affärsutvecklare på vårt destinationsbolag +Katrineholm. Där börjar jag i januari och i den rollen kommer jag att få fortsätta arbeta med platsattraktion, vilket känns superkul.
Vad har du för bakgrund?
– Jag har läst medie-och kommunikation i Umeå och Örebro med lite extra fokus på grafisk form, projektledning och ekonomi. Att få läsa på Berghs har dock alltid varit en dröm.
Vilken kurs valde du att gå hos oss och varför blev det den?
– Jag har nyligen avslutat kursen Place Branding som är en del av Berghs satsning inom Urban Design and Planning. Jag fick höra talas om kursen när vi var uppdragsgivare för ett examensarbete på Berghs tidigare i år. Både kursen och examensarbetet hänger ihop med det arbete som görs med Katrineholms platsvarumärke. Vi valde Berghs för att bli utmanade, få andra infallsvinklar och konkret kunskap med oss hem – vilket vi verkligen fick.
Hur var kursledaren?
– Kursledaren Michael Persson Gripkow är otroligt kompetent. Han skapade ett tryggt rum och faciliterade samtalen på ett väldigt bra sätt. Kombinationen mellan Michaels kompetens, kursdeltagarnas erfarenheter och föreläsarnas fängslande berättelser var det som gjorde kursen så bra. Allt utgick från en teoretisk process, men innehållet var alltid taget från verkligheten med konkreta exempel.
Vilken kurs passar dig?
Vi erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser i våra lokaler och på distans. Frågor? Chatta gärna med oss!
Välj här!Hur fungerade ihopsättningen av kursdeltagarna?
– Place Branding kan handla om utveckling och marknadsföring av en hel kommun, som i vårt fall, men även om mindre delar av ett samhälle eller till och med en byggnad. Det gör att kursen är användbar för så många. I vår klass var vi personer från offentlig verksamhet samt från privat sektor. Vi hade stor nytta av varandras olika ingångar. Några behövde utveckla ett varumärke och andra förhålla sig till ett befintligt.
Att lära av varandra är en viktig pusselbit för lärande!
– Ja, vi kursdeltagare har sagt att vi ska ses igen om ett år för att se hur det har gått för alla, det hoppas jag verkligen att vi får till!
Det låter som en bra plan! Har du fått användning av något du lärde dig?
– Jag kunde applicera det vi gick igenom på kursen på vårt eget arbete i samma stund som jag lämnade Berghs lokaler. Kursen var så konkret att det gick att gå hem och testa för att sedan komma tillbaka med frågor.
Hur ser vägen framåt ut för dig?
– Arbetet i Katrineholm fortsätter nu med förankring, implementering och många roliga aktiviteter. Vi har blivit inspirerade och fått många idéer kring vad vi kan göra (och vad vi inte ska göra). Nu återstår action!
Slutligen, har du några tips du vill dela med dig av?
– Prata med så många du kan när du arbetar med dessa frågor. Det sämsta du kan göra är att försöka komma på en lösning själv på kontoret. Ta hjälp av platsvarumärkesexperter som Placebrander, analysföretag som kan ge dig hårdfakta, till exempel Kairos Future, se till att du har kompetensen att driva detta genom en kurs på Berghs, nätverka med andra som gjort samma sak och såklart, viktigast av allt, prata, prata prata med personer som ska verka på platsen. Det är ihop med dem du ska lägga mest tid.
Fotograf: Therese Larsson/+Katrineholm
Relaterade artiklar
"Det var en lycklig slump att jag hittade kursen Place Branding på Berghs"
Annika Åberg är nyanställd som friluftstrateg på Norrköpings kommun. 2021 påbörjade hon en karriärväxling. Här berättar hon om denna resa.
5 fördelar med att vara uppdragsgivare i ett examensprojekt
Varje vår får studenterna nyttja sina färdigheter till nytänkande lösningar. Ditt företag kan bli deras uppdragsgivare!
Berghs Head of Strategic Insight: ''Hårda krav kräver mjuka kompetenser'' 
I år är en sedan länge spirande romans mellan Urban Design & Planning och kommunikationsbranschen redo för nästa steg.