"Lärarna var pålästa, intresserade och engagerade"
"Även fast vi har en väl utvecklad strategi för sociala medier ville jag få ännu mer input och nya, färska insikter", säger Cecilia Widegren från Epiroc. I februari gick hon intensivkursen Bygga varumärke i sociala medier. Här berättar hon hur kunskaperna har kommit företaget till nytta och varför du också borde gå denna kurs.
Hej Cecilia! Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Cecilia Widegren och arbetar på Epiroc, som utvecklar och tillhandahåller utrustning för gruv- och anläggningsindustrin. Jag har arbetat inom företaget i dryga 13 år, på olika positioner. Sedan snart två år arbetar jag på vårt huvudkontor, är ansvarig för digital kommunikation och har bland annat det globala ansvaret för våra sociala medier. Huvudkontoret ligger i Sickla, men eftersom jag bor i Örebro arbetar jag mycket från något av våra kontor där.
Du gick intensivkursen Bygga varumärke i sociala medier hos oss i februari 2023. Vad var det som fick dig att välja denna kurs?
– Om det är något område där man inte blir fullärd så är det detta. Jag har daglig kontakt med kollegor över hela världen och behöver kunna stötta dem i hur vi ska kunna utvecklas i våra sociala kanaler. Även fast vi har en väl utvecklad strategi för sociala medier ville jag få ännu mer input och nya, färska insikter.
Vad har du fått med dig från kursdagarna?
– Från utbildningen fick jag med mig både strategiska lärdomar, samt en hel del praktiska tips. Framförallt blev jag också utmanad i sådant som jag trodde att jag visste, men där jag kanske hade lite fel.
Hur var lärarna?
– Lärarna var pålästa, intresserade och engagerade. Det kändes också bra att de själva arbetar i branschen, så att man vet att kunskapen är förankrad i verkligheten. De kompletterade varandra otroligt bra!
Motsvarade kursen dina förväntningar?
– Kursen motsvarade mer än väl mina förväntningar. Den var intensiv, men det var värt varenda timme.
Fick du någon aha-upplevelse?
– Jag fick flera aha-upplevelser, där jag arbetat enligt gammal vana men det visar sig finnas lösningar som är bättre. Jag tror att vi alla på kursen upplevde samma sak.
Vad tycker du var roligast eller svårast på utbildningen?
– Absolut roligast var nog alla givande diskussioner vi hade på kursen. Deltagarna kom från helt skilda bakgrunder, med olika erfarenheter och verkligheter. Vi har skrattat och varit frusterade tillsammans kan man säga. Och alla deltagare var öppna med sina utmaningar, vilket skapade en trygg stämning.
Hur har du fått användning av det du lärde dig?
– Jag har fått stor användning av kursen och viktigast av allt, jag har kunnat vidareförmedla mina nya erfarenheter till mina kollegor globalt.
Vilken kurs passar dig?
Berghs erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser i våra lokaler i Stockholm och på distans.
Välj kurs här!Beskriv hur kan en dag på ditt jobb se ut!
– En dag på mitt jobb innebär vanligtvis flera möten, som för så många andra. Många av mina kollegor sitter i andra tidszoner, så jag behöver jobba smart för att inte jobba dygnet runt. En typisk dag ser jag över flödet i våra kanaler, hur vårt varumärke ser ut i våra sociala medier och att vi håller ihop, oavsett om vi lägger ut något i till exempel Chile, Frankrike eller Singapore. Jag kanske håller en utbildning för en nyanställd kommunikationskollega, som vill veta hur vårt social media management system fungerar och vad som gäller i våra sociala kanaler. Jag arbetar även på olika strategier för hur vi ska ta oss framåt inom mitt område. Då jag dessutom är övergripande ansvarig för en av våra webbplatser, lägger jag även en del av dagen på att utveckla den.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Det bästa med mitt jobb är tveklöst den globala aspekten. Jag arbetar helt på engelska, jag har alltid kontakt med kollegor över hela världen och jag har fått möjlighet att resa och träffa så många av dem. Sen är det förstås också superspännande med gruvmiljön, när man någon gång är 800 meter under jord känner man sig väldigt liten.
Och vilka är utmaningarna?
- Utmaningarna med mitt jobb är närbesläktade med de positiva aspekterna. Jag är mån om att så lite information som möjligt ska gå förlorad trots att vi har så många olika förstaspråk, men självklart kan man tolka varandra olika beroende på språk och kultur.
- Sen är det förstås också en utmaning att min arbetsdag tar slut när någon annans börjar. Man får ha en viss flexibilitet där.
- Ännu en utmaning är förstås att jag även har sociala medier personligen, vilket gör att det kan vara svårt att känna att arbetsdagen tar slut och fritiden börjar. Jag är nog rätt trist på mina egna sociala kanaler men jag har kommit fram till att det är okej – jag lägger hellre krutet på att utveckla företagets.
Har du något karriärtips du vill dela med dig av?
– Mitt bästa karriärtips är att vara framåt och visa att du brinner för det du gör. I vår bransch är det också extra viktigt att visa att det vi gör faktiskt gör skillnad, så försök mäta allt du gör. Sen tror jag man har stor nytta av att hålla sig allmänbildad och samhällsuppdaterad.
Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet du läste hos oss?
– Jag håller mig främst uppdaterad genom att följa personer på sociala medier. Ett tips är Head of instagram, Adam Mosseri (@mosseri). Inte bara får man en massa insikter och nyheter om vad som är på gång, han ger också ett sympatiskt intryck och är en behaglig person att följa. Jag tänker att han är ett bra föredöme för hur både företag och privatpersoner kan vara i sociala kanaler.
Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa kursen Bygga varumärke i sociala medier?
– Jag skulle verkligen rekommendera den här kursen. Den är intensiv och det är mycket insikter som levereras på kort tid. När man kommer tillbaka till sitt arbete, så har man med sig ett batteri med saker att ta tag i på en gång.
Låter detta som något för dig? Här hittar du alla Berghs intensivkurser.
Relaterade artiklar
Berghs experter delar misstag och lärdomar
Ibland blir saker inte riktigt som det var tänkt. Här berättar Berghs kursansvariga om tabbar de har råkat göra på jobbet och vad de lärde sig.
Intensivkursen i hållbarhetskommunikation gav Clara nya insikter
Clara Grabe är Senior Brand Manager och PR-ansvarig på Provinum Vinhandel. Här berättar Clara om sitt roliga jobb och de givande dagarna på Berghs.
Experternas första jobb i branschen
Erfarna, kompetenta och framgångsrika är tre ord som gemensamt kan beskriva Berghs kursansvariga, men alla har de såklart varit nybörjare en gång i tiden.