Artiklar

Intensivkursen i hållbarhets­kommunikation gav Clara nya insikter

Clara Grabe
Under kursen blev det väldigt tydligt att vi behöver hitta nya sätt att kommunicera hållbarhet.

Clara Grabe är Senior Brand Manager och PR-ansvarig på Provinum Vinhandel. Här berättar Clara om sitt roliga jobb och de givande kursdagarna på Berghs.

Skrivet av Anette Hamel
Oktober 23, 2024

Hej Clara! Vem är du och vad jobbar du med?

– Mitt namn är Clara Grabe, jag bor i Stockholm och jobbar för Provinum Vinhandel. Vi importerar vin från hela världen med fokus på Europa. Våra kunder är restauranger och Systembolaget. På Provinum arbetar jag som Senior Brand Manager och PR-ansvarig sedan fem år tillbaka. Innan dess var jag ansvarig sommelier på restauranger som Hillenberg och Ekstedt, så det är i restaurangbranschen jag har min bakgrund. Jag har förutom min sommelierutbildning en kandidat i service management.

I början av hösten 2024 gick du kursen Strategisk hållbarhets­kommunikation hos oss. Vad var det som fick dig att välja denna?

– Insikten att det inte bara handlar om vad vi gör inom hållbarhet utan att det är minst lika viktigt hur och till vem vi kommunicerar vårt arbete gjorde att jag sökte den här kursen.

Vad fick du med dig från kursdagarna?

– Massor! Under kursen blev det väldigt tydligt att vi behöver hitta nya sätt att kommunicera hållbarhet, eller helt enkelt att inte kommunicera hållbarhet för sig utan att det ska integreras i all kommunikation. Vi måste sluta slå oss för bröstet och börja engagera istället. Ett kul nätverk med flera helt olika branscher representerade även bland kursdeltagarna ledde till många intressanta diskussioner.

Hur var läraren?

– Jag var väldigt nöjd med läraren. Mycket spetsig kompetens och rutin på området. Avslappnad undervisningsstil och väldigt mycket samtal och diskussion istället för ren föreläsning.

Vad tycker du var svårast på utbildningen?

– Det blev tydligt att det finns oändligt många förkortningar inom hållbarhet, nästan skrattretande många. Jag hängde inte med i alla, men det är väl också det som är poängen, vi måste förenkla för att engagera.

Hur kan en dag på ditt jobb se ut?

– I mitt arbete har jag daglig kontakt med producenter från olika länder som vi importerar från. Det handlar om allt från att underhålla befintliga produkter på Systembolaget till att estimera försäljning inför kommande perioder och att arbeta proaktivt för att lansera fler viner. I andra änden sitter Systembolagets inköpare och kategorichefer som vi också arbetar med för att kunna förse konsumenterna med de viner de kommer vilja ha om 1-2 år. Jag har direktkontakt med de journalister och skribenter som specialiserat sig på dryck, för att hela tiden hålla dem uppdaterade om vad som sker hos oss. Som en extra krydda ordnar vi event och provningar med våra viner.

Hur jobbar ni med hållbarhet?

– Vi är ett relativt litet företag som hittills främst har fokuserat på att produkterna vi tar in är producerade på bästa möjliga sätt, gärna ekologiskt eller med andra hållbarhetscertifieringar. Framöver kommer vi naturligtvis att fortsätta det arbetet, men också titta mer på var vi i vår kärnverksamhet kan göra störst skillnad, vid till exempel val av transporter.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Att jag får jobba med människor och relationer i en bransch som jag älskar, men att det också finns analytiska och strategiska krav som gör att jag får växla mellan att sitta fokuserad vid datorn och hålla goda relationer med alla vi samarbetar med. En perfekt mix.

Och vilka är utmaningarna?

– Den största utmaningen är att hinna med allt vi vill göra. En annan utmaning är att vinkonsumtionen går ner, speciellt bland yngre. Det är ju bra för folkhälsan, men ställer högre krav på oss att förstå vad den som dricker vin vill ha.

Var hämtar du inspiration?

– Inom hållbarhetsarbete håller vi koll på vad branschen gör och såklart våra branschkollegor. Vi hämtar mycket inspiration även hos våra partners i andra länder och så försöker jag att läsa så mycket jag hinner.

Har du något karriärtips du vill dela med dig av?

– Jag tror på långsiktiga relationer och att man aldrig vet när och var vägar kan korsas igen, så det är alltid bra att bygga förtroende och ge ett gott intryck. Alla positioner jag haft på olika ställen har dykt upp tack vare kontakter och rekommendationer.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?

– Jag vill absolut tipsa om kursen, innehållet är mer än bara hållbarhets­kommunikation. Den påminner om mycket mer som är viktigt att ha i åtanke när vi kommunicerar.

Fotograf: Robert Johansson