Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
“Kursbeskrivningen och innehållet var som gjort för mig”
Micaela Svanborg jobbar som Business Analyst på Ica och läste kvällskursen Digital Management hos oss hösten 2014. Hon återkommer fortfarande regelbundet till material och anteckningar från kursen.
Hej Micaela! Berätta lite om dig, vad du jobbar med och varför du valde denna kurs.
Jag heter Micaela, är 51 år och har jobbat på ICA i 19 av dessa. Jag har följt utvecklingen av data och IT under hela min karriär. Stordatormiljö på Intrum Justitia (finans) och PC och internet på Svenska Röda Korset. När den digitala utvecklingen på allvar tog fart och jag som utvecklingsansvarig av interna digitala kanaler (intranät, internteve, mobila appar, nyhetsbrev) på ICAs informationsavdelning insåg att jag behövde uppdatera mig så verkade kursen Digital Management på Berghs bred och täckte vad jag ville förkovra mig i. Även om jag jobbar med intern kommunikation så kunde jag direkt efter kursen få nytta av mina nya kunskaper. Samma tillvägagångssätt för att planera och tänka gäller för intern kommunikation och digitala satsningar som för externa.
Kursbeskrivningen och innehållet var som gjort för mig och de frågor jag stod inför. Hur ska man tänka och vilka metoder kan jag tillämpa. Det var som en kontaktannons skriven för mig.
Vad har du fått med dig från kursen?
Jag använder verktyg vi fick för att planera digitala satsningar; ”det digitala huset” och jag går ofta tillbaka till kursmaterialet för att repetera och återanvända formuleringar, ord och bilder från lärarnas presentationer. Det var också bra att få det senaste i hur en digital organisation kan arbeta och byggas upp – det har jag direkt haft nytta av på min arbetsplats.
Motsvarade kursen dina förväntningar?
Ja, det gjorde den. Mer än vad jag förväntade mig i många fall. Jag tycker också att det kan vara skönt att känna igen sig i en del av det man får lära sig och och få bekräftelse på att man är rätt ute så att säga.
Hur var lärarna?
Otroligt insatta i branschen kände jag. Kom direkt från sina riktiga jobb och kunde visa på hur de arbetade just då och vilka utmaningar de hade och hur de löste dem. Det var en lärare som jag senare kontaktade för att få hjälp med ett uppdrag på ICA.
Berätta gärna om något bra minne från Berghs!
Jag tyckte att det var en jättespännande lektion som en lärare hade om hur de förnyat ett globalt företags hela digitala närvaro. Vilket case att få del av och hur de steg för steg gick tillväga. Sen gillar jag känslan av gemenskap man får med de andra kursdeltagarna och får höra hur andra har det på sina arbetsplatser.
Hade ni något projektarbete på kursen? Berätta gärna lite om det.
Det var ett eget case som vi fick bygga kursen kring och kunde diskutera lösningar med de andra eleverna. Jag fick bra vägledning när jag fastnade ibland. Att sätta upp ett kommunikativt mål och koppla det till mitt företags övergripande mål var grunden och det lärde jag mig mycket av. Att kunna få bryta ner övergripande mål som företaget satt kan vara lite abstrakt, men här fick jag hjälp och kunskap att göra det till konkreta mål och aktiviteter. Jag kunde senare presentera mitt case för en arbetsgrupp på jobbet som direkt kunde dra nytta av mitt arbete.
Vill du också gå en kurs på Berghs?
Vi erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser på dagtid, kvällstid, intensivkurser och på distans.
Välj här!Har du fått användning av det du lärde dig?
Absolut. Vi hade kort efter kursen ett uppdrag i att ta fram en digital strategi för internkommunikation. Då var det direkt enkelt att relatera till kursen och exempelvis lektioner om digital strategi.
Berätta lite om hur en dag på jobbet kan se ut.
Stor del av min tid går ut på att utveckla digitala kanaler tillsammans med kollegor på IT-avdelningen. Det handlar också om att analysera och följa upp hur kommunikationsinsatser har fallit ut tillsammans med informatörer och redaktörer som vill veta vilken räckvidd och genomslag redaktionella artiklar i intranät eller mobila kanaler har fått och hur många som ex tagit action på det vi vill med nyhetsbrev, intranätsidor och intranätartiklar.
Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet?
Jag måste säga att jag får mycket inspiration internt på jobbet. Vi genomför stora digitala satsningar internt och mot kund/omvärld. Vi försöker dela med oss genom föreläsningar och filmer på vårt intranät.