Ta alltid chansen att utvecklas
Elin Selling har det senaste året gått två kurser på Berghs. "När det finns deadlines och en kursplan spränger sig utbildningen in i kalendern och det är enda sättet för mig att få det gjort”, säger Elin och berättar om sitt intensiva, men roliga jobb och de nya verktygen hon fått.
Hej Elin! Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Elin Selling och lever och arbetar i Vänersborg. Efter en medie-och kommunikationsexamen på Göteborgs Universitet har jag jobbat i +10 år med papperstidningar, e-handel, content creation och nu som marknadsspecialist inom transportbranschen.
Du har gått två kurser HOS OSS. Först intensivkursen Bygga varumärke i sociala medier och DÄREFTER distanskursen Copywriting Start. Varför valde du att gå dessa?
– Chansen att utvecklas dök upp och då ska jag alltid säga ja till saker som känns kul och pirrigt. Kan man så ska man. Att läsa vidare känns som ett givet val då kravet på innehåll, både när det gäller text, bild och video, är stort. Kan jag bli bättre på att skriva kan jag också bli en bättre beställare av text. Så att samla på mig nya kunskaper är ett självklart val för mig i min yrkesroll. Jag skulle säga att det faktiskt krävs om du jobbar med marknadskommunikation.
Mitt arbete är intensivt så jag hittar aldrig tiden för att på egen hand försöka utbilda mig, och det är där Berghs har blivit så viktigt för mig. När det finns deadlines och en kursplan spränger sig utbildningen in i kalendern och det är enda sättet för mig att få det gjort.
Hur kan en dag på ditt jobb se ut?
– Mina arbetsdagar är som sagt intensiva. Jag jobbar med allt innehåll som ska produceras för två varumärken, på olika språk, plattformar, olika format, såsom bloggposter, text, bild, video för olika sociala plattformar och möten kring detta. Samt projekt som rör framtida steg som vi på marknadsavdelningen driver för att nå våra mål som finns i vår strategi.
Tempot är högt och tiden för att jobba med en text är kort. Det var det som var så lyxigt med att plugga, att man hade tid att tänka, skicka ner uppdraget i det undermedvetna och sen arbeta ut idéer och copyförslag. Verkligheten är oftast inte sådan, där är det produktion i högt tempo. Jag älskar att få jobba både operativt och strategiskt. Det operativa arbetet kräver mer och mer tid då plattformar, språk och varumärken hela tiden behöver matas mer, mer, mer och mer, för att synas och höras. Tyvärr hinner jag då inte knåda texten så länge som jag vill eller behöver.
Vilken kurs passar dig?
Oavsett om du söker efter en kurs i våra lokaler eller vill plugga på distans har Berghs något för dig! Vi erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden.
Välj kurs!Hur har du fått användning av det du lärde dig på copykursen?
- Kursen gav mig en låda med verktyg för att komma igång, komma vidare och att vara sträng mot texten. Samt en hel del knep för att komma över tvivel och övningar för att undvika onödigt krångel. Jag har fått kunskap om vad en effektiv text är och hittat min personliga ton. Det har hjälpt mig förstå hur jag kan snabbt kan ”tappa in” till varumärkens tonaliteter. Jag ska fortsätta hela livet att öva på att skriva med övertygelse.
- Kunskaperna jag har samlat på mig använder jag dagligen i mitt arbete. Jag ser texter på ett nytt sätt. Att plugga copywriting har varit lite som att lära sig läsa på nytt.
- Tack vare Ylva och Signe, som har varit väldigt bra på att ge konstruktiv feedback, har jag tvingats utmana mig i att skriva kort.. ja, du ser ju hur svårt jag tycker det är. Men jag fortsätter att öva. Dock har deras feedback synts i min roll som kommunikatör då jag tycker att det gått snabbare att sätta rubriker och CTA- kort, kärnfullt och koncist.
Har du något karriärtips du vill dela med dig av?
Ja. Här är 5 tips för att fortsätta att utvecklas i karriären!
- Läs allt du ser!
- Lyssna på musik och spendera tid med låttexter.
- Rör på dig och diktera idéerna som kommer upp under tiden.
- Våga vara dålig och fortsätt att öva.
- Lär från människor som faktiskt jobbar med det idag som vet vad som efterfrågas.
Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa en kurs på Berghs?
– Unna dig sprak och fyrverkeri i hjärnan som uppstår när nya kunskaper bygger bo. Gör det, det är kul och utvecklande på både ett yrkesmässigt men också ett privat plan.
Relaterade artiklar
Kursen förändrade Tobias sätt att jobba med AI
Tobias Wright är copywriter på Steamery. Han har gått två kurser i copywriting. Här berättar Tobias om sitt jobb och de lärorika dagarna på Berghs.
Experternas första jobb i branschen
Erfarna, kompetenta och framgångsrika är tre ord som gemensamt kan beskriva Berghs kursansvariga, men alla har de såklart varit nybörjare en gång i tiden.
Vårens kvällskurser på Berghs
Öka dina chanser att hitta ett nytt jobb, utvecklas där du är – eller ta nästa steg i karriären.