Berghskursen gav Elin ett större självförtroende
I höstas gick Elin Ulfhammer från PR-byrån A Beautiful Soup en distanskurs i kriskommunikation. Här delar hon med sig av ett karriärtips och berättar om utbildningen, karriärbytet och sitt nuvarande jobb.
Hej Elin! Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Elin Ulfhammer och jobbar sedan drygt tre år tillbaka som konsult och projektledare på PR-byrån A Beautiful Soup. Vi är specialiserade på public affairs och hållbar stadsutveckling, vilket jag tycker är väldigt roligt och inspirerande.
Vad har du för bakgrund?
– Från början läste jag juridik och arbetade med det i två år efter examen innan jag kände att jag ville arbeta med något mer kreativt och valde att byta bana för snart sex år sedan.
Under hösten 2023 gick du distanskursen Kriskommunikation på Berghs. Vad var det som fick dig att söka denna kurs?
– I mitt arbete som konsult dyker det ibland upp större eller mindre kriser för våra kunder. Jag ville bli tryggare i att hantera dessa kriser och lära mig att arbeta på ett mer strukturerat sätt. Min upplevelse är också att det blir allt vanligare med kriser på grund av hur det ser ut i världen, med krig, desinformation, cyberangrepp, klimatförändringar och annat som påverkar verksamheter på olika sätt som ibland kan vara svåra att förutse.
Vad har du fått med dig från kursen?
– Jag har fått med mig tydliga verktyg och mallar för allt från rollfördelning till prioritetsordning och utvärdering. För mig har det varit värdefullt att gå igenom krisens olika stadier och att identifiera vad som faktiskt är en kris och att utmana mig själv i att vara proaktiv och försöka tänka vad som är en potentiell utveckling i krisen.
Hur var läraren?
– Det märks att Helena är väldigt van vid att lösa kriser och att leda krisarbete. Det var också väldigt givande att få höra om hennes erfarenheter ute i verkliga livet, både när det gått bra eller mindre bra vid krishantering, för att förstå bättre hur en kris kan vara uppbyggd och vilka konsekvenser hanteringen av en kris kan få.
Hur var det att plugga på distans?
– Det fungerade bra att plugga på distans. Vi som kursdeltagare satt i olika städer, så det möjliggjorde definitivt för fler personer att delta. Lektionerna låg också bra i tiden för att kunna kombinera med arbete.
Har du fått användning av det du lärde dig?
– Jag har inte fått användning av kursen rent konkret ännu, men kommer att börja arbeta med krishantering och prevent krisarbete nu framöver genom att hjälpa våra kunder att förbereda sig inför kriser och att bygga upp sina egna krisledningsgrupper och rutiner.
Du har även gått en kvällskurs i copywriting hos oss under hösten 2019. Vad fick du med dig från kvällarna på skolan?
– Det var en väldigt rolig kurs, det har aldrig känts så kul att vara tillbaka i skolbänken som det gjorde då. Det blir alltid lite mer känsloladdat med så kreativa kurser, att man lämnar ut en liten del av sig själv varje gång när man presenterar något. Det var jättebra att få öva på detta och att motivera de val som man gör i en kreativ process. Jag kände mig väldigt utmanad, på ett roligt sätt, i alla kursmoment. Vi fick också väldigt konstruktiv och genomtänkt feedback från kursledaren som gjorde att vi alltid tog med oss många lärdomar och insikter från varje lektion, både utifrån den feedback vi själva och våra kurskamrater fick.
Något bra minne eller lärdom från den tiden som du vill dela med dig av?
– En uppgift vi fick var att skriva om tonaliteten för en reklam utifrån en känd person. När vi skulle läsa upp resultaten hade helt plötsligt Maria Montazami, Glenn Hysén och Carola flyttat in i klassrummet. Då blev det väldigt tydligt hur duktiga (och roliga!) mina kurskamrater var, men också hur stor skillnad ordval kan göra.
Hur kan en dag på ditt jobb se ut?
– Mina dagar ser ofta väldigt blandade ut. Det är mycket skrivande, t.ex. av rapporter och pressmeddelanden men framför allt mycket strategiarbete som mynnar ut i aktiviteter som seminarier, rundabordssamtal, filmer och platsaktiveringar.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Det bästa med mitt jobb är just variationen av arbetsuppgifter, och att jag får lära mig väldigt mycket varje dag genom att jag jobbar med olika branscher och företag. Dessutom känner jag att det arbete som jag och mina kollegor utför gör skillnad. Inte bara för våra kunder utan också för samhället och städerna så att det blir mer hållbara och både bättre och trevligare att bo och vistas i.
Och några utmaningar?
– Utmaningarna med mitt jobb är att det ofta är mycket som behöver synkas med flera olika personer. Det brukar oftast gå bra, men det gäller att vara noggrann och att alltid ha en plan b.
Var hämtar du inspiration i ditt jobb?
– Jag blir inspirerad av att prata med andra om deras jobb och vilka utmaningar som de har inom företaget eller organisationen. Det sätter ofta igång många tankar hos mig, vad behöver de för att komma framåt, vilka behöver känna till vad företaget gör, vilka delar de sina utmaningar med och vilka borde de samarbeta med?
Har du något karriärtips du vill dela med dig av?
– Jag tror att många, framför allt i början av sin karriär, funderar på vad man vill jobba med och att det kanske inte alltid känns så som man hade föreställt sig. När jag arbetade som jurist såg jag flera kollegor som verkligen tyckte om sitt jobb och älskade att diskutera olika paragrafer och rättstillämpning. Det gjorde mig övertygad om att det måste finnas ett jobb för mig där jag kan känna likadant.
Så utifrån mina intressen började jag att prata med andra personer i min bekantskapskrets för att ta reda på vilka alternativa vägar som fanns. Det slutade med att jag sökte mig till PR-branschen och fick jobb på en byrå. Vägen därefter har inte varit helt spikrak, men jag är väldigt glad över att jag har hamnat där jag är nu och får känna samma engagemang i mitt nuvarande jobb som mina juristkollegor gjorde.
Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa kursen Kriskommunikation?
– Du kommer att få lära dig väldigt mycket om krishantering och vilka fällor som finns. Du kommer att få ett lugn och större självförtroende i att hantera kriser, vilket verkligen behövs för att kunna göra ett bra jobb och hitta de bästa lösningarna.
Relaterade artiklar
Berghs distanskurs gjorde Karoline bättre på kriskommunikation
“Vill du vara beredd och laddad med kunskap och verktyg om en stor kris slår till?
Kvällarna på Berghs blev en fullträff för Klara
Klara Engberg gick en kvällskurs i Copywriting. Här berättar hon om det stärkta självförtroendet och hur kunskaperna har kommit till nytta.
Ahmed lärde sig att innovationsleda för hållbar stadsutveckling
Ahmed Ali berättar om utbildningen, sitt jobb och vad han lärde sig på kursdagarna i Norra Djurgårdsstaden.