Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Kursen gav Boinstitutet en ny kommunikationsplattform
Erik Normark är kommunikationsansvarig för Boinstitutet och en av alla de som har läst Praktisk kommunikationsstrategi på Berghs. Här berättar han om hur han fått användning av kursen och delar även med sig av några karriärtips.
Hej Erik! Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Erik Normark, är 39 år och bor med dotter och sambo i Kärrtorp, i södra Stockholm. Jobbar sedan två år som kommunikationsansvarig för Boinstitutet, en samtals- och innovationsplattform med syftet att främja en socialt hållbar bostadsmarknad. Jag har en politices magister i grunden samt strökurser i kommunikation och ledarskap. Har under de senaste tio åren arbetat med bostadsfrågor, kommunikation och opinionsbildning, i början som styrelseledamot och konsult, och senast som pressekreterare för Hyresgästföreningen.
Vilken kurs läste du hos oss och när?
– Praktisk kommunikationsstrategi, 10 heldagar under våren 2019.
Vad var det som fick dig att söka till just denna kurs?
– Trots lång yrkeserfarenhet som kommunikatör tyckte jag mig sakna en tillräckligt solid utbildningsbakgrund för nästa steg i karriären. Eftersom kursen delvis går ut på att arbeta med den egna verksamheten som case kunde jag även använda kursen som en kvalitetssäkring av våra styrdokument och arbetssätt, vilket gjorde att min arbetsgivare som betalade utbildningen fick något mer konkret tillbaka, än ren kompetensutveckling.
Motsvarade kursen dina förväntningar?
– Den överträffade mina förväntningar. Jag hade inte väntat mig att den skulle vara så hands on och praktisk.
Hur var lärarna?
– Det var en bra mix av yngre experter, med stenkoll på det nya digitala landskapet och lite mer seniora föreläsare med skinn på näsan, som gav oss viktiga insikter om hur man leder och strukturerar kommunikationen i större organisationer. Det kändes exklusivt eftersom flera föreläsare kom från välkända storföretag, och till skillnad från i andra sammanhang fanns här tid att ställa många frågor och gå på djupet.
Vad tycker du var roligast eller mest intressant på kursen?
– Att kunna spegla sin organisations arbetssätt gentemot de andra deltagarnas organisationer var givande. Tyckte även om våra grupparbeten, där vi gemensamt försökte lösa ett case. Men det bästa var nog att jag under kursen kunde ta fram ett ny, uppdaterad kommunikationsplattform för Boinstitutet – som vi just nu är i färd med att implementera. Min styrelse blev mycket imponerad av resultatet.
Vad har du fått med dig?
– Massor! Kursen har framförallt bidragit till större självförtroende som kommunikatör och marknadsförare, genom ökad förståelse för olika begrepp och metoder, samt vidgade referensramar och goda exempel att inspireras av. Givetvis också goda vänner och kontakter inom andra branscher.
Hur kan en dag på ditt jobb se ut?
– Min roll som kommunikationsansvarig är att se till att hålla ihop alla aktiviteter kommunikativt, se till att det finns en röd tråd. Vi jobbar lite som en startup och tankesmedja men med syftet att sprida kunskap och goda exempel. Man kan se Boinstitutet som bostadspolitikens Public Service, men eftersom vi är få medarbetare behöver alla kunna lite om allt. Vi är också beroende av goda relationer och samarbete med andra aktörer, inom media, bostadsbranschen, politik och akademi för att få genomslag. Vi tar fram rapporter, initierar forskning, arrangerar seminarier, studieresor, deltar i paneler och producerar filmer.
– En vanlig dag, kan vara att jag på förmiddagen skissar på innehåll till sociala medier, lämnar feedback på filmmanus m.m. till produktionsbolag. Går på ett lunchmöte med en möjlig samarbetspartner eller omvärldsbevakar genom att gå på ett bostadspolitiskt seminarium, och på eftermiddagen skriver pressmeddelande för en kommande rapport.
Har du idag kontakt med någon av dina kurskamrater?
– Ja, vi har lovat att hålla kontakten, snackar lite över sociala medier, och ska ses på en AW i höst. Vi blev en sammansvetsad grupp, trots att vi kom från olika branscher, bakgrunder och hade olika kompetensprofiler.
Har du något karriärtips?
- Sök dig till något som engagerar dig även privat. Själv jobbade jag ideellt med bostadsfrågor i flera år innan det blev ett yrke.
- Försök bryt ny mark inom den organisation du arbetar för – Det kan innebära att du möter motstånd i början och att du riskerar att misslyckas emellanåt, men på längre sikt blir du känd som en förnyare, vilket kan leda till du får nya spännande uppdrag.
- Se till hela organisationens intresse, inte bara din arbetsgrupp. Ett holistiskt perspektiv uppskattas ofta av ledningen, vilket gynnar din karriär.
Hur håller du dig fortsatt uppdaterad - har du något tips på en blogg, podd, bok eller annat du vill dela med dig av?
Tips för bostadsnördar:
För att hålla koll på bostads- och finansmarknaden på veckobasis vill jag rekommendera Handelsbankens webbtv-kanal EFN. Korta program i snyggt, enkelt och aktuellt format.
Vill också rekommendera Fredrik Gerttens nya film Push som går upp på biograferna i höst. Den visar att utmaningen med bostadsbrist och höga bostadspriser i våra storstäder inte är en isolerad svensk företeelse, utan en global utmaning som har sin förklaring i finansmarknadens funktionssätt.
Lästips för karriären:
Jag köpte en bok med titeln ”Sälj dig själv och ta betalt”. Har faktiskt inte orkat läsa den, men den var svindyr och titeln gjorde sitt jobb, eftersom jag köpte den, vilket var en viktig lärdom i sig.
Varför tycker du att andra ska söka Praktisk kommunikationsstrategi?
– För att Berghs förmodligen har de bästa utbildningarna och renomméet. Upplägget att ta in föreläsare från näringslivet gör också att du får aktuell kunskap och inspiration från andra branscher än den där du är verksam.
Vill du läsa om andra personer som har gått en kurs på Berghs? Då rekommenderar vi vår artikelserie Efter kursen.
Fotograf: Moa Andersson
Relaterade artiklar
Eva-Katrine lärde sig att stärka arbetsgivarvarumärket
Eva-Katrine Persson, marknadsansvarig på Infozone berättar om kursen Employer Branding som hon gick under hösten 2024.
Vad gör en strateg/planner?
Vad sysslar egentligen en strateg med om dagarna?
Intensivkursen i hållbarhetskommunikation gav Clara nya insikter
Clara Grabe är Senior Brand Manager och PR-ansvarig på Provinum Vinhandel. Här berättar Clara om sitt roliga jobb och de givande dagarna på Berghs.