Eva-Katrine lärde sig att stärka arbetsgivarvarumärket
Eva-Katrine Persson är marknadsansvarig på Infozone och berättar i denna intervju om kursen Employer Branding som hon gick under hösten 2024. “Det var väldigt intressant att svart på vitt få en tydlig ekvation på vad en personalomsättning faktiskt kostar ett bolag och hur vi räknar fram det. Och att se hur mycket ett gediget arbete kring arbetsgivarvarumärke sedan kan minska dessa kostnader”.
Hej! Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Eva-Katrine Persson och arbetar som marknadsansvarig på Infozone, där jag sitter på vårt kontor i Kristianstad. Vi arbetar med att leverera den digitala arbetsplatsen till våra kunder och detta gör vi genom riktigt duktiga IT-konsulter. Jag närmar mig 8 år på företaget och tycker att det är så spännande med den tillväxtresa som vi har framför oss.
Under hösten 2024 gick du kursen Employer Branding. Vad var det som fick dig att söka denna kurs?
– Jag gillar att arbeta med människor och att se till varje individs behov. Därför blev det så spännande att jag fick möjligheten att utvecklas inom just området Employer Branding. Detta var inte min första kurs på Berghs, så det blev naturligt att söka utbildningen just här då jag varit väldigt nöjd vid tidigare tillfällen.
Vad fick du med dig från höstens kursomgång?
– Ja, vart ska jag börja? Det är så mycket som jag tar med mig; ett nytt nätverk av skolelever och lärare som har samma passion som jag, att utveckla arbetsgivarvarumärket för våra arbetsplatser och att hitta spännande vägar för att göra det. Jag har exempelvis också lärt mig att låta resan få ta sin tid, se till att ha med sig rätt kunskap från den interna organisationen och att arbeta utifrån ett och samma varumärke.
Hur var lärarna?
– Våra föreläsare var väldigt kompetenta samt inspirerande. Det märktes tydligt att de brann för sina områden och att det fanns en vilja att förmedla vidare denna kunskap och passion till oss.
Vad tycker du var mest intressant eller lärorikt på utbildningen?
– Det var flera delar som var intressanta, men jag tyckte att det var väldigt intressant att svart på vitt få en tydlig ekvation på vad en personalomsättning faktiskt kostar ett bolag och hur vi räknar fram det. Och att se hur mycket ett gediget arbete kring arbetsgivarvarumärke sedan kan minska dessa kostnader.
Vad tycker du var roligast på utbildningen?
– De öppna klassrumsdialogerna som vi elever hade tillsammans med vår lärare. Vi fick möjlighet att ställa direkta frågor och kunde lära oss av varandra. Det tyckte jag var roligt och sen underlättade det så mycket att vi var ett riktigt bra gäng i klassen.
Hur har du fått användning av det du lärde dig?
– Jag har börjat lägga upp en plan för hur vi ska arbeta framöver med Employer Branding hos oss på Infozone och vi har smygstartat lite med några förändringar. Men framför allt så ser jag fram emot en kommande workshop som är bokad med några kollegor där vi kommer att utvärdera vårt befintliga EB och även blicka framåt för att nå våra mål. Utifrån resultatet från vår workshop kommer vi sedan fortsätta det strategiska arbetet där jag känner att jag kommer få bra stöd av min nya kunskap från kursen.
Vilken kurs passar dig?
Berghs erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden. Det finns både kurser i våra lokaler i Stockholm och på distans.
Välj kurs härHur kan en dag på ditt jobb se ut?
– En arbetsdag är nästan aldrig den andra lik. Jag jobbar rätt så brett i min roll, där jag ena dagen kan skriva en blogg och layouta på vår hemsida eller ha möten med våra samarbetspartners för att planera vidare aktiviteter till strategiskt marknadsplaneringsarbete. En bred tjänst som jag uppskattar väldigt mycket.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Jag har en otrolig frihet och förtroende i arbetet som jag utför och det är något som jag uppskattar. Jag får möjlighet att utvecklas om jag vill. Sen har jag fantastiska kollegor vilket gör arbetsplatsen till en riktig fröjd utan att skryta, men det är sant.
Var hämtar du inspiration?
– Mitt tips är att gärna titta på hur ”kollegor i branschen” jobbar. Reflektera över vad de gör som är så bra och varför de lyckas så bra. Vidga vyerna och titta på andra företag hur de jobbar med Employer Branding och våga ta inspiration, men gör ett eget grundarbete innan.
Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?
– Jag skulle säga gå den, men tänk på att om du som i min roll arbetar med marknadsföring redan så kanske vissa delar blir som en uppfräschning i något du redan kan, som exempelvis storytelling och personas. Men det är värt det, för en uppfräschning är aldrig fel och jag har lärt mig så mycket av alla moment från både lärarna och kurskamraterna.
Relaterade artiklar
Berghs experter delar misstag och lärdomar
Ibland blir saker inte riktigt som det var tänkt. Här berättar Berghs kursansvariga om tabbar de har råkat göra på jobbet och vad de lärde sig.
Vad gör en strateg/planner?
Vad sysslar egentligen en strateg med om dagarna?
Intensivkursen i hållbarhetskommunikation gav Clara nya insikter
Clara Grabe är Senior Brand Manager och PR-ansvarig på Provinum Vinhandel. Här berättar Clara om sitt roliga jobb och de givande dagarna på Berghs.