Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Affärsutvecklaren fördjupade sig i insiktsdriven strategi

Eva.Widner

Eva Widner är CFO och affärsutvecklare. I höstas gick hon kursen Insiktsdriven strategi. Här berättar Eva om sitt jobb, vad hon fick med sig från tiden på Berghs och ger tips till dig som funderar på att läsa denna kurs.

Skrivet av Anette Hamel
Mars 9, 2020

Hej Eva! Berätta lite om dig, din bakgrund och vad du jobbar med.

– Jag heter Eva Widner och arbetar som CFO & affärsutvecklare. Jag är sedan ett drygt år tillbaka engagerad i ett start-up projekt, Aiya Wellness, ett koncept som vi vill lansera här på den svenska marknaden som bl.a. handlar om hur framtidens arbetsgivare jobbar med employer branding och den fysiska arbetsplatsen. Jag tog examen på Handelshögskolan 2007 och har efter det haft en professionell bakgrund inom Business och Financial Management, bl a inom kommunikations­branschen.

Vilken kurs gick du hos oss och vad var det som fick dig att välja just denna?

Insiktsdriven strategi hösten 2019. Just affärsutvecklings- och strategifrågor har alltid legat mig nära och jag har så länge jag kan minnas brunnit för strategisk utveckling av affärer. Jag har i mina arbetsroller ofta blivit involverad i affärs- och strategiutvecklingsfrågor, vilket jag uppskattat och känt att jag vill utveckla. Jag har därför velat få mer teoretiska verktyg och praktiska kunskaper i strategiskt insiktsarbete samt effektiva kommunikationslösningar. Valet föll naturligt på Berghs, som jag känner väl till sedan tidigare och där jag vet att det finns ett bra utbud med relevanta kurser och bra lärare. Jag har dessutom alltid varit intresserad av vad som ligger bakom och driver människors attityder och beteenden, och att kunna koppla ihop det med var människan och varumärket egentligen kan mötas, dvs insiktsarbetet bakom en effektiv kommunikationslösning. Alla vill sticka ut i dagens brus, så det gäller ju att få till träffsäkra budskap för att kunna nå ut. Valet föll därför på denna kurs och jag tycker att det är ett relevant ämne att fördjupa sig i och det kommer att bli än viktigare.

Vad har du fått med dig från kursen?

– I ledningsarbete är det naturligtvis bra att ha förståelse för om företaget kan bli mer träffsäker i sin kommunikation, som i förlängningen leder till någon sorts ökad affärseffekt. Att generera fler affärer, öka sina marknadsandelar. Kursen har varit aktuell för mig just nu, i det start-up projekt jag är engagerad i för närvarande men även för de positioner jag är intresserad av på längre sikt. Jag har fått med mig många verktyg som jag kommer att ta med mig i mitt arbete framöver. Bl a själva insiktsarbetet, i den research man gör, att se idén bakom idén, dvs. insikterna bakom budskapen. Här är det förståelsen för människors utmaningar och drivkrafterna som ligger bakom, som är i fokus. Inte minst för att enklare kunna avgöra vilka strategiska vägval du kommer att behöva göra – att få till insikten och därigenom en bättre förståelse för var människan och varumärket kan mötas.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

– Ja, helt klart. Annika Rehn Frobell är fantastiskt bra. Hon kan och andas området, ger praktiska aktuella verktyg, är pedagogisk, inlyssnande samt involverar och följer upp. Övriga gästföreläsare och företag vi träffade var också mycket kunniga och relevanta för kursens innehåll.

Berätta gärna något om kursens hemarbete!

– Vi hade individuella uppgifter liksom ett avslutande projektarbete, en kreativ brief, som vi presenterade vid kursens avslut. Projektarbetet höll en röd tråd med de lärdomar och insikter vi fick under kursens gång. Vi var ett team om tre och hade både kul och var nöjda med den pitch och kommunikationslösning vi fick till i vår kreativa brief för det varumärke vi hade valt. Vi fick bra kontinuerlig handledning och det var ett roligt och relevant projektarbete.

Vilken kurs passar dig?

På Berghs erbjuder vi ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Vi har både kurser på dagtid, kvällstid och på distans.

5 tips för att hitta rätt kurs

Vad tycker du var roligast eller mest intressant på kursen?

– Det är ju alltid kul att få än mer förståelse för vad som ligger bakom och vad som driver oss. Hela fördjupningen av insiktsarbetet innan vi fattar beslut om vilka strategiska vägval vi behöver ta för att få till den där effektiva kommunikationslösningen är ju spännande och intressant. Sen naturligtvis vårt case, vår kreativa brief, vi var ett bra team som sagt. Och nudging, beteendeekonomi är ju alltid intressant och relevant.

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet?

– Tar del av de senaste rönen och trenderna, gäller såklart alltid att göra det, enda konstanten är ju förändring, så gäller att hålla sig ajour - hålla koll på marknaden, omvärlden och följa upp nya observationer och beteenden. Jag rekommenderar för övrigt Berghs Morning Routine där olika föreläsare från branschen tar upp aktuella ämnen samt trendspaning inom området.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?

– Gå den, en väl underbyggd kurs, med en bra mix av teori samt praktiskt arbete och följer hela tiden en röd tråd. Vill du bli mer träffsäker i din kommunikation, så är den helt klart aktuell. Du får mer förståelse om idén bakom idén, insiktsarbetet bakom, och kan lättare hitta var någonstans människan och varumärket egentligen kan mötas och därigenom bli mer träffsäker i din kommunikation.

Se alla strategiska kurser och hela Berghs kursutbud.
Här hittar du svaren på de vanligaste  frågorna om att läsa en kurs hos oss.