På Berghs illustrationskurs hittade Frida de saknade pusselbitarna
“Jag upplevde att jag kunde rita och illustrera, men sedan saknades pusselbitarna som skulle få mig tryggare inom illustration som yrkesområde. Hur man jobbar metodiskt i processen, hur uppdrag gentemot kund fungerar, hur man kan tänka kring komposition, färgval etc. Jag ville utvecklas som illustratör helt enkelt. Allt det hittade jag i den här kursen." Pandemin fick Frida Bergqvist att byta karriärspår – från HR till illustration. Det här är hennes berättelse.
Hej Frida! Vem är du?
– Jag heter Frida, är 31 år och bor i Täby strax utanför Stockholm med min man och våra två hundar. Jag älskade att rita och skapa redan som liten men fick reumatism när jag var 14 år och hade så pass besvärliga symptom under de första åren att jag då slutade rita. När jag väl fick en stabil fungerande medicin flera år senare hade ritandet som hobby tyvärr försvunnit ur mitt liv.
Vad har du studerat och jobbat med?
– Jag är utbildad personalvetare i grunden och har jobbat inom HR men insjuknade i covid i april 2020 och drogs därefter med svåra post covidbesvär, med bland annat hjärntrötthet som gjorde att jag hade svårt att klara den typen av “tänkande kontorsarbete” som min roll innebar dagligen. Under min rehabprocess berättade teamet på sjukhuset att kreativt handarbete är väldigt gynnsamt vid hjärntrötthet, så jag tog upp ritandet igen och hittade på så sätt tillbaka till en stor del av mig själv som jag tappat. Samtidigt blev det läkande och stärkande i min tuffa situation. Dubbel vinst!
Så bra! Och hur ser din tillvaro ut nu?
– Jag valde tillslut att byta karriärspår i slutet av 2022 och sa upp mig från mitt HR-jobb för att satsa på illustration. Jag startade eget företag våren 2023, och just nu jobbar jag med en del mindre beställningar samtidigt som jag håller på att starta igång min webbshop.
Du läste distanskursen Illustration på Berghs under våren 2023. Vad var det som fick dig att söka till just denna?
– Jag kollade runt bland flera olika kurser och utbildningar. Jag letade efter något som skulle matcha situationen jag står inför så bra som möjligt med att byta karriärspår och starta eget inom illustration. Behövde en kurs som skulle ge mig relevant och viktig kunskap och en gedigen grund att stå på. Jag upplevde att jag kunde rita och illustrera, men sedan saknades pusselbitarna som skulle få mig tryggare inom illustration som yrkesområde. Hur man jobbar metodiskt i processen, hur uppdrag gentemot kund fungerar, hur man kan tänka kring komposition, färgval etc. Jag ville utvecklas som illustratör helt enkelt. Allt det hittade jag i den här kursen.
Vad roligt att höra!
– Ja! Efter att ha läst lite om tidigare kursdeltagares resor så kände jag att det bara klickade i magkänslan. En häftig grej var att jag sa upp mig från mitt jobb innan jag hade fått antagningsbeskedet – men bara 15 minuter (!) därefter kom mailet från Berghs om att jag hade blivit antagen. Det kändes så menat!
Vad har du fått med dig från kursen?
- Största grejen är nog att innan kursen kände jag mig som en hobbyillustratör som flöt runt i tomma intet. Nu känner jag att jag har fötterna stabilt på marken och verkligen har skiftat till att ha en identitet mer som professionell illustratör. Kursen gav en grymt bra inblick i illustration som yrke, både sett till möjligheter och utmaningar.
- Jag har blivit mycket mer metodisk i hur jag arbetar från skisser till färdig illustration och har fått till en bättre process som jag känner mig trygg i. Lärde mig att acceptera alla stadier av den kreativa processen på ett nytt sätt. Delar som jag tidigare sett som svåra och som jag tänkte bara drabbade mig själv insåg jag var en del av hur man arbetar och att det faktiskt aldrig är en enkel rak linje från start till slut.
- Massor av nya vänner i mina kurskamrater, vi är flera som hörs av och fortsätter att följa varandras resor framåt. Jag gillar dem så mycket och är så tacksam över allt jag lärde mig genom all feedback och alla diskussioner. Det var verkligen inspirerande och lärorikt att få se hur alla tog sig an uppgifterna på så olika sätt – jag var blown away av bredden vi som grupp hade som illustratörer.
Hur var läraren?
– Åh, bästa Annika! Hon var fantastisk. Så kompetent och rik på erfarenhet, men ändå så ödmjuk. Väldigt tillmötesgående, med ett fokus som verkligen var att vi alla skulle lyckas så bra som möjligt. Förutom att hon var väldigt generös med sin feedback på alla uppgifter så fanns hon även där om man behövde diskutera vidare eller ställa specifika frågor. Hon lyfte styrkor på ett fint sätt, gav nyttig konstruktiv kritik och goda råd som gjorde att jag kände att jag blev ledd i rätt riktning. Hon inspirerade och kändes alltid så närvarande trots att kursen var på distans.
Apropå distans, hur var det att plugga så?
– Det fungerade hur bra som helst! Jag behövde den friheten som det medgav för att planera min tid och få ihop livet i övrigt. Personligen upplevde jag att vi hade en stark sammanhållning i gruppen trots att vi inte sågs på plats mer än en gång vid uppstart och en gång vid avslut, säkert tack vare att vi gav varandra feedback vid varje uppgift och sågs på onlineträffar ca en gång i veckan.
Fick du någon aha-upplevelse under kursen?
- Ja! Inte bara en, haha. Det känns som att det trillade in en aha-upplevelse i veckan för mig ungefär. Den viktigaste var dock den som kom framåt mitten av kursen, när jag fick en rejäl aha-upplevelse i vem jag är som illustratör och vilket område jag ska hålla på med just nu. Den insikten har jag framför allt läraren Annika att tacka för, då den kom efter feedback jag fick på en reflektion vi hade halvvägs. Jag kände mig väldigt osäker på vilket område inom illustration jag skulle jobba med och rikta in mig på för jag upplevde att jag egentligen kan göra många olika typer av illustrationer. Kortfattat blev jag påmind om att göra det som känns rätt och vad jag faktiskt finner störst glädje i att illustrera just nu. Det skiftade mitt fokus från vad jag kan göra, till vad jag faktiskt vill göra.
- En annan viktig aha-upplevelse var när vi lärde oss mer om färgval, något jag hade dålig koll på innan. Det var häftigt att få kunskap om och se värdet av att göra små färgskisser tidigt i processen och att se effekten som olika färgval hade på känslan i bilden. Förr tänkte jag nog mest att duktiga professionella illustratörer valde färger som kändes och såg bra ut, men det finns verkligen en hel kunskap bakom det och idag studerar jag andras färgval på illustrationer på ett nytt sätt tack vare det jag lärde mig.
Vad tycker du var roligast eller mest lärorikt på utbildningen?
– Det roligaste var att jobba mot briefs och faktiskt känna på hur det var att ta sig an ett kunduppdrag. Att få göra research, gå igenom hela idé-stadiet och jobba fram och tillbaka mot ett så konkret mål som uppgifterna innebar var lärorikt. Även fast det var fiktiva kunder ville jag verkligen leverera något jag var nöjd med och just tack vare att de var fiktiva vågade jag ta ut svängarna på ett mer kreativt sätt – vilket jag upplever gav en rejäl skjuts i min utvecklingskurva. Det var så lärorikt att se hur ens personliga stil kunde anpassas efter så många olika typer av uppgifter.
– Innan kursen tänkte jag nog att min stil var väldigt begränsad till ett specifikt ramverk, men med tiden insåg jag att det fanns stort utrymme för många olika typer av uppdrag. Jag tyckte också det var så lärorikt och roligt att få en sån boost i att utforska sin egen stil och utforska var ens egen lust ligger när det kommer till illustration – och hur viktig lusten och motivationen är för skapandet. Det var värdefullt att reflektera så mycket pass mycket som vi gjorde, både tillsammans och enskilt.
Hur har du fått användning av det du lärde dig?
- Trygghet:
Allt jag lärt mig har gett mig en mycket större trygghet i att jobba som illustratör. Jag har fått större koll på branschen som helhet, men framför allt har jag lärt mig att jobba mer metodiskt. Att jobba mot deadlines på det sätt vi gjorde lärde mig också att värdera vad som var viktigast att ta fram i mitt arbete och vad jag skulle lägga tid på för att hinna klart i tid. Innan kursen lade jag relativt lite tid på idéstadiet och på skisser, något jag helt omvärderat efter kursen. Gedigna skisser och att gå fram och tillbaka under det stadiet är en viktig grund och underlättar enormt när jag sedan ska färdigställa illustrationen.
- Process:
Tidigare har jag lätt kunnat fastna i detaljer, utan att reflektera över om det ens har någon större betydelse för helheten i slutresultatet. Nu har jag en mycket bättre strategi och större förståelse för min kreativa process. Vilket inte bara är användbart i uppdrag gentemot kunder, utan även när jag skapar för min egen skull. Sedan var det väldigt viktigt för mig att lära mig om processen kring offerter och fakturor, vad man ska tänka på och exempel på hur ett upplägg kan se ut. Det var så konkret och är något jag kommer att få stor användning av som egenföretagare. Jag är också tacksam över att vi lärde oss om färglära och vad man t.ex. ska tänka på om illustrationerna ska tryckas. Det kommer att bespara mig många onödiga misstag framöver.
Berätta gärna om din kreativa process!
– Jag jobbar mest digitalt, framför allt i Photoshop och Procreate men ibland även Illustrator. Det har mest att göra med att vi bor så trångt att jag har inte så mycket plats för att skapa analogt/traditionellt, men det är också mycket smidigare att lättare kunna göra ändringar och hoppa fram och tillbaka på ett annat sätt med skisser och färgval när man jobbar digitalt. Jag sätter mig alltid och gör väldigt slarviga skisser i början, skriver ner idéer och gör ibland mindmaps. Om jag behöver så letar jag inspiration. Sedan fortsätter jag tills jag har en eller två mer noggranna skisser och väljer därefter vilken jag vill gå vidare med att färdigställa.
Och var hämtar du inspiration till dina illustrationer?
– Oj, typ överallt! På mitt skrivbord har jag flera barnböcker uppradade som jag älskar att bläddra i om jag behöver en paus eller inspiration, men jag sitter även mycket och letar inspiration på Pinterest, Instagram och Unsplash. Det är lite beroende på situation – ibland kommer inspirationen utan att jag letar efter den, till exempel i möten med djur och natur, när jag hör en berättelse, ser folk ute på stan eller umgås med andra. Djur- och naturdokumentärer är något som inspirerar mig mycket också, eftersom jag älskar att skapa djurkaraktärer. Jag inspireras också av att se andra illustratörer skapa, det ger mig ofta en ordentlig kreativ skjuts. Andras glädje och kreativitet smittar av sig! YouTube och Instagram är perfekta platser för att bli inspirerad av andras skapande.
Hur kan en dag som illustratör se ut?
– Eftersom jag precis startat igång mitt företag ser mina dagar väldigt olika ut. Jag unnar mig alltid en lugn och så stressfri start på dagen som möjligt. I dagsläget delar jag upp mitt arbete så att jag jobbar med några mindre beställningar till privatpersoner varvat med att skapa nya illustrationer till min portfolio för att underlätta inför kontakt med nya kunder. Det sistnämnda är också ett sätt för mig att hålla igång min lust till att skapa och se till att göra illustrationer bara för att det är kul och för att fortsätta utveckla min stil utan någon press på att det finns specifika krav. Det var något vi pratade om en del på kursen, att ha sin lilla “kokande kittel” igång vid sidan av sitt arbete. Det smittar ofta sedan av sig på det andra arbetet jag har igång.
Jag försöker också vara aktiv på sociala medier så mycket som möjligt, främst på min Instagram, eftersom det är ett så bra sätt att nå ut till flera och ha som kanal för marknadsföring. Sedan sitter jag en del och planerar för lanseringen av min webbshop och hemsida. Jag har turen att vara gift med en utvecklare som har hjälpt mig massor med allt det tekniska som att skapa hemsida, portfolio mm.
Vilken kurs passar dig?
Berghs erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser i våra lokaler i Stockholm och på distans.
5 tips för att hitta rättVad är det bästa med ditt jobb?
– Att jag får göra det som gör mig genuint lycklig och skapar ett enormt mervärde till livet generellt sett. När jag illustrerar och målar kommer jag som närmast min inre kärna och känner att jag verkligen är mig själv, en känsla som kan göra mig tårfylld av tacksamhet. Jag sitter ofta och ler åt det jag skapar, alla karaktärer får mig på bra humör och jag älskar att tankemässigt befinna mig i den fiktiva världen och berättelsen jag bygger upp. Friheten i att kunna lägga upp mitt jobb på ett sätt som passar mig är också något jag värderar högt.
Och några utmaningar?
– Utmaningen är såklart att börja generera ett monetärt värde utöver värdet som det skänker mig i ren och skär glädje. Att börja slänga ut trådar och skapa kontakt med potentiella kunder och att våga ta steg som känns läskiga på grund av att det är ett så outforskat område för mig. Det är också en utmaning att ställa rimliga krav på mig själv och inte ta mig an för mycket för snabbt. Jag är ofta för hård mot mig själv och har en ambition som kan förstöra mer än den hjälper om jag inte är försiktig. Jag kommer absolut ta vara på tid för reflektion på sättet vi gjort i kursen, att sätta mål och påminna mig om dem längs vägen.
Har du något karriärtips du vill dela med dig av?
– Skapa det du själv älskar och står för, istället för att fundera på vad andra vill ha. Leta efter kunder som matchar ditt uttryck, istället för att försöka vrida och vända på dig själv till en nivå som gör att du känner att du tappar lusten och den kreativa glädjen i att illustrera. Det är lätt att titta på hur andra gör och se vad andra lyckats bra med och tänka att man måste göra likadant, men det stämmer inte. Jag hörde också nyligen en smart sak i en av mina favoritpoddar som två skådespelerskor har (Office Ladies), där de pratade om kreativa yrken och sa något i stil med att “kreativa yrken ger man sig inte in i för att man tänker att man ska dra in massa pengar - man gör det för att man älskar det. Det är en tuff bransch”. För mig är det lättare att kämpa i den tuffa ovissheten när det handlar om att jag gör något jag älskar.
Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet?
– Jag ser till att följa andra inspirerande kreatörer på sociala medier men har också tagit tillvara på massa bra info och länkar om till exempel företag och illustratörer vi fick under kursen, som jag har stor nytta av för att hålla mig uppdaterad. Ett annat sätt är att bara hålla ett nyfiket öga öppet för hur andra jobbar med illustration! Vi möts dagligen av olika illustrationer i samband med att vi t.ex. scrollar igenom sociala medier, ser reklam på stan eller bläddrar igenom kataloger och det finns mycket nyttigt att lära bara genom att titta på vad och hur andra gjort – och reflektera. Sedan tycker jag att appen Skillshare är ett bra sätt att lära sig nya tekniker och få fördjupad kunskap inom områden man finner intressanta.
Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?
- Se till att du har tid och utrymme för kursen. För det finns så otroligt mycket att lära och ta del av och vad du får med dig av kursen är helt beroende av dig själv och det du gör av tiden. Fokusera på vad du har för mål med kursen och ge dig själv så bra förutsättningar som möjligt för att kunna njuta och inte bara se det som något stressande som ska hinnas med “vid sidan av”.
- Jämför dig inte heller för mycket med andra du hittar som läst kursen tidigare. Jag var nervös över att jag inte skulle vara tillräckligt duktig eller kanske ha en stil som inte passade för den här kursen. Uppenbarligen var det helt i mitt eget huvud och jag ångrar inte för en sekund att jag sökte! Kursen gav mig boosten jag behövde för att våga ge mig ut i arbetslivet som illustratör.
Här hittar du Fridas portfolio och mer information om kursen Illustration.
Relaterade artiklar
"Det är en välkomnande och hjälpsam atmosfär på kursen Illustration"
Victoria Levin är illustratör och berättar här om sitt jobb och om distanskursen Illustration som hon läste hösten 2020.
Fortsätt utvecklas och följ din dröm
Pontus Venström har alltid tecknat. I höstas bestämde han sig för att förkovra sig i detta intresse genom att läsa kursen Illustration på Berghs.
Ta ut svängarna med 3D-design
Hur kommer du i gång med att addera 3D till ditt arbetsflöde? Fredrik Forrest och Martin Löfqvist berättar om ämnets utmaningar och möjligheter.