Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

"När det var dags att fylla på med kunskap igen kändes Berghs som det självklara valet"

Helene Brag

Helene Brag har lång erfarenhet inom kommunikationsyrket, men insåg att hon behövde lära nytt för att fortsätta vara relevant. Valet blev distanskursen Digital PR. "Jag har lärt mig mycket mer än vad jag någonsin trodde var möjligt på 8 veckor: En otrolig genomgång i hela det nya medielandskapet och en djupdykning i influencer marketing, samt bättre kunskap om sociala medier, SEO och algoritmer. Kursledaren Edit Brunner fick mig att utmana mig själv kreativt och våga tänka nytt".

Hej Helene! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag heter Helene Brag och är en strategisk kommunikatör och rådgivare med säte i Stockholm. I drygt 5 år har jag arbetat i mitt konsultbolag, där jag säljer kommunikationstjänster till företag som genomgår olika typer av förändringar. Mina senaste uppdrag har varit hos ICA Sverige och Systembolaget. Jag valde att starta eget för att kunna vara mer självständig och flexibel. Det skapar utrymme för mig att njuta mer av livet!

Vad har du för bakgrund?

– Jag har en kandidatexamen i medie- och kommunikationsvetenskap. Jag har också specialiserat mig inom intern­kommunikation och förändring. Det var så jag fick min första kontakt med Berghs då jag för 10 år sedan läste kursen Intern­kommunikation. Jag var väldigt nöjd. När det var dags att fylla på med kunskap igen kändes Berghs som det självklara valet.

Vilken kurs valde du hos oss denna gång och varför blev det just den?

– Under våren 2023 har jag läst kursen Digital PR. Jag har som sagt en bakgrund inom intern­kommunikation, men har jobbat mycket bredare än så. Många kan säkert tycka att det är ett stort steg mellan intern­kommunikation och PR, men för mig är det inte det. Båda tar utgångspunkt i att man måste förtjäna det utrymme man får och förvalta förtroendet – det gäller likväl gentemot medarbetare som de relationer vi har med omvärlden.

Vilken kurs passar dig?

Vi erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser i våra lokaler och på distans. Frågor? Chatta gärna med oss!

Till kurslistan

– Numera ser jag mig mer som strateg än producent, men som kommunikatör idag måste man vara beredd på att röra sig mellan det strategiska och operativa. Jag försöker både förstå helheten och detaljer för att bidra med affärsnytta på riktigt. Jag har lång erfarenhet inom kommunikationsyrket, men insåg att jag behövde lära mig nytt om jag ville fortsätta vara relevant.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

– Ja, över förväntan. Och då hade jag höga förväntningar, eftersom jag läst på Berghs tidigare.

Vad fick du med dig?

– Jag har lärt mig mycket mer än vad jag någonsin trodde var möjligt på 8 veckor. En otrolig genomgång i hela det nya medielandskapet och en djupdykning i influencer marketing, samt bättre kunskap om sociala medier, SEO och algoritmer. Dessutom har jag gjort min första TikTok-strategi – inte illa för någon som inte ens hade TikTok vid kursstart. Jag är en ”corporate communications-typ” som ibland är en gnutta stelbent. Kursledaren Edit Brunner fick mig att utmana mig själv kreativt och våga tänka nytt. Edit var otroligt bra!

Hur var det att plugga på distans?

  • Det har fungerat mycket bra, men det har varit väldigt mycket att lära och sätta sig in i. Så det behöver man ha med sig – det är svårt att gå kursen halvdant. Du behöver avsätta ordentligt med tid i din kalender för att läsa, testa verktyg och botanisera i allt digitalt.
  • Varje vecka har vi haft en gedigen inlämningsuppgift som vi fått feedback på från kursledare och kurskamrater. Att vi har haft öppna inlämningar och fått feedback som alla kunde se har varit otroligt bra för lärandet.

Fick du någon aha-upplevelse under kursen?

– De viktigaste lärdomarna var nog allt vi fick lära oss om inkluderande PR och kommunikation. Konsumenter är olika och människor behöver känna sig sedda för att knyta an till ett varumärke. Vi hade en jättebra gästföreläsare som talade rakt in i hjärtat på temat. Han fick oss alla att känna ansvar som kommunikatörer att inkludera människor och lyfta upp minoriteter. Det blev en aha-upplevelse även för mig som är utlandsfödd.

Vad tycker du var roligast på utbildningen?

– Det roligaste var nog uppgiften när vi fick testa att skapa ett inlägg i sociala medier med hjälp av AI-verktyg. Det var verkligen kul att laborera med prompter. Dessutom insåg man snabbt att vi alla i branschen måste göra de nya AI-verktygen till vår ”stöttande kollega”. Här kan vi få hjälp att både spara tid och bli mer kreativa!

Hur har du fått användning av det du lärde dig?

– Jag känner mig mer säker i att kunna ge rådgivning till företag inom digital PR. Nu har jag skaffat mig en ordentlig bredd, men har också detaljkunskap som känns relevant i det digitala samhälle vi lever i. Dessutom ser jag nya möjligheter för mitt eget företags PR och hur det framåt kan växa och utvecklas.

Hur kan en dag på ditt jobb se ut?

– Det kan se väldigt olika ut som konsult. Jag har oftast klivit in i någon ledningsroll där jag förväntas ha ett helikopterperspektiv på all kommunikation inom ett affärsområde. Idag är många företag inne i stora förändringar drivet av digitaliseringen – då försöker jag hjälpa till för att upprätthålla och stärka varumärket i förändringen. Ibland sker det med hjälp av intern­kommunikation och ibland PR. Det viktigaste är att både insidan och utsidan hänger ihop.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det bästa med mitt jobb är helt klart att få vara fri som konsult och egenföretagare. Jag har ett landställe i Stockholms skärgård som jag gärna spenderar mycket tid på. Även om jag kan ha otroligt intensiva jobbperioder så känns det så viktigt för mig med återhämtning. I mig bor en livsnjutare. Det måste finnas tid för blomplantering, träning, bastubad samt att njuta av mat och dryck tillsammans med min man.

Och några utmaningar?

– Det kan vara tufft i konsultbranschen, speciellt vid en lågkonjunktur. Då gäller det att hålla i och tro på sig själv. Ett tips är att omge sig med bra personer som kan peppa så självförtroendet inte dalar. Det har jag många i min närhet som hjälper mig med.

Har du något karriärtips du vill dela med dig av?

  • Håll dig uppdaterad! Unna dig själv att schemalägga tid att omvärldsbevaka: Häng på LinkedIn och prenumerera på massor av nyhetsbrev om medier och digital utveckling. Jag försöker också djupdyka i olika branscher och ämnen som känns aktuella. När du är klar med att läsa på för veckan – sluta scrolla, lägg ifrån dig mobilen och gör något du blir glad av!
  • Testa livet som konsult! Jag tipsar alla jag känner om att släppa sargen som anställd och testa livet som konsult. Det kanske inte passar alla, men det kan vara värt att testa. Är du som jag, en livsnjutare, är det värt det, alla dagar i veckan!
Omvärldsbevakning

Trendspaning - According to Berghs

För att säkerställa att vi håller oss relevanta behöver vi ha en omfattande omvärldsbevakning inom kommunikation, innovation, impact, populärkultur och kreativitet. According to Berghs finns i olika format - en samlad trendrapport, ett nyhetsbrev på LinkedIn och som skräddarsydd föreläsning.

Läs mer!

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?

– Anmäl dig nu! Du kommer att få en unik möjlighet att få kunskapen serverad på ett silverfat. Att hänga med i det nya digitala medielandskapet kan ibland kännas övermäktigt, men på Digital PR har kursledaren verkligen plockat russinen ur kakan för DIG.