Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
“Kursen gav bra verktyg, idéer samt ett nytt övergripande tankesätt”
Våren 2014 läste Nina Eklund kursen Internkommunikation på Berghs. Hon arbetar som chef för Tietos medarbetarkommunikation och återkommer fortfarande regelbundet till material och anteckningar från kursen.
Hej Nina! Berätta lite om dig och vad du jobbar med!
Jag heter Nina Eklund och jobbar som chef för Tietos medarbetarkommunikation globalt och ansvarar för ett team av kommunikatörer i tre länder. Tieto är ett av de ledande IT-tjänstebolagen i Norden med verksamhet i över 20 länder. Jag jobbar primärt baserad i Helsingfors men även en del i Stockholm, och valde därför att studera på Berghs. Jag inledde min karriär inom extern kommunikation och projektledning och har under åren rört mig mer och mer mot helheter kring strategisk förändring och organisationsutveckling ur ett kommunikativt perspektiv - ett otroligt fascinerande område!
Vad var det som fick dig att söka till kursen Internkommunikation?
Jag sökte till kursen för att bredda mitt tänk kring internkommunikation. De som inte arbetar aktivt med internkommunikation tror ofta att det endast handlar om intranät och material, men det är så mycket mer. Jag kände att jag behövde mer kött på benen för att jobba mer strategiskt, målinriktat och systematiskt med intern- och förändringskommunikation samt kommunikativt ledarskap.
Motsvarade kursen dina förväntningar?
Kursen gav mig mycket mer än vad jag hade kunnat förvänta mig. Även om jag gick kursen för flera år sedan återkommer jag fortsättningsvis regelbundet till materialet och mina anteckningar. Kursen var ett avstamp för många aha-upplevelser, mycket tack vare ett nytt tankesätt kring hur du arbetar med att motivera och engagera dina medarbetare. Alla lärare var toppen, och en del av dem finns fortsättningsvis aktivt i mitt nätverk.
Vad roligt att höra! Vad inspirerar dig?
Jag inspireras av personer som vågar tänka nytt och säga "ja, och" istället för "ja, men" när de hör nya idéer. När världen förändras och utvecklas så snabbt som den gör idag kan man inte stå stilla och se på. För att lyckas måste man utmana sig själv, bredda sitt tänk – och sitt nätverk – och tillsammans driva organisationen framåt.
Vilken kurs passar dig?
På Berghs erbjuder vi ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Vi har både kurser på dagtid, kvällstid, intensivkurser och på distans.
Välj här!Var det något av lektionstillfällena som kändes extra givande och isåfall varför?
Jag uppskattade speciellt delarna om kommunikativt ledarskap, vilket gav en bra grund för hur vi kan jobba mot en allt mer kommunikativ organisation.
Vad har du fått med dig från kursen?
Tieto är inne i en väldigt spännande fas där vi både förnyar vår egen samt våra kunders affärsverksamhet för att skapa värde i en starkt datadriven värld. Kursen gav bra verktyg, idéer samt ett nytt övergripande tankesätt om hur man bäst kan anpassa kommunikationen för att stötta företagets vision och strategi på ett engagerande sätt.
Läs mer och sök kursen Internkommunikation. Vill du läsa fler intervjuer med tidigare kursdeltagare? Då är Berghs artikelserie Efter kursen något för dig!
Relaterade artiklar
Eva-Katrine lärde sig att stärka arbetsgivarvarumärket
Eva-Katrine Persson, marknadsansvarig på Infozone berättar om kursen Employer Branding som hon gick under hösten 2024.
Vad gör en strateg/planner?
Vad sysslar egentligen en strateg med om dagarna?
Intensivkursen i hållbarhetskommunikation gav Clara nya insikter
Clara Grabe är Senior Brand Manager och PR-ansvarig på Provinum Vinhandel. Här berättar Clara om sitt roliga jobb och de givande dagarna på Berghs.