Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

"Utbildningen har gett mig en djupare förståelse och kunskap om vad som krävs för att organisera väl genomförda digitala evenemang"

eventproduktion

Isabella Spove är Eventansvarig på Danske Bank. Under hösten 2021 gick hon Berghs Upgrade – Digital eventproducent. Här berättar hon om utbildningen och vad hon fick med sig.

Skrivet av Anette Hamel
Januari 13, 2022
Isabella Spove

Hej Isabella! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag heter Isabella Spove och bor i Stockholm. Jag arbetar sedan 2018 som Eventansvarig på Danske Bank, där jag driver och utvecklar vår externa evenemangsverksamhet för våra Private Banking-kunder i Sverige. Innan jag tillträdde min nuvarande tjänst levde och arbetade jag utomlands i drygt 20 år, närmast som Kommunikations­ansvarig för Danske Bank International i Luxemburg.

Vad har du för bakgrund?

– Jag har en Magisterexamen i Langues Etrangères Appliquées (tre språk med inriktning på företagsekonomi och affärsjuridik) från Sorbonne universitet i Paris. En bred utbildning som gett mig möjligheten att få arbeta med allt från administration vid EU-domstolen, Sverigefrämjande vid utlandsmyndighet till kommunikation och evenemang inom finans. Jag önskar att internationell arbetslivserfarenhet och flerspråkighet en dag kunde värderas högre och ses som en tillgång bland svenska arbetsgivare än vad det gör idag.

Vilken utbildning har du gått hos oss och vad var det som fick dig att söka till denna?

– Jag har läst Berghs Upgrade – Digital eventproducent under hösten 2021. När pandemin bröt ut 2020 ställde vi om helt från fysiska evenemang till digitala upplevelser, vilket var både utmanande och stimulerande. Även om vi lyckats väl med de flesta av våra digitala evenemang kände jag att jag ville fördjupa mina kunskaper kring de tekniska delarna som kameror, ljus och ljud.

Vad har du fått med dig från utbildningen?

– Den här utbildningen har gett mig en djupare förståelse och kunskap om vad som krävs för att organisera väl genomförda digitala evenemang. Jag har även haft förmånen att skapa nya kontakter, bland såväl föreläsare som kursdeltagare, vilket har varit både givande och kunskapsfördjupande.

Hur var lärarna?

Tomas Stålmarck och Tommy Brotte är båda mycket professionella och generösa föreläsare, som delat med sig av sina gedigna kunskaper och erfarenheter. Vi hade även förmånen att få lyssna till andra experter inom områden såsom teknik, retorik, roller i en produktion, coachning av medverkande, riskanalys, budgetering med mera.

Motsvarade utbildningen dina förväntningar?

– Utbildningen motsvarade mer än väl mina förväntningar, då det upplevdes mer som en dialog mellan föreläsare och kursdeltagare. Vi fick möjlighet att dela med oss av våra egna erfarenheter och utmaningar, vilket var lärorikt.

Hur var det att plugga på distans?

– Efter drygt två år av digitala möten kändes distansundervisningen naturlig. Fick möjlighet att träffa några av kursdeltagarna i samband med vårt projektarbete, vilket var väldigt trevligt.

Vad tycker du var mest lärorikt på utbildningen?

– För egen del var de mest lärorika delarna av utbildningen teknik, dramaturgi och interaktivitet. Tre områden jag kommer att arbeta mer med i våra framtida evenemang.

Och det roligaste?

– Det roligaste med kursen har ändå varit att få lära känna nya människor med olika arbetslivserfarenheter, som har bidragit med så mycket positiv energi och inspiration och som brinner för samma sak – upplevelsebranschen. Vi har skrattat mycket!

Fick du någon aha-upplevelse?

– Förutom att jag har lärt mig mycket, fick jag bekräftelse på att det arbete som jag utför håller hög kvalitet och är helt i linje med hur man ska tänka när man organiserar såväl fysiska som digitala evenemang.

Vilken utbildning passar dig?

Vi erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Långa eller intensiva. Det finns både kurser i våra lokaler och på distans. Frågor? Chatta gärna med oss!

Välj här!

Hur kommer du att få användning av det du lärde dig?

– Jag planerar att dela med mig av mina nya kunskaper internt, för att säkerställa att vi levererar fysiska och digitala evenemang av fortsatt hög kvalitet, för att skapa mervärde för våra kunder, stärka vår varumärkes­positionering samt generera nya affärer.

Vilka utmaningar ställs du inför i ditt jobb?

– De största utmaningarna jag ställs inför i mitt dagliga arbete är:

  • Syfte - Få medarbetare och ledningsgrupp att förstå vikten av varför vi ska göra ett evenemang. Att inte göra evenemang som man själv tycker ”vore kul” eller för att ”vi har alltid gjort det här”, utan för att nå ett mätbart resultat.
  • Mätbara mål - Hur lyckat ett evenemang är, bör inte mätas i vad deltagarna tycker om helheten eller olika delar, utan vilka effekter det har skapat. Resultatet är viktigare än budskapet.
  • Tidsperspektiv - Det finns en okunskap i hur lång tid det tar att planera, genomföra och följa upp ett evenemang. Att genomföra ett fysiskt eller digitalt evenemang av hög kvalitet kräver mycket tid och resurser (bland annat personal), något man ofta inte tänker på.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Mötet med människor. Vanligtvis reser jag en del och träffar många nya människor från olika branscher, vilket är väldigt kul! Tillsammans försöker vi skapa fina upplevelser för våra kunder.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna utbildning?

– Jag kan varmt rekommendera denna utbildning för den som är intresserad av evenemangsverksamhet, och som vill fördjupa sina kunskaper gällande produktion av digitala evenemang samt knyta nya kontakter!

Här hittar du mer information om Berghs Upgrade. Vill du läsa om andra personer som har läst på Berghs? Då rekommenderar vi vår artikelserie Efter kursen.