Artiklar

Katarina fördjupade sig i att driva och optimera en e-handel

Katarina Lundberg
Det var otroligt kul att utveckla ett helt eget e-handelskoncept.

Våren 2024 gick Katarina Lundberg distanskursen Digital försäljning med fokus e-handel på Berghs. Här berättar hon om de lärorika och roliga kursveckorna, jobbet på Hjärt-Lungfonden, var hon hämtar inspiration och att kursen gjorde att hon blev riktigt bra på att skapa AI-bilder.

Skrivet av Anette Hamel
Januari 14, 2025

Hej Katarina! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag heter Katarina Lundberg och just nu jobbar jag på Hjärt-Lungfonden i Gamla stan i Stockholm som webbredaktör i marknadsteamet med fokus på konverteringar, trafikanskaffning, nyhetsbrev och varumärkesaktiviteter. Jag är ganska ny, har bara varit här ett par månader.

Vad har du för bakgrund?

– Tidigare har jag jobbat med webb på olika sätt på webbyrå, Aftonbladet, Metro, Vattenfall, Expressen och Telenor. Har pluggat konstvetenskap och engelska på universitetet samt tre års studier i journalistik och medieteknik.

Du gick distanskursen Digital försäljning med fokus e-handel hos oss under våren 2024. Vad var det som fick dig att söka denna kurs?

– Jag har jobbat med e-handel under flera år, men tänkte att kursen skulle täppa igen eventuella kunskapshål och ge mig en vattentät bas att stå på. Och så har jag faktiskt alltid längtat efter att få gå en kurs på Berghs och tidpunkten kändes helt rätt för det!

Vad har du fått med dig från kursen?

– Att verkligen gå på djupet av marknadsfunneln och möta användarnas olika behov genom hela den digitala kundresan. Att bredda kunskaperna i ett datadrivet arbetssätt. Förutom själva utbildningen tycker jag också att det var grymt bra att Sophia öste länkar över oss som man kunde välja att ta till sig beroende på hur mycket tid man ville lägga ner, där hittade jag till exempel nya favoritsajten Exploding Topics.

Hur var läraren?

– Jag är supernöjd med vår lärare, Sophia Båge, och tycker att alla deltagare i kursen var väldigt entusiastiska och peppiga.

Vad tycker du var roligast eller mest lärorikt på utbildningen?

– I kursen ingick att starta ett eget (fejk-) företag och bygga en e-handel i Shopify så jag lärde mig även att göra egna produktbilder i Midjourney vid sidan om som jag sen kunde använda i shoppen. En bieffekt av kursen var att jag faktiskt blev riktigt bra på att skapa snygga AI-bilder. Det var otroligt kul att utveckla ett helt eget e-handelskoncept, från början till slut!

Hur har du fått användning av det du lärde dig?

– Även om jag jobbar för en ideell organisation så är sajten delvis baserad på en e-handelsstruktur i grunden. Våra mål på webben är att samla in pengar till forskning och att informera om hjärt-lungsjukdomar. Detta kan man optimera mot på samma sätt som vanliga e-handelssajter genom insiktsarbete och kartläggning av kundresor via See, Think, Do, Care-ramverket och Jobs To Be Done som vi utgick från under hela kursens gång. Vi är även precis i startgroparna till flera spännande AI-projekt under våren!

Hur kan en dag på ditt jobb se ut?

– Webbgruppen sitter i marknadsteamet, vi driver egna frågor och samarbetar även tätt ihop med den övriga organisationen. Sen sitter jag även med i kampanjteamet som driver varumärkesaktiviteter. Under 2025 blir mitt eget fokus bland annat att implementera mer AI i jobbet och börja jobba mer datadrivet med CRO och a/b-tester som jag har vana av från mitt förra jobb. Plus minst ett hemligt projekt!

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Att jag får vara med och jobba med att samla in pengar till forskning mot hjärt-och kärlsjukdomar - den vanligaste dödsorsaken i Sverige och resten av världen. Det känns superlyxigt att få vara här, alla kollegor är ganska underbara. Älskar även att ett av Hjärt-Lungfondens ledord är nytänkande och att vi satsar extra mycket på AI just nu - det var också en av orsakerna till att jag ville jobba just här.

Vill du också utvecklas?

Berghs har ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser i våra lokaler i Norra Djurgårdsstaden och på distans.

Här är hela kurslistan

Och vilka är utmaningarna?

– Vill som vanligt att allt ska hända fortare, men känner samtidigt att vi har en massa roliga projekt på gång för 2025.

Var hämtar du inspiration?

  • Massor av grejer - jag har ett Instagramkonto, @illustrated.doris med runt 48k följare, där jag lägger upp saker som jag blir glad av. Som Josefine Eklunds naiva neonkonst, Moa Romanovas snygga illustrationer, eller Myndighetens roliga tatueringar, och mycket mer. Naivt är så fint!
  • Älskar även poddar som SvD Tech brief, Café Bambino, P3 Klubben, Pivot, Framtidens e-handel, Sökpodden, Breakit podcast, Stormens utveckling och Digital Marknads­föring med Tony Hammarlund. Mest inspirerande gällande e-handel var dock den Digitala Draken, R.I.P.
  • Nyhetsbreven Detta förändrar ju allt med Tomas Seo, NomoFomo, Popfoodie, Ellens www-snacks, Matt Klein, Wired Daily med många flera.
  • Inspireras även av Lykke Kaffegårdar, Lovable.dev, Stora Skuggan Parfym och att hitta ny musik.

Tips på någon e-handel som du inspireras av?

– Esterior.se eftersom jag kan bli helt pirrig av snygg/rolig design. Just den här sajten är byggd i min favoritmall i Shopify, och i kombination med deras produkter känner jag bara total lycka när jag går in här.

Har du något karriärtips du vill dela med dig av?

  • Prata med ChatGPT varje dag på jobbet, eller på väg till jobbet, och bolla dagens utmaningar och idéer - slå på minnet för att få riktigt bra resultat över tid. Ladda upp dokument och länkar (för er med Team-varianten), det är grymt med en sådan kunnig, personlig mentor i jobbet. Ser personligen mycket fram emot att inom en snar framtid kunna dela skärm så att ChatGPT kan se allt du gör i realtid.
  • När du är ny på ett jobb, passa på att boka möten med en massa kollegor för att hänga lite och höra deras tankar och insikter om arbetet.
  • Var inte rädd för att prata med din chef om du vill byta roll inom företaget. Alla behöver utvecklas och om du berättar ökar det chansen till att något verkligen händer.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?

– Jag kan varmt rekommendera kursen till den som vill ha en intensiv crash course i digital försäljning och marknads­föring med möjlighet till att fördjupa sig hur mycket som helst, man får en mängd material att förkovra sig i.