Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Intensivkursen stärkte Katarina i sin yrkesroll

Katarina Stattin

Katarina Stattin är vd-assistent på Hässelby Blommor. Hon skriver mycket i jobbet och i somras gick hon intensivkursen Att skriva för att övertyga på Berghs. Här berättar hon om kursen och vad hon fick med sig.

Skrivet av Anette Hamel
November 4, 2021

Hej! Vem är du och vad jobbar du med?

– Mitt namn är Katarina Stattin och jag arbetar som vd-assistent på Hässelby Blommor, ett växtinredningsföretag B2B. Jag kommer ursprungligen från Höga Kusten, men
arbetade några år i USA innan jag hamnade i Stockholm. Det var 2004, samma år som jag började min anställning på Hässelby Blommor. Då som utbildad florist med ett stort intresse för design och kreativt skapande. Ett arbete som förde mig vidare som eventsäljare till den roll jag har idag.

Vilken kurs har du gått hos oss och vad var det som fick dig att söka till just denna?

– Jag läste intensivkursen Att skriva för att övertyga i juni 2021. Min nya roll innebär mycket skriftlig kommunikation och att nå ut med information i
olika kanaler och till medarbetare. Jag tyckte innehållet i just den här kursen kändes intressant och stämde väl överens med det jag ville utveckla för att bli säkrare i min nuvarande roll. Jag har många vänner som rekommenderat Berghs sedan tidigare så valet att läsa en kurs här kändes som en bra investering.

Vad fick du med dig?

– Kursen har skapat perspektiv och gav många bra råd och tips att använda för att utforma texter på ett intressant sätt. Den har även bidragit till att lättare avgöra hur en
bra text är utformad samt vilken disposition den har.

Hur var läraren?

– Vår lärare Mikael Rosén kändes väldigt kunnig och var bra på att skapa engagemang. Han var noga med att inkludera alla deltagare även om lektionerna, på grund av pandemin, hölls via Zoom.

Vad tycker du var mest intressant eller lärorikt på kursen?

– Oj, det är en svår fråga att svara på. Jag tycker allt kändes både intressant och relevant. Varje del av innehållet i kursen gav något bra och det var inget man ville missa.

Vilken kurs passar dig?

Vi erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Långa eller intensiva. Det finns både kurser i våra lokaler och på distans. Frågor? Chatta gärna med oss!

Välj här!

Hur har du fått användning av det du lärde dig?

– Eftersom jag sköter en stor del av företagets interna kommunikation via intranätet har jag kunnat applicera mycket från kursen där. Men även då jag skriver för andra
kanaler som social media och kundcase har kursens innehåll varit otroligt bra att ha med sig. Det blir ett sätt att tänka.

Hur kan en dag på ditt jobb se ut?

– Jag har lite av en blandad roll som förutom att assistera vår VD även innefattar ansvar för kontoret. Detta gör att mina dagar varierar mycket och det är svårt att
beskriva exakt hur en dag kan se ut. Jag har dock en fördel av att kunna planera och styra en stor del själv även om mycket sker i stunden. En dag kan innehålla många
mindre delar eller enstaka men stora och innefattar allt mellan kontorsinköp, möten, kommunikation och administration till att arrangera interna event och olika projekt.

Har ditt arbete ändrats under pandemin?

– När Coronapandemin slog till anpassade vi oss rätt fort och var snabba på att ställa om till att arbeta hemifrån och mötas via teams. Det här sättert att arbeta på har visat sig fungera bra och är något som vi valt att fortsätta med till viss del även efter att restriktionerna har lyfts.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det bästa med mitt jobb är att det aldrig blir tråkigt. Jag har ett omväxlande arbete, ständigt i rörelse med nya projekt som både inspirerar och känns utmanande. Sedan har jag också lyxen att vara omgiven av en otrolig grönska året runt med tanke på att jag arbetar i ett växtinredningsföretag med egen växthusanläggning på 2500kvm.

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad?

– Jag brukar lyssna på olika poddar som exempelvis Digital kommunikation med Johan Åberg. Sociala Medier och Kommunikationspodden och Digital Marknads­föring med Tony Hammarlund.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att söka denna kurs?

– Intensivkursen Att skriva för att övertyga ger dig handfast information och många användbara tips och råd som gör dig säkrare på skriftlig kommunikation och att nå ut
med budskap. Kursen innehåller många konkreta exempel och praktiska övningar vilket gör det lättare att förstå syftet och att sätta det i ett sammanhang. Det här är en kurs som på kort tid ger mycket och är väl värd att läsa!

Vill du också läsa en kurs med Mikael Rosén erbjuder vi två olika alternativ: Distanskursen Att skriva för att övertyga och intensivkursen Att skriva för att övertyga (3 dagar i rad). Vill du läsa om andra deltagare som har läst en kurs hos oss? Tips! Vår artikelserie Efter kursen.