Kursen gav Lina nya insikter och en tydligare process
Lina Gustavsson har arbetat med hållbarhetsfrågor och kommunikation i hela sitt yrkesliv. I höstas gick hon kursen Insiktsdriven strategi på Berghs, för att få utrymme att reflektera kring strategiarbetet och få inspel kring process och verktyg. Här berättar hon om utbildningen och vikten av att avsätta tid för reflektion.
Hej Lina! Vem är du?
– Jag heter Lina Gustavsson och har arbetat med hållbarhetsfrågor och kommunikation i hela mitt yrkesliv. Har en bakgrund som kreatör och är utbildad på Berghs (Mediedesign, 2002-2004). Det som intresserar mig är hur kommunikation påverkar och driver beteendeförändring. Vad väcker vårt engagemang och hur behåller vi det över tid? Vad gör varumärket autentiskt och hur får vi människor att känna tillit? I min roll som kommunikationsstrateg hjälper jag företag att bygga sin hållbarhetsposition, att sätta strategin och ta ut riktningen för hur de kommunicerar sitt hållbarhetsarbete.
Vad jobbar du med idag?
– Jag är fristående kommunikationsstrateg specialiserad på hållbarhetsfrågor. De senaste fem åren har jag drivit varumärkes och kommunikationsbyrån The Bacon Hospital, som jag var med och grundade. Byrån hade ett starkt tankeledarskap inom kreativ och strategisk hållbarhetskommunikation. Där tog jag bland annat initiativ till Greenhushpriset som delas ut till en aktör som kommit långt i sin klimatomställning, men som valt att inte berätta om det. Jag är också aktiv i Tankesmedjan Normskifte för ett cirkulärt samhälle.
Under hösten 2024 gick du kursen Insiktsdriven strategi. Vad var det som fick dig att söka denna kurs?
– Jag har länge velat bygga på med en strategikurs på Berghs, för att få utrymme att reflektera kring strategiarbetet, och få inspel kring process och verktyg.
Vad har du fått med dig från kursen?
– Kursen gav massor av inspiration, konkreta verktyg och en tydligare process.
Hur var läraren?
– Annika är väldigt kunnig och engagerad. Uppskattar också att hon var så närvarande och tillgänglig för frågor och funderingar under hela kursen.
Vad tycker du var mest intressant eller lärorikt under kursveckorna?
– Att få ta del av de andra kursdeltagarnas arbete och följa deras process parallellt med min egen gav en bra dynamik och adderade flera perspektiv till de frågeställningar vi arbetade med.
Vad tycker du var roligast på utbildningen?
– Att få tid att reflektera och landa i nya insikter.
Vilken kurs passar dig?
Berghs har ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser i våra lokaler i Stockholm och på distans.
Välj kurs härHar du fått användning av det du lärde dig?
– Absolut, utbildningen har adderat perspektiv och jag har fått fler verktyg att använda i processen.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Jag älskar att ta mig an komplexa utmaningar och arbeta mig fram till lösningen. Det bästa är momentet när hela arbetsgruppen landar i den nya vägen fram och engagemanget sprudlar.
Och vilka är utmaningarna?
– Just nu finns en stor osäkerhet kring nya regelverk och lagar (Green Claims Directive, CSRD, m fl). Det gör att många verksamheter avvaktar implementeringen och inte har beslutat om hur de ska kommunicera kring hållbarhetsfrågorna.
Har du något karriärtips du vill dela med dig av?
– Att ge sig själv utrymme för eftertanke och hitta sätt att få nya perspektiv. Ofta är tempot väldigt högt i vardagen och vi missar att avsätta tid för att processa och reflektera på riktigt. Det är ofta avgörande i en strategisk process.
Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?
– Om du vill få nya verktyg, insikter och inspiration i arbetet - tveka inte! Men glöm inte att även avsätta tid för att hinna smälta de nya insikterna.
Foto: Privat
Relaterade artiklar
"Jag kan starkt rekommendera kursen Insiktsdriven strategi"
Robin Hjärtström jobbar på Länsförsäkringar Östgöta och gick distanskursen Insiktsdriven strategi på Berghs under 2022.
Kursen Insiktsdriven strategi gav Matilda en omfattande verktygslåda
Matilda Holm berättar om distanskursen hon gick på Berghs under våren 2024.
Theas lärdomar från intensivkursen i SEO och SEM
“Jag har nog aldrig lärt mig så mycket i hela mitt liv som under de här 3 dagarna", säger Thea Ljung Strandgren, kommunikationsstrateg på Skellefteå Kraft.