Artiklar

Linda fick verktyg att utveckla och leda en modern kommunikationsavdelning

Linda Wangström

Linda Wangström jobbar som tf. kommunikations­chef på polisen. I höstas gick hon Communication Management på Berghs. Här berättar Linda om kursen och sitt jobb.

Skrivet av Anette Hamel
Mars 1, 2022

Hej Linda! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag heter Linda Wangström och jobbar som tf kommunikations­chef på polisen. Här ansvarar jag tillsammans med medarbetarna på kommunikationsenheten i polisregion Öst för det operativa och strategiska kommunikationsstödet till polisregionen och till Nationellt forensiskt centrum, NFC.

Hösten 2021 gick du kursen Communication Management på Berghs, vad var det som fick dig att söka denna kurs?

– Jag ville få en bra grund att stå på och få verktyg att utveckla och leda en modern kommunikationsavdelning. Jag var också intresserad av att lära mig mer om vilka krav och förväntningar som kommer att ställas på kommunikationsavdelningar i framtiden.

Vad har du fått med dig från utbildningen?

– Jag har fått med mig jättemycket! Bland annat ett värdefullt nätverk av duktiga kommunikationskollegor från olika verksamheter som jag fått förmånen att lära känna och fått dela erfarenheter och kommunikationsfrågor med. Kursledare Andris Zvejnieks serverade ett väl genomtänkt paket av skickliga föreläsare i aktuella ämnen som en kommunikationsavdelning behöver ha insikt i idag. Föreläsningarna gav både en teoretisk bra grund och verktyg att använda på hemmaplan. Fick med mig många verktyg och modeller som jag kommer få användning för – både när det gäller ledarskap, men också för rådgivning och coachning i kommunikationsfrågor.

Inom Polismyndigheten arbetar nästan 34 000 medarbetare. Vad har du för bakgrund, hur hamnade du på polisen?

– Jag jobbade tidigare på Nordea och började sedan plugga Medie och kommunikation på högskolan i Jönköping. Därefter fick jag jobb på polisen och har jobbat brett inom kommunikationsområdet, med det klassiska kommunikationshantverket som produktion men också sociala medier och mediefrågor, kriskommunikation och intern- och ledningskommunikation.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Att få förmånen att vara med och göra skillnad och den stora variationen av frågor.

Vilken kurs passar dig?

Vi erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser i våra lokaler och på distans. Frågor? Chatta gärna med oss!

Välj här!

Motsvarade kursen Communication Management dina förväntningar?

– Ja, helt klart!

Fick du någon aha-upplevelse?

– Att kommunikationsfrågorna många gånger är ganska lika oavsett organisation. Vi ställs ofta inför liknande kommunikativa utmaningar.

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet?

– Jag läser en del artiklar, en och annan bok och lyssnar på poddar. Just nu läser jag Jana Söderbergs bok "Vad jag säger … och vad du hör - om konsten att mötas", om neurokommunikation och neuroledarskap. Jana föreläste på kursen om hur vi kan kommunicera på hjärnans villkor.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?

– Ta chansen om du får möjlighet att gå kursen. Det var otroligt inspirerande och lärorikt. En förmån att få allt paketerat och serverat, intressanta och inspirerande föreläsare i aktuella ämnen och att få tid att dela tankar och erfarenheter med kursledaren Andris och alla kursdeltagare. Och många praktiska tips och konkreta verktyg att ta med sig hem.