Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
"Berghs Upgrade – Digital Copywriting har både utmanat och stärkt mig"
Lisa Carlsson har jobbat i förlagsvärlden hela sitt yrkesliv. När redaktionen lades ner valde hon att vidareutbilda sig. Här berättar Lisa om den 12 veckor långa heltidsutbildningen Berghs Upgrade – Digital Copywriting och vad hon lärde sig.
Hej Lisa! Vem är du och vilken utbildning har du gått hos oss?
– Jag heter Lisa Carlsson och bor i Hägersten i södra Stockholm. Jag har jobbat i förlagsvärlden hela mitt yrkesliv, som redaktör och översättare. De senaste åren har jag även arbetat med förlagets digitala plattform, som innehållsproducent och redaktör. Tyvärr lades redaktionen ner i början av sommaren. När möjligheter öppnade sig för vidareutbildning var det digitala ett spår jag var sugen på att utveckla. Jag sökte och kom in på Berghs Upgrade – Digital Copywriting, och gick den nu under hösten 2019.
Vad var det som fick dig att söka till just denna?
– En kollega tipsade mig om utbildningen. När jag läste om innehållet lät det som den perfekta mixen av lärorikt, utmanande och roligt. Och jag längtade efter att få utvecklas i min yrkesroll. Jag hade jobbat med webb och innehåll ett tag, men ville bygga en solidare grund för att kunna jobba mer med det i framtiden.
Vad har du fått med dig från utbildningen?
– Jag har lärt mig mycket nytt och nyttigt om marknadsföring och kommunikation, och vikten av att alltid ställa sig i mottagarens skor. Att det handlar om att lära känna människorna man vill nå och kommunicera med. Var de befinner sig, vad de är intresserade av och hur de pratar – då vet jag var och hur jag ska prata med dem. Jag har också lärt mig hur jag ska använda de olika digitala kanalerna, och att arbeta strategiskt kring innehållsproduktion. Förutom all kunskap och erfarenheten från praktiska övningar har jag också fått med mig många värdefulla verktyg och handfasta tips.
Motsvarade utbildningen dina förväntningar?
– Ja, det gjorde den verkligen, trots redan högt ställda förväntningar.
Hur var lärarna?
– De var väldigt bra och engagerade, och delade med sig generöst och personligt av sina kunskaper. Det har känts så lyxigt. De inspirerade oss och fick oss att känna oss helt trygga att prova nya saker, vara kreativa och kasta oss utför en del stup.
Berätta gärna om något bra minne från din tid på Berghs!
– Andra dagen på kursen fick vi som uppgift att övertyga en riktig person, som varken hade körkort eller behov av bil – och som fick ångest av ordet ”bilsemester” – att vilja köpa en bensinbil. Det kändes minst sagt utmanande! Men känslan när vi var klara var att det faktiskt var möjligt. Och det visade bara hur viktigt det är att lära känna personen man vill kommunicera med.
Vad tycker du var roligast eller mest intressant på utbildningen?
– Det har varit så roligt att sätta sig i skolbänken igen, och bara få ta in allt smart och intressant som har sagts. Jag har uppskattat variationen i undervisningen, med kreativa övningar, grupparbeten, hemuppgifter och gästföreläsningar. Det har också varit nyttigt och utvecklande att hela tiden få feedback på det man gör, från lärarna men även från de andra på kursen. Det var inspirerande att höra gästföreläsaren Jasmin Yaya berätta om sin fascinerande resa från optiker till digital strateg. Hon bjöd på massor av konkreta case och tips, och vi fick en inblick i hur det är att jobba praktiskt med data och med att testa idéer.
Var det svårt att hinna med studierna?
– Nej, egentligen inte, även om det var intensivt. Vi hade två lektionsdagar i veckan (fler i början och slutet), och de var fullspäckade. Resten av veckan tillägnades egna studier och hemuppgifter. Tempot varierade – vissa veckor var det svårt att hinna med, medan andra kändes luftigare.
Själv utnyttjade jag tiden maximalt på vardagarna för att kunna pusta ut lite på helgen sen, det behövdes!
Hur kommer du att använda dina nya kunskaper?
– Det har bara gått några dagar sedan kursen slutade. Men allt jag nu kan om digital kommunikation och marknadsföring tillsammans med min förlagsbakgrund ger mig en väldigt bred grund att stå på. Utbildningen Berghs Upgrade – Digital Copywriting har både utmanat och stärkt mig, och jag känner att jag har utvecklat mitt skrivande jättemycket.
Vilken kurs passar dig?
Berghs erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser på dagtid, kvällstid, intensivkurser och på distans.
5 tips för att hitta rätt kursHar du något karriärtips?
– Det som har sjunkit in hos mig under den här kursen är att man verkligen ska fråga sig själv vad man vill. Vad trivs jag allra bäst med, och hur kan jag få in mer sånt i mitt arbetsliv? Det kanske inte kan förverkligas på studs, men det är definitivt något att jobba mot. Och att våga utmana sig själv, för det växer man så mycket av.
Vad inspirerar dig?
– Jag inspireras av bra musik, fängslande historier och av att höra kreativa människor berätta om sina arbetsprocesser.
Hur hittar du balans i tillvaron?
– Genom att ha roliga hobbies, träna ibland och gå i skogen.
Har du idag kontakt med någon av dina kurskamrater?
– Senast häromdagen satt vi några stycken och hjälptes åt med våra hemsidor och lite annat. Vi var bara åtta deltagare på kursen, och vi har jobbat så tätt de senaste månaderna att det skulle kännas konstigt att inte fortsätta ses.
Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet?
– Genom att lyssna på poddar och läsa böcker, bland annat. Härnäst ska jag sätta tänderna i Mattias Åkerbergs UX-writing räddar världen och vår kursansvariga Anna Kleinwichs Magnussons (med fleras) bok Alla kan skriva. Jasmin Yayas Growthpodden är jag också nyfiken på. LinkedIn har också visat sig vara en bra källa till artiklar och skrivtips.
När du tänker tillbaka på dina 12 veckor på Berghs, vilket minne är starkast?
– Jag minns en lektion där vi skulle visa upp och diskutera texter som handlade om oss själva. Jag satt och ruvade på en text, som jag först inte ville visa upp eftersom den kändes så personlig, och också olik de andras. Sedan bara kastade jag mig ut och släppte fram den. Jag fick så bra respons. Ingenting kändes jobbigt på samma sätt efter det.
Vad väntar härnäst för dig?
– Nu ska jag först låta allt jag just lärt mig sjunka in och njuta av lite julledighet. Men sen ska jag ställa mig den där viktiga frågan om vad jag verkligen vill. Och hoppas att 2020-talet blir decenniet då jag får göra just det.
Här kan du läsa mer om Berghs Upgrade. Vill du läsa om andra personer som har gått en kurs på Berghs? Då rekommenderar vi vår artikelserie Efter kursen.
Relaterade artiklar
Kursen förändrade Tobias sätt att jobba med AI
Tobias Wright är copywriter på Steamery. Han har gått två kurser i copywriting. Här berättar Tobias om sitt jobb och de lärorika dagarna på Berghs.
Experternas första jobb i branschen
Erfarna, kompetenta och framgångsrika är tre ord som gemensamt kan beskriva Berghs kursansvariga, men alla har de såklart varit nybörjare en gång i tiden.
Ta alltid chansen att utvecklas
Elin Selling har det senaste året gått två kurser på Berghs. Här ger hon 5 karriärtips och berättar om sitt jobb och de nya kunskaperna.