Kursen Skapa levande stadskärnor gav Louise inspiration och nya perspektiv
Louise Kihlberg är Marknads- och kommunikationschef på fastighetsbolaget Hufvudstaden AB. Våren 2023 gick hon kursen Skapa levande stadskärnor. Här berättar Louise om sitt jobb och vad hon fick med sig från dagarna på Berghs.
Hej Louise! Vad jobbar du med?
– Jag är Marknads- och kommunikationschef på det börsnoterade fastighetsbolaget Hufvudstaden AB.
Vad har du för bakgrund?
- Min bakgrund är marknadsföringsstudier på IIU i Sthlm/NYC samt magisterexamen i ekonomi vid Göteborgs universitet. Mina extrajobb före och under studierna var inom retail, därför var steget inte långt till drömjobbet på NKs marknadsavdelning i Stockholm. Här startade jag som marknadskoordinator och när jag slutade, 13 år senare 2010, arbetade jag som strategisk projektledare och ansvarig för PR.
- Efter NK så började jag på Hufvudstaden som äger NK och som då saknade en egen marknadsavdelning. Här fick jag möjligheten att skapa en ny avdelning, sätta strukturer och arbetssätt internt, men också att utveckla våra områden och skapa platsidentiteter som Bibliotekstan, Fredstan och förnya Femman (galleria i Nordstan).
- Stort fokus genom åren har också varit på webbutveckling, kommunikation/PR, digitalisering, stötta uthyrningsarbete och våra spännande fastighets- och utvecklingsprojekt som t.ex. Vildmannen 7, Cecil Coworking i Bibliotekstan samt Kv Johanna i Göteborg.
I våras gick du kursen Skapa levande stadskärnor hos oss. Vad var det som fick dig att välja denna?
– Att få inspiration och nya perspektiv från föreläsarna, men också från kursdeltagare från andra verksamheter.
Hur var lärarna?
– De var mycket kompetenta. Jag uppskattar även att man fick material från kursen digitalt och kan fördjupa sig ytterligare på egen hand.
Vad har du fått med dig från kursen?
– Jag har fått med mig bra modeller, verktyg och metoder som jag också har testat på mina kollegor i en workshop. Mycket uppskattat.
Fick du någon aha-upplevelse under kursen?
– Det var inspirerande att ta del av trendspaningen och att se nytänkande stadsutvecklingsprojekt som jag tidigare inte hade hört talas om.
Vad tycker du var roligast på utbildningen?
– Hög energi och lustfyllt lärande. Kul att lära känna nya människor från totalt olika verksamheter och med olika bakgrund.
Hur kan en dag på ditt jobb se ut?
– Mina dagar är alltid olika. Vi jobbar med projekt med mycket långa tidshorisonter som kräver strategi och planering, men också aktiveringar och marknadsföring här och nu. Min främsta roll är att coacha mitt team och ge dem de bästa förutsättningarna för att prestera. Det viktiga är att det finns en gemensam målbild, teamkänsla att hjälpas åt och att man har roligt på jobbet. Då presterar vi bäst!
Apropå bäst, vad är det bästa med ditt jobb?
– Det bästa med mitt jobb är att vi samarbetar med hela bolaget. Marknad och kommunikation är en viktig del i hela bolagets verksamhet och jag ser en stor förändring i att vi numera är inkluderade från start i de flesta processer jämfört med för tio år sen. Även om det ibland kan kännas spretigt med ansvar över fem varumärken, budgetar och marknadsplaner är det också det bästa med Hufvudstadens marknadsavdelning – kombinationen av både b2b och b2c.
Hur många är ni i teamet?
– Idag är vi fem personer som är fast anställda i marknadsteamet och vi har många olika samarbetspartners som är experter inom sina områden. Vi arbetar också nära flera konsulter/frilans som anlitas både löpande och i projekt.
Och vilka är era utmaningar?
– Den klassiska; att alla är experter på marknadsföring. Det är alltid lätt att komma med idéer, åsikter och tankar. Vi har dock kommit långt i frågan och den digitala marknadsföringen med mätbara data har verkligen underlättat marknadsavdelningens roll som experter inom sitt område.
Vilken kurs passar dig?
Berghs erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden. Det finns både kurser i våra lokaler i Stockholm och på distans.
Välj här!Var hämtar du inspiration i ditt jobb?
– Resor är min största inspirationskälla. Sen följer jag intressanta konton på SoMe, nyhetsbrev och media i övrigt. Bra utbildning och kurser är också riktiga boostare. Sen kan en promenad i en ny stadsdel i Stockholm vara inspirerande. Det händer så mycket runt om oss.
Har du något karriärtips du vill dela med dig av?
- Hitta ett arbete som engagerar dig och har ett syfte du står bakom. Då gör du ett mycket bättre jobb. Hufvudstadens syfte är ”Tillsammans för morgondagens stad sedan 1915” och för mig är tanken att vara med och skapa något som finns kvar om ytterligare kanske 100 år mycket givande och ger en mening till att gå till jobbet. Så välj ett bolag att arbeta för som har ett syfte som rimmar med dina ambitioner och värderingar.
- Ett annat tips är att välja ett jobb med en bra chef!
Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?
– Vill du fylla på med energi och få nya idéer och verktyg för att arbeta med utvecklingsstrategier så är detta rätt kurs, som jag verkligen kan rekommendera. Söker du däremot kunskap om tillvägagångssätt för att förverkliga utveckling i praktiken så är detta inte rätt kurs.
Foto: Hufvudstaden. Anna Hållams
Urban Design and Planning – Berghs utbildningar med fokus på hållbara städer.
Relaterade artiklar
5 tips om hur du bibehåller en plats attraktionsförmåga
Michael Persson Gripkow, kursansvarig för Place Branding på Berghs delar här med sig av några konkreta tips.
Vad gör en Urban Designer?
Vad gör egentligen en Urban Designer? Vem kan bli Urban Designer och hur blir man det? Vi guidar dig kring det du behöver veta om yrkesrollen.
Pascal använder kursen Place Branding dagligen
Pascal Tshibanda är kommunikationsdirektör i Botkyrka kommun. Här berättar han om sitt jobb och om kursen Place Branding.