Artiklar

"Jag ångrar inte en sekund att jag gick kursen Varumärkes- och affärsstrategi"

Magdalena Ranagården

Hösten 2020 gick Magdalena Ranagården en 8 veckor lång distanskurs på Berghs. Under utbildningen gjorde hon en varumärkesanalys på företaget Polestar och idag jobbar hon där. Här berättar hon mer om detta och ger tips till dig som också funderar på att läsa en kurs på Berghs.

Skrivet av Anette Hamel
Juni 15, 2022

Hej! Berätta lite om din bakgrund.

– Mitt namn är Magdalena Ranagården och i grunden är jag marknadsförare och ekonom. Sedan studietiden har jag byggt på min kunskapsbas med bland annat projektledning, affärsutveckling och produktutveckling – ofta i en internationell miljö.

Och var bor du och vad jobbar du med?

– Jag är nu tillbaka i Göteborg efter några år i Hong Kong där jag ansvarade för Asienetableringen av ett svenskt green tech-bolag. Idag jobbar jag med produktlanseringar på elbilsföretaget Polestar. Jag började som Product Marketing Manager i januari 2022, så det är en ganska ny roll för mig. Ett superspännande och kul bolag med en fantastisk produkt och ett starkt samhällsengagemang!

Vilken kurs gick du hos oss och vad var det som fick dig att söka till just denna?

– Distanskursen Varumärkes- och affärsstrategi under hösten 2020. Jag kände ett sug efter att boosta mig själv och ta nästa steg i min egen personliga utveckling. Bygga på min kunskapsbas men också mitt eget personliga varumärke. Kursens tilltalade mig då den, precis som kursnamnet säger, kopplar ihop varumärkesstrategin med verksamhetens övergripande riktning och långsiktiga mål. Detta är något jag reflekterat över ofta saknas eller är otydligt i många bolag.

Vad fick du med dig?

– Jag fick med mig en helt ny struktur av beprövade modeller som tillsammans skapar ramverket för en fulländad varumärkesanalys.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

– Mycket av kursen bygger på ditt eget och dina klasskamraters engagemang och input. Den motsvarade mina förväntningar i form av verktyg och analys.

Hur var läraren?

– Det märktes under kursens gång att vår lärare Åsa har gedigen erfarenhet och branschkunskap. Hon gav konstruktiv feedback på ett trevligt och motiverande sätt och guidade oss på så vis genom arbetet.

Vilken kurs passar dig?

Vi erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser i våra lokaler och på distans. Frågor? Chatta gärna med oss!

Information om att läsa en kurs på Berghs

Vad tycker du var mest intressant på kursen?

– Måste nog säga att det var själva processen som sådan, att förstå hur de olika modellerna kunde samverka för att skapa en helhet samt att få de andra kursmedlemmarnas input under arbetets gång.

Hur har du fått användning av det du lärde dig?

– Jag gjorde faktiskt min varumärkesanalys på just företaget Polestar och idag jobbar jag ju här. Kursen och arbetet gav väldigt goda insikter i ett bolag jag var genuint intresserad av.

Vad roligt! Berätta lite om hur en dag på jobbet kan se ut!

– Jag har en väldigt holistisk och koordinerande roll på Polestar och arbetar med många olika funktioner och affärsområden. Det gör att mina dagar ser väldigt olika ut, mötesmässigt och med olika fokus. Men alla dagar drar ändå åt samma håll med ett och samma mål; produktkommunikation och lansering. Mitt huvudprojekt just nu är den globala lanseringen av Polestar 3.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Jag älskar att arbeta i en kreativ miljö med start-up mentalitet. Då vi är ett relativt nytt bolag är alla mallar och processer ännu inte på plats, vilket passar mig perfekt, då får man vara med att forma och kontinuerligt utveckla och effektivisera arbetssätt.

Har du något studie- eller karriärtips du vill dela med dig av?

– Fortsätt att investera i dig själv och din egen personliga utveckling. Sluta aldrig vara nyfiken på att testa nya saker, branscher eller utbildningar.

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet?

– Jag tycker jag att man får ganska mycket nyheter via LinkedIn. Sedan följer jag även branschrelaterade tidskrifter och konton för att snappa upp det senaste. Försumma inte heller att hålla koll på konkurrenterna och följa deras nyhetsflöde.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?

– Kursen blir det du gör den till, så jag rekommenderar verkligen att ta chansen att arbeta igenom materialet ordentligt och utnyttja tillfället att djupdyka i brand och business strategy i en professionell kontext. Jag ångrar inte en sekund att jag gick kursen Varumärkes- och affärsstrategi – snarare tvärtom då den gav mig både nya insikter och dessutom öppnade dörrar för mig in till en helt ny bransch!

Vill du läsa om andra personer som har gått en kurs på Berghs? Då rekommenderar vi vår artikelserie Efter kursen.