Artiklar

Matilda lärde sig att arbeta strategiskt i sociala medier

mobiltelefon_mugg

Matilda Munthe Gottberg är projektledare på Export Music Sweden. I vintras gick hon kursen Bygga varumärke i sociala medier på Berghs. Här berättar Matilda om sitt jobb, valet av kurs och vad hon lärde sig.

Skrivet av Anette Hamel
Maj 23, 2022
matilda-munthe-gottberg

Hej! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag heter Matilda Munthe Gottberg och har arbetat som projektledare hos den ideella organisationen Export Music Sweden i snart 4 år, med tidigare erfarenheter hos bland annat Universal Music Publishing, Spotify och Grammis. Här hos Export Music Sweden jobbar jag med i stort sett samtliga projekt; som låtskrivarläger, seminarier, mässor eller festival och konferens. Export Music Sweden är Sveriges officiella exportkontor för musik och vi jobbar för att öka exportintäkter av svensk musik.

Du gick kursen kursen Bygga varumärke i sociala medier hos oss i december 2021. Vad var det som fick dig att välja den?

– Det var min chef som erbjöd mig att gå kursen och dessutom valde att gå den själv samtidigt. Vi hade diskuterat våra sociala medier många gånger och funderat på bra sätt att använda dem mer i vårt arbete.

Vad har du fått med dig från kursen?

– Mycket! Framför allt kanske kring röd tråd och tonalitet, men jag har också insett hur viktigt det är att hänga med i trender och nyheter, eftersom det är en väldigt rörlig marknad med nya uppdateringar hela tiden. Även kring statistik över användning av plattformarna, hur länge och hur mycket användarna ägnar sin tid åt dem osv.

Hur var lärarna?

– Jättebra! Samspelta med god energi och framförallt med tydlig expertis på ämnet och långt utöver.

Motsvarade kursen dina förväntningar och fick du någon aha-upplevelse?

– Absolut! Ja, de exempel på vad som faktiskt “funkar” och inte.. Haha!

Vad tycker du var roligast under kursdagarna?

– Jag tyckte att det roligaste var att höra alla olika deltagares erfarenheter och på vilket sätt de använder sig idag och framöver av sina sociala medier. Gruppdeltagarna var väldigt spridda i olika branscher och positioner så det var vilt skilda uppfattningar och användningsområden, begränsningar och möjligheter hos alla.

Har du fått användning av det du lärde dig?

– Jag har absolut användning av det jag lärde mig i mitt dagliga arbete hos ExMS. Vi anpassar oss efter information vi snappat upp under kursen som vi tyckte funkade för oss och diskuterar och testar delar av det som sagts där när vi planerar vad som ska publiceras online.

Vilken kurs passar dig?

Vi erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser i våra lokaler och på distans. Frågor? Chatta gärna med oss!

Att läsa en kurs på Berghs

Berätta hur en dag på ditt jobb se ut!

– Hemma i Sverige jobbar vi mycket med utbildning via seminarier och med kontaktförmedling under tiden vi arbetar mot våra projekt utomlands. Det är många bollar i luften, många möten över Zoom och i allmänhet full rulle.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det bästa med mitt jobb är mångsidigheten i våra projekt, kontakten med alla inblandade både i Sverige och framförallt utanför, samt att jag får jobba med något som jag älskar - musik.

Har du något karriärtips du vill dela med dig av?

– Ta vara på alla möjligheter som erbjuds. Ta möten även om det för tillfället må vara ett förutsättningslöst sådant.

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet du läste hos oss?

– I dagens digitala samhälle krävs inte supermycket extrajobb för att hålla sig hyfsat uppdaterad, om du själv använder dig av de plattformar som finns och deras basics. Vill du däremot ligga i framkant och lära sig om hur du kan använda dig av dessa plattformar och funktioner i relation till t.ex. din verksamhet finns det ofta seminarium/webbinarium, poddar och experter att följa som gärna delar uppdateringar, tips och trix till den intresserade. Till exempel våra kursledares gemensamma podd: Social by Default, med Sarah Larsson Bernhardt och Deeped Niclas Strandh.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?

– Kör! Det här är ett ämne man inte kan förlora på att veta mer om.

Bygga varumärke i sociala medier är en av Berghs populära intensivkurser. Välkommen att läsa mer och ansöka här! Vill du läsa om andra personer som har gått en kurs på Berghs? Då rekommenderar vi vår artikelserie Efter kursen.