Den interna kommunikationen har fått ökad betydelse i en föränderlig värld
Mikaela Stangebye är projektledare inom eventbranschen. Hösten 2021 gick hon kursen Intern kommunikation på Berghs. Här berättar Mikaela varför hon valde denna utbildning och ger tips till dig som också är nyfiken på ämnet.
Hej Mikaela! Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Mikaela Stangebye, bor i Bromma i västra Stockholm och är projektledare inom eventbranschen – jobbar primärt med interna evenemang som större konferenser och möten. Jag har jobbat inom evenemangsbranschen sedan 1991 och som eventkonsult för företag sedan 2004. Kommunikation har alltid intresserat mig och jag tog kompletteringskurser i ämnet redan 1996-1997 då jag var ett år i USA och läste PR & kommunikation.
Vilken kurs har du gått hos oss på Berghs?
– Jag läste kursen Intern kommunikation (som nu heter Strategisk internkommunikation. Reds. anm.) under några härliga torsdagseftermiddagar hösten 2021. Det hela började egentligen som ett uttryck för att fördjupa mina kunskaper och utveckla verktyg för att hjälpa mina kunder i deras kommunikation.
Vad var det som fick dig att söka till just denna kurs?
– Det kanske inte är ett typiskt ämne för min bransch, men precis som med mycket annat vi event- och mötesskapare behöver kunna anser jag att genom att skapa "rätt" interna event får man ett väldigt kraftfullt internt kommunikationsverktyg.
Vad fick du med dig?
– Kursen gav mig en djupare förståelse för hur vi kommunicerar internt och en stor respekt för dem som jobbar med detta på heltid! Jag fick med mig en mycket användbar verktygslåda, tips, insikter, kontakter och början på ett mycket intressant nätverk. Om detta blir en ny karriär återstår att se.
Hur var lärarna?
– Vi hade Sofie Reutercrona som kursledare och hon hade satt ihop en fantastisk mix av lärare, aktiva inom områden som hör ihop med avsnitten i kursen, vilket gav många olika perspektiv och insikter. Det var väldigt värdefullt och gav också förståelse för olika angreppssätt på många frågor och områden.
Vad tyckte du om kursupplägget?
– Upplägget på kursen var också mycket bra, jag är lite av en strukturnörd och här var det ordning och reda! Med tydligt kursplan, kontaktuppgifter, dokumentation etc.
Fick du någon aha-upplevelse under kursen?
– Jag blev överraskad över bredden på ämnet, förmodligen eftersom det inte är mitt huvudämne, men också tack vare mina kurskamrater som alla kom från olika områden och verkligen berikade mig med många olika perspektiv.
Vad tycker du var roligast eller mest lärorikt under kursveckorna?
– Mixen av lärare som var otroligt bjussiga med kunskaper, verktyg och erfarenheter. Och samma inställning från mina härliga kurskamrater!
Vilken kurs passar dig?
Vi har ett stort utbud av utbildningar inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser i våra lokaler och på distans. Frågor? Chatta gärna med oss!
Välj här!Har du fått användning av det du lärde dig?
– För mig var detta en indirekt kunskap som jag inte räknade med att kunna applicera rakt av, men som det slumpade sig hade jag faktiskt ett uppdrag i direkt anslutning där jag omgående kunde använda mig av kunskaper och verktyg jag fått under kursen.
Hur kan en dag på ditt jobb se ut?
– Mycket av det jag gör en vanlig vardag är administrativt och planering, möten som kan vara både av en kreativ art och rena avstämningar för att se till att planeringen går som det ska och att alla vet vad de ska göra och när deadlines är. Men det hettar alltid till kring genomföranden, där det är av yttersta vikt att allt som planerats är tydligt kommunicerat till alla berörda för att allt skall gå så smidigt som möjligt.
Har ditt arbete förändrats under Coronapandemin?
– Det har det definitivt. Eventbranschen är en av de branscher som drabbats hårt under pandemin eftersom i princip alla fysiska möten ställts in under långa perioder och där vi helt fått förändra sättet att arbeta för att överleva. Intressant och utmanande har det varit!
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Jag tror att de flesta som gör det jag gör skulle säga att den ena dagen aldrig är lik den andra. ALLA event är unika vilket skapar utmaningar hela tiden – och det är det som är tjusningen. Men jag tycker också att det som är det bästa och mest berikande är att vi får möjlighet att få kika in och ta del av olika företags innersta kärna och att vara delaktiga i verksamhetsutveckling, skapa unika avtryck och händelser.
Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa kursen Intern kommunikation?
– Jag skulle rekommendera den till någon som inte är helt novis i ämnet (vilket inte heller görs i kursbeskrivningen). Kursen är oerhört bra och givande eftersom den täcker hela, eller i alla fall stora delar av, spektrat som är intern kommunikation. Jag tror den har stor effekt för någon som behöver fördjupa och putsa upp sina kunskaper.
Här hittar du hela Berghs kursutbud
Relaterade artiklar
Intensivkursen i hållbarhetskommunikation gav Clara nya insikter
Clara Grabe är Senior Brand Manager och PR-ansvarig på Provinum Vinhandel. Här berättar Clara om sitt roliga jobb och de givande dagarna på Berghs.
Experternas första jobb i branschen
Erfarna, kompetenta och framgångsrika är tre ord som gemensamt kan beskriva Berghs kursansvariga, men alla har de såklart varit nybörjare en gång i tiden.
Vårens dagkurser på Berghs
Fyll på med kunskap, utöka ditt nätverk och få ny energi. Här hittar du listan med de utbildningar du kan läsa på dagtid i vår.