"Jag ville läsa till copywriter och då kändes Berghs som ett självklart val"
Moa Hellgren gick först en startkurs i copywriting och sedan blev det en påbyggnadskurs i ämnet året därpå. Båda kurserna var på distans. Hennes målbild? Att byta yrkesbana. “Kurserna har öppnat nya luckor i hjärnan” säger Moa. I denna intervju berättar hon mer om detta och om sina framtidsplaner.
Hej Moa! Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Moa, är 36 år och bor med min familj i ett hus strax utanför Malmö. Sedan mars i år arbetar jag som kundansvarig på en reklambyrå. Har genom åren jobbat med en massa olika saker, varit verksamhetschef och drivit eget kafé till exempel. För något år sedan bestämde jag mig för att plugga till copywriter via Berghs och det känns väldigt spännande att både byta bransch och så småningom inrikta mig mot ett helt nytt yrke.
Vilken kurs har du gått på Berghs?
– Jag läste Copywriting Start under våren 2022 och fortsatte sedan med den lite längre kursen Copywriting under våren därpå. Båda kurserna var på distans.
Vad var det som fick dig att söka dessa?
– Under min föräldraledighet började jag fundera på att börja studera igen för att byta yrke. Jag är utbildad inom företagsekonomi med inriktning projektledning men var sugen på ett mer kreativt arbete. Har alltid älskat att läsa och skriva, kom fram till att jag ville läsa till copywriter och då kändes Berghs som ett självklart val.
Vad har du fått med dig?
- Kurserna har öppnat nya luckor i hjärnan tycker jag. Jag har lärt mig att tänka på ett annorlunda vis. Med tiden också att lita mer på min magkänsla och att lyssna till min egen ton.
- Verktyg för att vrida och vända på ett problem och att tänka både två och tre varv för att lösa dem.
- En gedigen introduktion till yrket copywriter. Och jag har nog även blivit en mer noggrann läsare och skribent!
Hur var lärarna?
– Jag är väldigt nöjd med lärarna på Berghs. Både Ylva och Signe är inspirerande och otroligt kunniga lärare. Dessutom härliga personer!
Hur var det att plugga på distans?
– Smidigt och det passade mig väldigt bra som var föräldraledig samtidigt. Det har varit en utmaning ibland, speciellt vid grupparbete hade det varit enklare att sitta tillsammans på plats. Men jag tycker att alla, både lärare och kurskamrater, har gjort sitt allra bästa för att bidra till att kursen ska fungera så bra som möjligt. Jag gillade kursplanen och tycker att Canvas (Berghs onlineplattform) är ett smidigt verktyg.
Motsvarade kurserna dina förväntningar?
– Ja, det tycker jag. Mina förväntningar var höga eftersom Berghs har ett gott rykte och jag är mer än nöjd!
Fick du någon aha-upplevelse?
– Ja! Jag insåg att det finns fler som tänker som jag. Som gillar att lösa problem, styra upp skrivstrategier och gillar att vrida och vända på rubriker. Det har varit väldigt fint att vara i den bubblan tillsammans.
Vad tycker du var roligast på utbildningen?
– Det roligaste har varit att få en uppgift och sedan inte kunna sluta tänka på den förrän lösningen har blivit tydlig. Det var bra att ha en hel del arbetslivserfarenhet att dra nytta av!
Hur har du fått användning av det du lärde dig?
– Kurserna på Berghs har ingått i min plan att byta yrkesbana. Nu har jag precis börjat på en byrå så jag håller på att lära mig allt om branschen. För mig känns det som en bra start att lära mig hur arbetet på en reklambyrå går till. Det är dessutom mycket som jag lärt mig under kurserna som går att applicera på mitt arbete redan idag. Nästa steg tänker jag blir att börja ta copy-uppdrag på mitt nuvarande jobb eller söka en renodlad tjänst som copywriter.
Vilken utbildning passar dig?
Berghs erbjuder flera utbildningar inom ämnet copywriting. Det finns ett heltidsprogram och även flera kurser, både i våra lokaler i Stockholm och på distans.
Läs mer!Hur kan en dag på ditt jobb se ut?
– Vi börjar oftast med gemensam frukost. Jag dricker minst två koppar kaffe och kollar igenom mailen och kalendern. Sedan består dagen av en mix av interna möten med olika projektgrupper och externa möten med kunder. Vi arbetar väldigt tätt med olika specialister i varje team. Min roll är att ha kundens intresse som högsta prioritet, och samtidigt fungera som en slags projektledare som håller koll på att projektet rör sig i rätt riktning. Jag sitter även med strategiarbete för våra kunder för att ta nästa steg framåt. Det är mycket att hålla koll på och högt tempo, vilket jag gillar!
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Att få arbeta med kunder och göra dem nöjda tillsammans med mitt kreativa team.
Och några utmaningar?
– Se svaret här ovan, hehe.
Har du något karriärtips du vill dela med dig av?
– När jag bestämde mig för att jag ville bli copywriter tog jag kontakt med tre copywriters som var gulliga nog att låta mig träffa dem. Jag fick ställa tusen frågor, de gav mig feedback på min portfolio och bra konkreta råd. Så bjussiga och snälla allihop, det gjorde mig peppad. Vill verkligen tipsa om att våga fråga!
Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet du läste hos oss?
– Försöker att läsa det jag kommer över; dagstidningar, böcker, magasin och artiklar på nätet. Och jag kan verkligen rekommendera Copypodden och Copyboken av Mattias Åkerberg!
Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa copywriting på Berghs?
– Jag skulle säga – det är klart att du ska!
Här hittar du Berghs kursutbud och våra heltidsprogram.
Relaterade artiklar
Att byta karriär mitt i livet
Det är aldrig försent att byta jobb, bransch eller karriär. Här hittar du några artiklar som kanske kan inspirera dig att våga ta steget.
Kursen förändrade Tobias sätt att jobba med AI
Tobias Wright är copywriter på Steamery. Han har gått två kurser i copywriting. Här berättar Tobias om sitt jobb och de lärorika dagarna på Berghs.
Experternas första jobb i branschen
Erfarna, kompetenta och framgångsrika är tre ord som gemensamt kan beskriva Berghs kursansvariga, men alla har de såklart varit nybörjare en gång i tiden.