Pascal använder kursen Place Branding dagligen
“Om du vill få ny kunskap som du direkt kan omsätta i ditt jobb så är denna kurs given.”, säger Pascal Tshibanda, Kommunikationsdirektör i Botkyrka kommun. Här berättar han om sitt jobb och om Berghs kurs Place Branding som han gick under hösten 2022.
Hej Pascal! Vem är du och vad gör eller jobbar du med?
– Jag heter Pascal Tshibanda och är kommunikationsdirektör i Botkyrka kommun i södra Stockholm. Jag ansvarar för kommunens kommunikation, PR och medborgarservice i form av fem medborgarkontor. Jag har i två decennier arbetat i olika positioner i kommuner på olika platser i landet.
Vad var det som fick dig att söka kursen Place Branding?
– Det är ett ständigt aktuellt ämne och befolkningsutvecklingen och demografin, allt fler blir äldre, gör att det pågår en kamp som handlar om att attrahera talang.
Vad har du fått med dig från kursen?
– Först och främst ny kunskap som är lätt att omsätta i praktiken. Dessutom ett nytt nätverk med en massa kloka kollegor runt om i landet. Det är helt ovärderligt!
Hur var läraren?
– Det finns bara två ord för att beskriva kursledaren Michael Persson Gripkow, utomjordiskt bra!
Vad tycker du var roligast och mest lärorikt på utbildningen?
– Jag gillar verkligen att kursen är så praktiskt inriktad, med många fallstudier från olika delar av världen. Sedan är det alltid spännande att få möta kollegor från andra branscher och sektorer som arbetar med samma eller liknande saker som jag själv.
Har du fått användning av det du lärde dig?
– Ja, verkligen! Jag leder just nu processen att vidareutveckla Botkyrkas platsvarumärke. Jag använder kunskaperna från kursen i stort sett varje dag.
Hur kan en dag på ditt jobb se ut?
– Mina dagar är fyllda av formella och informella möten. En kommun är en väldigt komplex organisation med ett stort samhällsansvar. I min roll som ledare och chef för andra chefer handlar det mycket om att inspirera och få organisationen att se långsiktigt och inse värdet av till exempel en strukturerad platsvarumärkesprocess.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Det bästa med mitt jobb är att leda andra, både andra chefer och utvecklingsprocesser. Att få vara med och bygga ett hållbart samhälle för alla känns väldigt meningsfullt.
Och VILKA ÄR utmaningarNA?
– I alla organisationer som jag jobbat i har det alltid funnits en del självutnämnda kommunikationsexperter, de är ofta en utmaning. Kommunikation är ett hantverk som tar tid och kräver ett kunnande.
Var hämtar du inspiration?
– Från kloka kollegor runt om i landet, från cheferna i min organisation.
Har du något karriärtips du vill dela med dig av?
– Bygg ett stort nätverk och ansträng dig för att underhålla det. Kloka kollegor som kan ge råd eller stöttning är ovärderliga för mig.
Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?
– Om du vill få ny kunskap som du direkt kan omsätta i ditt jobb så är denna kurs given.
Relaterade artiklar
Kursen Place Branding gav Bianca nya perspektiv
Bianca Brandon-Cox driver eget företag inom marknadsföring och konceptutveckling, med mat och dryck i fokus. Här berättar hon om kursen.
5 fördelar med att vara uppdragsgivare i ett examensprojekt
Varje vår får studenterna nyttja sina färdigheter till nytänkande lösningar. Ditt företag kan bli deras uppdragsgivare!
"Psykologisk trygghet är så viktigt i en kreativ process"
I höstas gick arkitekten Johan Olsson kursen Kreativt ledarskap. Här berättar han om sitt jobb och hur de nya kunskaperna kommer till nytta.