Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Per fick uppdaterade kunskaper och ett värdefullt kontaktnät
Hösten 2019 gick Per Hyberg den 12 veckor långa utbildningen Berghs Upgrade: Digital Copywriting. Här berättar han om lärdomarna och hur han fått användning av sina nya kunskaper.
Hej Per! Vem är du och vad jobbar du med?
– Min bakgrund är drygt 20 år som copywriter i reklambranschen, både på byråer och som frilans i perioder. Innan dess läste jag lite kurser på olika universitet, egentligen utan någon tydlig riktning. Det gav mig en bred bas av allmänbildning som jag har haft stor nytta av i mitt yrkesliv. Polletten trillade ner under en kvällskurs på Berghs i Malmö som hette RKO, där jag kände att jag – som absolut inte passade in i den akademiska världen – ändå kunde hitta en plats i yrkeslivet. Efter den kom jag in på Berghs copywriterlinje, och på den vägen är det…
Härligt! Vilken utbildning läste du senast hos oss och vad var det som fick dig att söka till just denna?
– Jag läste Berghs Upgrade: Digital Copywriting under hösten 2019. Jag kände att jag hade ganska stora kunskapsluckor på det digitala området. Även om jag hade nosat på och fuskat med det mesta av det vi gick igenom på utbildningen så saknade jag riktig kunskap.
Hur var lärarna?
– Utan undantag engagerade, kunniga och bara allmänt jättebra.
Vad tycker du var roligast eller mest lärorikt på utbildningen?
– Hmm, svårt att säga. Men en viktig insikt är att behovet av kunniga kommunikatörer inte har minskat i den nya digitala eran – snarare tvärtom. Även om man också skriver för algoritmer så är det fortfarande människor som ska ta emot och beröras av ditt budskap, även om kanalerna och kontaktytorna är digitala. Det får man inte glömma, hur mycket man än automatiserar och retargetar.
Vad har du fått med dig?
– Utbildningen gav mig fördjupad förståelse för hur saker och ting fungerar. Jag har fått väldigt många nya kunskaper och insikter som jag använder dagligen, men också ett oerhört värdefullt kontaktnät. Plus att det var roligt att sitta i skolbänken och lära sig nya saker. Jag saknar min klass och alla lärarna. Utbildningen motsvarade och överträffade mina förväntningar.
Har har du fått användning av det du lärde dig?
– Flera av de uppdrag jag jobbar med idag hade jag inte fått innan och de innehåller element av allt från SEO-optimering och sociala medier till UX.
Hur kan en arbetsdag se ut för dig?
– En vanlig dag ser väl ut som för de flesta i dessa coronatider: gå upp, äta frukost, dra på sig en mötesskjorta över pyjamasen och ha ett Zoommöte, borsta tänderna, klä på sig på riktigt… Nä, men på det viset har inte så mycket hänt. Jag gör ungefär samma saker som innan, men mycket mer för digitala plattformar och kanaler.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Kommunikation är roligt! Dessutom är det ganska fritt att jobba så som jag gör just nu.
Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet?
– Försöker läsa lite nyhetsbrev och se nåt webbinarium då och då. Har även en trave böcker jag verkligen borde läsa, och absolut SKA läsa. Måste bara komma igång… Borde överlag vara mycket bättre på detta med att hålla mig à jour. Får jobba på det.
Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna utbildning?
– Gör det! Jag kan varmt rekommendera den.