Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
“Hur människor interagerar med varandra är bland det mest intressanta jag vet”
Petra Lundh är enhetschef på Hyresgästföreningen i norra Skåne. Hon har läst flera kurser på Berghs. Senast var det Internkommunikation. Här berättar Petra om hur en dag på hennes jobb kan se ut, varför hon valde denna kurs och vad hon fick med sig.
Hej Petra! Vem är du och vad jobbar du med?
Jag arbetar som enhetschef för kommunikation, bostadspolitik och lokalt utvecklingsarbete på Hyresgästföreningen region norra Skåne. Det har jag gjort i tre år, men anställd på Hyresgästföreningen har jag varit i hela 22 år. Under alla dessa år har jag fått utvecklas och påverka mina arbetsuppgifter.
Jag har arbetat som verksamhetsutvecklare och därefter som bostadspolitisk utredare i flera år. Efter det blev jag chef för vårt opinionsstärkande arbete och därefter blev jag kommunikationschef. En tid efter det blev jag även chef för lokalt utvecklingsarbete. En resa som fått mig att växa, att lita på vad jag kan och som jag har lärt mig mycket på. I botten är jag socionom med inriktning på socialt arbete.
Jag läste kursen Internkommunikation under hösten 2018. Det är min tredje kurs på Berghs. Jag har tidigare gått PR och PR Management och är väldigt nöjd med och glad för de utbildningar jag har gått på Berghs.
Vad fick dig att söka till kursen Internkommunikation?
I mitt arbete som kommunikationschef hamnar fokus lätt på det externa kommunikationsarbetet. Hos oss är ansvaret för den interna kommunikationen också utspritt på arbetsplatsen och det gör att vi har behov av en tydlig helhetsbild som alla är överens om.
Den närmaste tiden ska vi arbeta med att förbättra vår interna kommunikation. Då kände jag att jag ville plussa på min kompetens i den frågan så att jag tydligt kan leda det arbetet tillsammans med vår regionchef.
Vad har du fått med dig från denna kurs?
Kursen har gett mig flera olika delar – allt från små, konkreta verktyg till övergripande strategiska resonemang. Till exempel har jag fått med mig konkreta tips på incheckningar på möten, siffror på vilken skillnad man kan göra för företaget med en bra intern kommunikation och tips på vilken utrustning som är bra att ha när man filmar.
Jag har också fått med mig bra tips på strukturer för intern kommunikation, kanalkartor och andra taktiska tips för hur man kan arbeta med den interna kommunikationen. Jag har också fått med mig ett fint nätverk av kollegor runt om i Sverige i mina kurskamrater.
Många av lärarna var otroligt duktiga och på förhållandevis kort tid gav de både fördjupade och aktuella kunskaper i de ämnen som togs upp. Dessutom var flertalet av dem otroligt bra retoriker och en fröjd att lyssna på och arbeta med. Sofie Reutercrona, som höll ihop kursen, gjorde detta väldigt bra. Sofie delar verkligen med sig av allt hon kan på ett bra sätt och så månar hon om att hålla ihop gruppen.
Var något lektionstillfälle extra givande?
Alla planer och kartor har jag sugit åt mig som en svamp. Det är så bra att få konkreta exempel på hur man kan lägga upp sitt arbete och det har jag verkligen fått på kursen – både av lärarna och av kurskamraterna.
Ett kurstillfälle handlade bland annat om neuroplasticitet och hur förändringar gör att vi behöver ”bygga nya motorvägar i hjärnan” och att det tar otroligt mycket energi. Detta har jag haft med mig både i mitt arbete och privat när vi stått inför förändringar och pratat om vad det gör med oss och vad som behöver göras.
Hade ni något hemarbete på kursen?
Som hemarbete under kursens gång skulle vi göra någon form av strategisk utvecklingsplan för ett arbete som vi ville göra med den interna kommunikationen i vår organisation. Jag valde att jobba med värderingsstyrning och hur vår region arbetar med det – att arbeta på Hyresgästföreningen, en idéburen folkrörelse, och styras av sitt eget engagemang och av Hyresgästföreningens värderingar.
Vad tyckte du var roligast på kursen?
Det roligaste var alla bra föreläsare som ingick i kursen – och att varje vecka träffa alla kurskamrater. Vi blev en så himla bra grupp! Vi var väldigt öppna mot varandra och kunde verkligen både lära och coacha varandra. Flera har kontakt fortfarande.
Vilken kurs passar dig?
På Berghs erbjuder vi ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Vi har både kurser på dagtid, kvällstid, intensivkurser och på distans.
5 tips för att hitta rätt kursHur kan en dag på ditt jobb se ut?
Oftast börjar min arbetsdag redan dagen innan. Då går jag igenom vilka möten jag har inbokade dagen efter och vilka arbetsuppgifter som jag har som behöver göras under dagen. På morgonen börjar jag (som de flesta) med att kolla av min mejl och nyhetsflödet. Inträffar något (till exempel om någon medarbetare är sjuk eller det finns något i media som behöver jobbas med under dagen) så stuvar jag om min dag om det behövs. Därefter kan min dag innehålla ett kortare morgonmöte med våra kommunikatörer för att gå igenom vilka arbetsuppgifter som kommit in från övriga organisationen och fördela och prioritera när det behövs. Efter det har jag ofta individuella månadsmöten med någon av de nio medarbetare som jag arbetsleder.
Jag kan också ha andra interna möten som ledningsgrupp eller planeringsmöten med någon av våra förtroendevalda (oftast med vår regionordförande). Ofta har jag någon dragning som ska förberedas – ett exempel på det kan vara att jag ska träffa Hyresgästföreningens förtroendevalda i en kommun och prata om det aktuella bostadspolitiska läget eller vad vår region arbetar med just nu.
Min dag kan också innehålla politikermöten, att lägga sista handen vid en debattartikel eller att skriva fram ärenden till vår regionstyrelse. Ofta finns det saker som jag behöver lösa med andra chefskollegor – det kan vara allt ifrån operativt arbete till gemensamma prioriteringar eller personalärenden. När jag sätter mig på tåget hem på kvällen så tar jag ofta en sista koll på mejlen och besvarar det sista som behöver hanteras.
Vad inspirerar dig?
Jag inspireras av att känna att jag verkligen gör skillnad. Hur människor interagerar med varandra är bland det intressantaste jag vet och också det jag tycker är en av de allra viktigaste kunskaperna att ha med sig som chef, jämte fackkunskap. För mig är det självklart att jobba i en organisation som förändrar världen och bidrar till en bra värld.
Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet internkommunikation?
Jag läser på LinkedIn där jag följer flera som arbetar med detta – både organisationer och privatpersoner. Poddar ska jag titta närmre på – det är ett bra format för min del.
Vill du läsa fler intervjuer med tidigare kursdeltagare?
Då är Berghs artikelserie Efter kursen något för dig.
Relaterade kurser
Strategisk internkommunikation
- —Stötta affär och verksamhet
- —Kommunikativt ledarskap och medarbetarskap
- —Kommunikationsplanering och kanaler
Strategisk kommunikation
- —Att leda och utveckla kommunikationsverksamhet
- —Omvärldsanalys
- —Kommunikationsplanering i praktiken