"Jag kan starkt rekommendera kursen Insiktsdriven strategi"
Robin Hjärtström jobbar på Länsförsäkringar Östgöta och gick distanskursen Insiktsdriven strategi på Berghs under 2022. "Annika Rehn Frobell var extremt kunnig och engagerad. Hon förmedlade kursinnehållet på ett tydligt sätt och gav värdefull feedback, inspiration och motivation", säger Robin. Här berättar han om sitt jobb och hur kursen har kommit till nytta.
Hej Robin! Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Robin Hjärtström och bor i Linköping. Jag har jobbat på min nuvarande arbetsplats, Länsförsäkringar Östgöta, sedan 2021. Jag arbetar som Marknadsförare & Kommunikatör/Producent digitala kanaler. Tidigare har jag haft olika roller inom marknadsföring och kommunikation, både som anställd och som egen företagare.
Du gick distanskursen Insiktsdriven strategi hos oss under hösten 2022. Vad var det som fick dig att söka denna kurs?
– Tidigare i min karriär har jag främst arbetat med att implementera strategier och utveckla kampanjer baserat på dessa strategier. Jag blev nyfiken på arbetet som utförs på andra sidan och kände att jag ville bredda min kompetens i att lägga en stark strategisk grund för kommunikationslösningar. Jag ville även få verktyg för att framgångsrikt arbeta med varumärken. Dessutom har jag ett intresse för att förstå hur målgrupper påverkas av beteendemönster och drivkrafter.
Vad har du fått med dig från kursen?
– Genom kursen har jag fått en betydande dos av inspiration, verktyg och modeller som hjälper mig att generera insikter och utveckla strategiska vägval inom kommunikation. Dessutom har jag utökat min kunskap om olika typer av kreativa briefings och metoder för att sätta mål, följa upp och utvärdera framsteg. Kursen har också hjälpt mig att förstå mer om hur drivkrafter påverkar människors attityder och beteenden. Och framför allt har jag lärt mig att ”lita på processen"! (oftast 😉)
Hur var läraren?
– Annika Rehn Frobell var extremt kunnig och engagerad. Hon förmedlade kursinnehållet på ett tydligt sätt och gav värdefull feedback, inspiration och motivation.
Motsvarade kursen dina förväntningar?
– Innan kursen visste jag inte exakt vad jag kunde förvänta mig, förutom att jag skulle lära mig mer om kvalitativt strategiarbete. Men kursen överträffade alla tänkbara förväntningar. Den tillhandahöll de verktyg och kunskaper jag saknade och accelererade min utveckling inom strategiarbete.
Hur var det att plugga på distans?
– Det var toppen! Det bästa är att man kan titta på föreläsningarna flera gånger om man har missat eller vill repetera något. På så sätt kan man vara säker på att ingenting blir bortglömt. Visst hade det varit trevligt att kunna komma iväg och träffa "klasskamraterna" personligen. Och kanske hade gruppdiskussionerna varit än mer kvalitativa om vi hade kunnat träffas fysiskt, men det digitala formatet fungerade bra och fördelarna överväger nackdelarna.
Fick du någon aha-upplevelse under kursen?
– Det är imponerande att allt går att mäta och undersöka, till och med de känslomässiga avtrycken i reklamfilmer. Dessutom, om man gräver tillräckligt djupt, kommer värdefulla insikter fram automatiskt till slut. Det är också intressant att de bästa insikterna oftast är de som verkar självklara, även om det ibland kräver blod, svett och tårar för att komma fram till dem.
Vad tycker du var mest lärorikt på utbildningen?
– Förutom alla inspirerande föreläsningar och den personliga handledningen med Annika var det oerhört värdefullt att få applicera kunskaperna på ett verkligt ”case” inom min egen verksamhet. Utmaningen låg i att hitta tillräckligt med tid i vardagen för att verkligen kunna dra maximal nytta av kursen.
Hur har du fått användning av det du lärde dig?
– Efter kursen har jag utvecklat min nuvarande roll mot mer strategiskt arbete. Det har också hjälpt mig att bli mer träffsäker och effektiv i mitt kommunikations- och marknadsarbete.
Vilken kurs passar dig?
Berghs erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser i våra lokaler i Stockholm och på distans. Frågor? Chatta gärna med oss!
Välj kurs här!Hur kan en dag på ditt jobb se ut?
– Jag kombinerar möten med visuell produktion, kommunikation, idégenerering och strategiskt arbete. På Marknad och Kommunikationsavdelningen arbetar vi med alla våra produkter på Länsförsäkringar Östgöta.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Det är både varierande och givande att få arbeta med alla produktgrenar på företaget. Jag kan dra nytta av min breda erfarenhet och det dyker ständigt upp nya utmaningar att ta itu med.
Och några utmaningar?.
– Att få tiden att räcka till. Schemat blir lätt fullspäckat och det kan vara utmanande att hinna med att hitta nya infallsvinklar och förbättringar i kommunikations- och marknadsarbetet.
Var hämtar du inspiration i ditt jobb?
– Jag håller mig uppdaterad genom utbildningar, nätverkande och nyhetsflöden. Men för mig är det också oerhört viktigt att koppla bort allting och ta en paus ibland. Det är under sådana stunder de bästa idéerna och insikterna dyker upp.
Har du något karriärtips du vill dela med dig av?
– Att vara nyfiken och att ständigt fråga "varför?".
Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?
– Jag kan starkt rekommendera kursen Insiktsdriven strategi. Den är mycket inspirerande och full av värdefulla insikter.
Foto: Titus Paar
Relaterade artiklar
"Kursen Insiktsdriven strategi gav mig precis det tänk och angreppssätt jag var ute efter"
Våren 2021 gick Therese Krupa Syllner distanskursen Insiktsdriven strategi på Berghs.
Berghs experter delar misstag och lärdomar
Ibland blir saker inte riktigt som det var tänkt. Här berättar Berghs kursansvariga om tabbar de har råkat göra på jobbet och vad de lärde sig.
Intensivkursen i hållbarhetskommunikation gav Clara nya insikter
Clara Grabe är Senior Brand Manager och PR-ansvarig på Provinum Vinhandel. Här berättar Clara om sitt roliga jobb och de givande dagarna på Berghs.