Kursen gav Sandra nyckeln till att använda sociala medier framgångsrikt

Sandra Axell Katouzi är marknadschef på Skansen, som hon beskriver som Sveriges roligaste arbetsplats. “Få ställen har vilda djur, tv-sända scenevenemang och historiska hantverk som sin grundprodukt!”, säger Sandra och berättar om sitt jobb och om kursen Bygga varumärke i sociala medier som hon har gått på Berghs.
Hej Sandra! Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som marknadschef på Skansen sedan två år tillbaka. Jag har alltid varit i liknande roller men i olika branscher. Senast kom jag från Junibacken, så den flytten blev inte så lång. Men jag har också jobbat på Bonnier med digitala läromedel och i många år i ideell sektor, på Stockholms Stadsmission. Jag har alltid trivts bäst med kommersiellt arbete i värderingsdrivna organisationer.
Hur kan en dag på ditt jobb se ut?
– Jag jobbar på Sveriges roligaste arbetsplats. Här finns så mycket historia och så mycket erfarenhet, samtidigt som organisationen är mitt i ett utvecklingssprång. Vi arbetar mycket med affärsdrivande utveckling och med digitalisering i olika projekt. Det är lite galet här. Få ställen har vilda djur, tv-sända scenevenemang och historiska hantverk som sin grundprodukt!
Våren 2017 gick du kursen Bygga varumärke i sociala medier med Deeped Niclas Strandh och Sarah Larsson Bernhardt som lärare. Vad var det som fick dig att välja denna kurs?
– Jag behövde uppdatera mig gällande digitala kanaler generellt och sociala medier specifikt. Jag arbetade då på Stockholms Stadsmission och vi hade fastnat i ”vad ska vi ha våra sociala medier till?”. Kursen var precis vad både vi och jag behövde.
Vad fick du med dig?
– Jag tror det viktigaste jag fick med mig på lång sikt var självförtroendet i att jag vet hur sociala medier kan användas. Vad de gör och vad de inte gör. Det var länge sen jag gick kursen men det fanns då en lätt övertro på att sociala medier skulle ersätta all annan kommunikation, om jag raljerar lite. Och så fick jag massor av inspiration på hur sociala medier kan användas bra och hur man sätter en strategi och en plan för innehållet.
Hur var lärarna Sarah & Deeped?
– Jättebra! Pedagogiska och inspirerande. Jag fick stort förtroende för båda två. Deeped har jag nyligen haft nöjet att anlita som strateg för Skansens sociala medier.
Vad tycker du var roligast eller mest lärorikt på utbildningen?
– Roligast var alla inspirerande exempel, men jag tror att det viktigaste jag tog med mig var hur man kan jobba systematiskt och tematiskt med innehållsplanering och innehållsproduktion.
Har du fått användning av det du lärde dig?
– Ja, absolut. Jag har haft flera arbetsplatser sedan jag gick kursen och vet hur jag kan använda sociala medier på ett smart sätt.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Jag tycker om förändring och förbättringsarbete och just nu gör vi mycket av det. Det finns en stark energi framåt som jag tycker mycket om. och med ett jättebra team så håller vi en hög fart. Det är roligt på jobbet helt enkelt!
Och vilka är utmaningarna?
– Vi har en stor backlogg i både arbetssätt och i system. Vi behöver mer resurser, både personella och ekonomiska för att kunna göra allt vi behöver för att utveckla verksamheten. Vi vet vad vi behöver göra men vi kan inte göra allt i den takt vi skulle behöva.
Var hämtar du inspiration?
– Branschkollegor. Besöksnäringen är otroligt bjussig med att dela med sig av erfarenheter och insikter. Det är väldigt värdefullt.
Har du något karriärtips du vill dela med dig av?
– Gör det du tycker är roligt och på en plats där du trivs. När det är roligt blir man bra. Och med tålamod om att allt inte är roligt hela tiden, inte ens på Skansen.
Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa intensivkursen Bygga varumärke i sociala medier på Berghs?
– Det är väl investerad tid som ger dig både handfasta tips och verktyg att använda direkt. Kursen ger dig en djupare förståelse för sociala medier som du kan ha med dig över tid.
Foto: Sara Kollberg
Vill du läsa fler intervjuer med tidigare kursdeltagare? Då är Berghs artikelserie Efter kursen något för dig!
Relaterade artiklar
Forskare och illustratör – en perfekt kombination
Sandra Haraldson gick kursen Illustration på Berghs under hösten 2023. Här berättar hon om utbildningen och sitt jobb.
På kursen tog Ludvig fram en Employer Branding-strategi för Carlsberg
Ludvig Åkesson är HR-specialist med fokus på rekrytering & Employer Branding på Carlsberg Sverige. Här berättar han om Berghs distanskurs.
Anton lärde sig hur små justeringar kan göra stor skillnad
Anton Peterson jobbar med kommunikation och digital marknadsföring på Danske Bank. I februari gick han Digital spridnings- och kanalstrategi.