Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Fick handfasta verktyg som hjälper företag att växa och synas

Sarah.Gotthold

Sarah Gotthold läste Strategisk marknads­föring under våren 2020. Det var den fjärde kursen hon läste på Berghs. Här berättar Sarah om sitt nya jobb och vad hon fick med sig från kursen.

Skrivet av Anette Hamel
November 9, 2020

Hej Sarah! Vem är du och vad jobbar du med?

- Jag heter Sarah Gotthold och har arbetat med marknads­föring och kommunikation i många år, både i eget företag och som anställd. Senast har jag varit kommunikations­ansvarig på företagsinkubatorn Arctic Business i Luleå som stöttar entreprenörer med nya och innovativa affärsidéer. Det har handlat om att stärka varumärket, stötta företagen med mediakontakter, pressreleaser, företagsevent och dagligt arbete i alla digitala kanaler.

Nu har jag blivit min egen igen. Tanken på att starta eget företag har följt mig ett bra tag, inte minst eftersom jag mött så många som just tagit steget ut och följt sin dröm. Så nu har jag startat Sago Resurs med fokus på marknads­föring och kommunikationsinsatser. En extra resurs som kan hjälpa företag växa och bli mer synliga. Allt från bollplank kring det strategiska tänket till att supporta dem rent praktiskt. Det känns riktigt kul.

Härligt! Vilken kurs läste du hos oss under våren 2020?

Strategisk marknads­föring, det var den fjärde kursen för mig på Berghs. Tidigare har jag läst Copywriting, Praktisk reklam och Content Marketing.

Vad var det som fick dig att söka till just denna kurs?

– Jag ville fördjupa mig. Få med mig helheten, från ax till limpa. Hur man på ett strukturerat sätt tar fram en väl genomtänkt kommunikations­strategi och marknadsplan. Vilka metoder och verktyg som lämpar sig bäst.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

– Verkligen! Det har varit super. Just vikten av att ta fram en marknadsplan som blir avgörande för att få affärerna att utvecklas på bästa sätt. Fått bekräftat hur viktigt det är att förankra arbetet med varumärket och dess strategier inom hela företaget så alla vet vad som ska kommuniceras. Intressant också att få ta del av alla deltagares erfarenheter och utmaningar. Extra värdefullt att få jobba med ett skarpt case. Att få omsätta det vi lärt oss genom att praktisera och få fram en plan för deras affärsutveckling och hur de ska nå marknaden och bli attraktiva. Allt blir på riktigt då.

Denna kurs brukar normalt sett ges på skolan, men ställdes om och blev online via Zoom under våren på grund av rådande pandemi. Hur var det att plugga online?

– Över förväntan, förvånansvärt bra. Jag tyckte både att genomgångar och grupparbeten funkade fint. Det hade förstås varit roligast om det hade gått att varva med fysiska möten, men nu är det som det är med Corona.

Vilken kurs passar dig?

Berghs erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser på dagtid, kvällstid och på distans.

5 tips för att hitta rätt kurs

Hur var lärarna?

- Jag tycker de var mycket kunniga. De har lång erfarenhet av marknadsföringsteorier, men framförallt att de arbetar aktivt med det som de utbildar inom. Ett extra tack till Geta och Martin!

Vad tycker du var roligast eller mest lärorikt på kursen?

– Att få med sig alla modeller och verktyg som vävdes ihop med en röd tråd genom hela utbildningen. Inspirerande diskussioner både med lärare och deltagarna.

Hur har du fått användning av det du lärde dig?

– Nu kan jag omsätta dessa kunskaper i egen regi, som jag hoppas kommer till nytta för de företag jag får möjlighet att hjälpa nå ut till sin marknad.

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet?

– Då vi fått så många bra och värdefulla presentationer, är det lätt att gå tillbaka och repetera, vilket är avgörande för att ta till sig kunskapen ännu mer. Nätet, det finns så mycket att inspireras av, bl.a. Sveriges kommunikatörers digitala föreläsningar. Böcker, kan rekommendera boken ”Beteendedesign” av Niklas Laninge och Arvid Jansson som belyser hur vi människor beter oss. Det kan vara nyttigt att veta när man arbetar med kommunikation och affärsutveckling.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?

– Gå den! Du får handfasta tips som du kan nyttja direkt i ditt arbete. Lärarna bjuder på bra exempel kopplade till verkligheten ute bland företagen och de förklarar på ett enkelt sätt.