Kursen förändrade Tobias sätt att jobba med AI
Tobias Wright är copywriter på Steamery och har gått två kurser i copywriting på Berghs. “Kurserna är superpraktiska och innehållet är modernt utan att bli föråldrat efter ett halvår. Dessutom lärde jag känna andra i branschen”, säger Tobias och berättar om sitt roliga jobb och de lärorika dagarna på skolan.
Hej Tobias! Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Tobias Wright, bor strax söder om Stockholm, men är ursprungligen från en liten stad i södra England som heter Eastbourne. Efter att ha varit frilansande copywriter, UX-writer och copyöversättare jobbar jag just nu som copywriter på Steamery på Södermalm, Stockholm. En schysst arbetsplats, ett härligt team och fantastiska produkter – en copywriters dröm. Innan dess har jag bland annat jobbat på bank, med trädgårdsarbete (är ju engelsman) och med internationell marknadsföring av stenbearbetningsmaskiner. Spretigt, men en kul kompott.
Våren 2023 gick du Berghs kvällskurs i copywriting och nu i september 2024 gick du intensivkursen AI för copywriters. Vad var det som fick dig att söka dessa kurser?
– Den senaste, AI för copywriters, sökte jag för att få ett försprång i AI för copyvärlden. Jag vet att Berghs lär dig mer än vad du kan hitta själv online. Kvällskursen i copywriting sökte jag för att ”Berghs is best” helt enkelt. Jag hade då precis fått uppdraget att översätta ”Copyboken” av Mattias Åkerberg till engelska och ville jobba mer med copywriting och blev tipsad om Berghs kortare copywritingutbildning på kvällstid. Jag hade gärna gått den tvååriga copywritingutbildningen på Berghs, men hade redan många uppdrag och tiden/ekonomin tillät inte det.
Vad har du fått med dig från kurserna?
– Extremt mycket praktiskt. Det är en perfekt balans av DIY med lärarhjälp. Kurserna är superpraktiska och innehållet är modernt utan att bli föråldrat efter ett halvår. Dessutom lärde jag känna andra i branschen, både lärare och kurskamrater.
Apropå lärarna, hur var de?
– Fantastiska. Det är svårt att nämna alla, eftersom det blir lite inspel av olika pros under utbildningen, men om jag skulle nämna några är det Embla Sue Panova – ruskigt positiv och megakompetent. Rasmus Tsardakas Renhuldt och Magnus Ivansson som ledde AI för copywriters var otroligt bra. Lärdomarna jag fick från dem under intensivutbildningen har totalt ändrat mitt sätt att arbeta med AI.
Vad tycker du var roligast på utbildningarna?
– Det jag tyckte mest om med AI för copywriters var att det var ett blandat gäng som gick utbildningen, både i ålder och arbetslivserfarenhet, vilket gjorde att jag kunde få flera vinklar i användningsområdet. Det roligaste från copywritingkursen var att jobba med samma team (bestående av copywriters/art directors) under hela utbildningen och att vi fick jobba med ett riktigt uppdrag och en riktig kund. För oss var det Gårdschips.
Hur har du fått användning av det du lärde dig?
– Kursen AI för copywriters ändrade mitt sätt att använda ChatGPT totalt. Jag använder den inte mer än tidigare, men på ett mycket mer effektivt och balanserat sätt. Tipsen kring översättning och skapande av egna GPT har säkert betalat tillbaka kursens kostnad flera gånger om och sparar mig och Steamery väldigt mycket tid och krångel. Guld värt deluxe. Och det jag lärde mig på copywriterkursen används hela tiden, både medvetet och undermedvetet. Kontakterna har jag kvar i mitt nätverk. Inspiration och terminologi när jag står inför eller arbetar med erfarna kreatörer har jag alltid med mig.
Hur kan en dag på ditt jobb se ut?
– Som copywriter på Steamery är jag en del av marknadsteamet men samarbetar med i stort sett alla avdelningar. Så en måndag, till exempel, börjar med frukost med hela kontoret, veckomöte och därefter ett möte med marketing. Jag öppnar Asana och kollar om jag har några uppgifter som väntar och har sedan oftast möten inbokade under dagen med mer eller mindre brådskande projekt (allt från kommande kampanjer, e-comsatsningar eller nya produktmanualer som ska skrivas eller översättas).
Vilken kurs passar dig?
Berghs erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser i våra lokaler i Stockholm och på distans.
5 tips för att hitta rätt kursVad är det bästa med ditt jobb?
– Det är ett härligt team som jag tycker om att jobba med. Jag får även se det jag har skrivit ganska omgående live, vilket är en kick. Att Steamery är ett omtyckt företag med bra rykte och väldigt bra produkter är så klart ett stort plus.
Och några utmaningar?
– Det är en utmaning att vara så inblandad i många avdelningar när det gäller prioriteringar (allt är ASAP), men det är också det som gör copywriting så kul. Utmaningen i ett företag med en så tydlig och väletablerad brand voice är att mitt eget tycke och smak när det gäller tonen i mitt skrivande hamnar på andra plats. Men jag lärde mig på Berghs (det var gästföreläsare Christopher Panov som hade den lektionen) att jag måste sätta min stolthet åt sidan. Denna lärdom har jag med mig hela tiden.
Var hämtar du inspiration?
- Några poddar som inspirerar mig är Revisionist History med Malcolm Gladwell och Cautionary Tales med Tim Harford.
- Och jag läser mycket. Det hjälper mig med mitt skrivande. Sen kollar jag mycket på reklam och copywriting.
- På LinkedIn följer jag några copy- och UX-writers som jag tycker ger bra tips och förslag: Niklas Johnsson på Hatten Av och Mattias Åkerberg när det gäller copy och kommunikation. Nashmil Mobasseri ger LinkedIns absolut bästa UX-tips (enligt mig). Jobbar du någonstans i närheten av UX bör du följa Nashmil. Otroligt bra inlägg.
Har du något karriärtips du vill dela med dig av?
– Var inte överkräsen: Ta alla uppdrag du kan få, men gå inte med på vilken betalning som helst (när du väl är igång). Sen är det viktigt att vara schysst och snäll och prata med alla du kommer i kontakt med. Det kan så klart leda till rekommendationer och tips men som copywriter behöver jag ta intryck av alla, inte bara de som bestämmer.
Vad skulle du säga till någon som också funderar på att gå dessa kurser?
– Välj den bästa utbildningen. Välj Berghs. Har jag begränsat med tid och ekonomi köper jag hellre kvalitet och Berghs är bäst. Inte bara för att det ser bra ut på CV och LinkedIn, utan för att utbildningarna gör att du jobbar så bra som möjligt inom kommunikation. Du blir mycket mer attraktiv på arbetsmarknaden.
Fotograf: Mariam Basyouny
Relaterade artiklar
"Psykologisk trygghet är så viktigt i en kreativ process"
I höstas gick arkitekten Johan Olsson kursen Kreativt ledarskap. Här berättar han om sitt jobb och hur de nya kunskaperna kommer till nytta.
Experternas första jobb i branschen
Erfarna, kompetenta och framgångsrika är tre ord som gemensamt kan beskriva Berghs kursansvariga, men alla har de såklart varit nybörjare en gång i tiden.
Vårens dagkurser på Berghs
Fyll på med kunskap, utöka ditt nätverk och få ny energi. Här hittar du listan med de utbildningar du kan läsa på dagtid i vår.