Artiklar

William använder dagligen lärdomarna från kurserna

William.Turner
Kurserna på Berghs är alltid relevanta och aktuella

William Turner är Digital Communications Manager på Göteborgs Hamn AB. De senaste åren har han gått tre kurser på Berghs. Här berättar William om sitt jobb och hur de nya kunskaperna har kommit till nytta.

Skrivet av Anette Hamel
Juli 17, 2024

Hej William! Berätta om din bakgrund och vad du jobbar med idag.

– Jag är Digital Communications Manager på Göteborgs Hamn AB, där jag ansvarar för strategin kring användning av digitala kanaler för kommunikation och marknads­föring. Jag har en bred bakgrund inom kommunikation och marknads­föring, inklusive grafisk design och kampanjstrategier, men nu fokuserar jag på digital strategi inom B2B. Tidigare var jag musiker, vilket ledde mig in på detta spår av att bygga varumärken och strategier för att skapa förtroende och engagemang. Mitt arbete låter mig använda både min kreativa och analytiska sida, vilket passar mig perfekt.

Du har gått tre kurser på Berghs. Vilka?

– I år har jag läst Digital B2B-marknadsföring och i slutet av 2023 läste jag Strategisk hållbarhets­kommunikation. Året innan dess gick jag kursen Gränssnittsdesign/UX.

Vad var det som fick dig att söka dessa kurser?

– Kommunikations- och marknadsföringsbranschen utvecklas otroligt snabbt med tekniska framsteg, förändrade användarbeteenden och nya lagar. Kurserna erbjuder inspiration och kreativitet samt möjligheten att bygga ett nätverk med personer som har liknande utmaningar.

Vad har du fått med dig?

– Jag har fått mycket inspiration och nya kontakter. Lärdomarna har gett mig både teoretiska och strategiska insikter, samt praktiska verktyg som jag kan använda direkt i mitt dagliga arbete.

Hur var lärarna?

– Lärarna på Berghs är otroligt kunniga och använder sin erfarenhet för att undervisa på ett trovärdigt sätt. De har en förståelse för arbetsplatsernas dynamik och delar insikter om hur man bäst hanterar utmaningar och använder sin kunskap effektivt.

Vad tycker du var roligast på utbildningarna?

– För mig handlar det otroligt mycket om diskussionerna. Lärarnas och kurskamraternas perspektiv och erfarenheter bidrar till otroligt spännande diskussioner och insikter som lever vidare långt efter avslutad kurs.

har du fått användning av det du lärde dig?

– Jag använder dagligen lärdomarna från kurserna. De ger inte bara kunskap utan också argument för att arbeta på ett visst sätt. Kurserna har också belyst interna problem och hur man bäst hanterar dem, vilket har varit ovärderligt.

Vilken kurs passar dig?

Berghs erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden. Det finns både kurser i våra lokaler i Stockholm och på distans.

5 tips för att hitta rätt kurs

Hur kan en dag på ditt jobb se ut?

– Min roll är ganska bred och innefattar allt från webb- och innehålls­strategi till SEO, annonsering och kampanjer. Göteborgs Hamn AB är en väldigt komplex organisation – en rad avdelningar med helt olika fokus, målgrupper och behov. Detta ställer höga krav på oss på marknad och kommunikation. Vi måste alltid se till att ha ett utifrån-in perspektiv och omvandla tekniskt svår information till attraktiva budskap. Vi ska marknadsföra hela hamnen, inte bara bolaget, och samtidigt som kommunalt bolag hålla allmänheten, media och politiker informerade.

För min del handlar det mycket om att utveckla och förbättra hur vi nyttjar digitala kanaler, och förstå användarnas beteende i dessa, så att de kan ta del av vår kommunikation på deras villkor.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det bästa med mitt jobb är att jag känner ett stort förtroende. Jag har utrymme och frihet att ständigt testa och utveckla hur vi kommunicerar samt forma arbetet efter tekniska förändringar och användarbeteenden. Jag får nyttja både min analytiska och min kreativa sida. Ena dagen utvecklar jag en contentstrategi och andra dagen sitter jag och designar en landningssida, vilket passar mig utmärkt.

Och VILKA ÄR utmaningarNA?

– Samma som för de flesta inom kommunikation och marknads­föring. Det finns så mycket man kan och vill göra men tiden räcker inte till allt. Man måste prioritera och välja bort. Då vi har, som jag nämnde tidigare, många olika avdelningar med olika fokus, måste vi ständigt vikta vad vi ska lägga vår tid på.

Var hämtar du inspiration?

  • Perspektiv: För min del ger nya perspektiv alltid inspiration. Kreativitet är inte något man bara har eller får. Det är som ett tiotusenbitars pussel, där varje ny insikt, kunskap och erfarenhet är en pusselbit. Utbildningar och mässor är ett väldigt bra sätt att fylla på med ny kunskap som höjer inspirationen, men även att sitta ner och diskutera med kollegor, vänner och kurskamrater ger otroligt mycket.
  • LinkedIn: Jag önskar att jag uppskattade att lyssna på poddar där de diskuterar relevanta ämnen, men så är tyvärr inte fallet. Jag vill dock passa på att slå ett slag för LinkedIn. Bygg ett starkt nätverk som bidrar till intressant innehåll i flödet så har du en konstant källa till kunskap och perspektiv, som dessutom växer med tiden. Även LinkedIn Learning är väl värt att lägga tid på.

Har du något karriärtips du vill dela med dig av?

– För min del har det varit helt avgörande att jobba med något jag genuint brinner för. Så länge man gör det fortsätter man att utvecklas. Man fortsätter att vara nyfiken och håller sig motiverad. Jag vill även lyfta vikten av att rollen ska vara utmanande. Om du inte längre känner dig utmanad så slutar du att utvecklas och då är det dags att antingen avancera eller byta jobb.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa en kurs på Berghs?

– Kurserna på Berghs är alltid relevanta och aktuella. Lärarna har både teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet, vilket gör undervisningen mycket värdefull. Kurskamraterna är på samma nivå, vilket ger ett bra kunskapsutbyte. Dessutom är lektionerna roliga och engagerande.