Artiklar

Employer Branding – en nödvändig del av företagets strategi

Emil.Aden

Emil Adén är Sverigechef på Universum och var tidigare enhetschef för arbetsgivarprofilering och rekrytering på Trafikverket. Han är också kursansvarig för Berghs distanskurs Employer Branding. Här ger han exempel på varumärken som jobbar bra med Employer Branding och berättar mer om kursen.

Skrivet av Anette Hamel
November 29, 2022

Universum delar varje år ut pris och hyllar arbetsgivare och individer som bygger ett starkt Employer Brand gentemot talanger runt om i landet. Bland vinnarna på Employer Branding Awards 2020 hittade vi Trafikverket som vann årets Employer Branding företag samt Emil Adén som mottog årets hederspris. Så här löd en del av motiveringen: "Denna person besitter extraordinära kunskaper inom Employer Branding. Han har vidare begåvats med en fingertoppskänsla utöver det vanliga kring vad studenter och Young Professionals värderar och drivs av."

På galan 2021 vann Emil pris för årets innovatör och årets förändringsledare och nu senast fick han årets hederspris inom Employer Branding 2022.

Grattis Emil! Många vinster! Vad är Employer Branding och när började du att intressera dig för detta?

– Employer Branding, eller arbetsgivarprofilering som vi inom offentlig verksamhet säger, är processen att hantera och påverka ditt rykte som arbetsgivare bland arbetssökande, anställda och andra viktiga intressenter. Det omfattar allt du gör för att placera din organisation som en arbetsgivare bland andra som potentiella kandidater väljer mellan när de byter arbete.

Jag började intressera mig för Employer Branding när jag arbetade på Nordea. För mig var det en ögonöppnare att det fanns ett område inom marknadsföringen som handlar om hur varumärket riktas inte bara gentemot produkt, utan faktiskt också kring ett arbete. Jag förstod inte att det var detta som skulle bli mitt kall, men en kollega på Nordea tyckte det var jobbet som var som skrivet för mig när de sökte en Employer Branding Manager i Sverige och på den vägen är det.

Varför är det viktigt att skapa en bra strategi för ditt Employer Branding-arbete?

– Att arbeta med ett företags varumärke har varit en självklarhet i många år, men att arbeta med sitt arbetsgivarvarumärke är inte lika självklart. Som med det mesta som är nytt så får man laga efter läge och testa sig fram. Jag anser dock att vi är långt förbi “testa sig fram-fasen” och konkurrensen om de framtida medarbetarna hårdnar för varje år som går. Att orientera utan karta är svårt och likadant blir det med Employer Branding.

Jag anser att man behöver skapa sig den där kartan för att veta vart man är på väg. Vilka målgrupper har vi? Vad är vårt budskap? Vad är vårt kommande rekryteringsbehov? Hur ser vårt rykte som företag ut? Vad behöver vi för kompetenser för att lyckas? Vad gör våra konkurrenter osv. Vi är förbi fasen där Employer Branding är först och främst karriärmässor.

Vilken kurs passar dig?

Vi erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Långa eller intensiva. Det finns både kurser på dagtid, kvällstid och på distans.

5 tips för att hitta rätt kurs

Finns det några inspirerande exempel på företag som du tycker jobbar bra med Employer Branding?

– Det finns många företag som lyckats bra med sitt arbete och ett av dem tycker jag är McDonalds som lyckats lyfta fram hur de är första steget för många in i arbetslivet. Det handlar inte bara om ett jobb utan att lära sig möta sin omvärld när man är ung och oerfaren. De lär upp, en del stannar länge och de som är där några år har en bra grund inför sitt nästa jobb. Ett annat företag är konglomeratet GE som för några år sedan lyckades i ett antal kampanjer att förklara den enorma spännvidd som företaget har inom sitt område. De skapade sina kampanjer utifrån ett barns ögon och på så sätt blev det ett tydligt utifrån och in perspektiv.

Vad anser du är det vanligaste misstaget företag gör när det gäller Employer Branding idag?

– Att man ser det som en HR-fråga och isolerar området där. Employer Branding är en varumärkesfråga där jag anser att HR, Kommunikation och Marknad måste ha ett nära samarbete. Det finns bara ett varumärke för ett företag, men många olika speglingar av det. Jag anser också att det är ett vanligt misstag att man förenklar det för mycket och gör en enskild åtgärdslista utan att veta vart man vill och hur man tänkt sig att förflyttningen ska se ut.

Vem passar din kurs för?

– Min kurs passar för den som vill ta steget mot att arbeta mer strategiskt med sitt Employer Brand. Du kan arbeta på HR, kommunikation- eller marknadsavdelningen, men med ett intresse kring arbetsgivarprofilering. Det är en kurs där du kommer att arbeta med ett case genom hela utbildningen som antingen är din egen organisation eller en organisation som du väljer.

Vilka verktyg får deltagarna med sig efter kursen?

– Du kommer att få med dig ett stöd i hur du skapar din alldeles egna employer branding-strategi där du kopplat samman organisationens övergripande mål och riktning med det arbete som du behöver utföra. Du ska känna dig trygg med vilka frågeställningar som behöver få svar, för att kunna navigera rätt med ditt framtida Employer Branding-arbete.

Läs mer om Emil Adén och distanskursen Employer Branding.