Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
En Google-designers bekännelser
För några år sedan var Viktor Persson student på Berghs. Idag jobbar han med ett av världens största varumärken och var nyligen en av de ledande designerna att hjälpa varumärket genom en fantastisk designresa och förnyelse av sin grafiska identitet. Idag återvänder Viktor till sin gamla skola för att prata med studenterna om hur det är att jobba på Google i San Francisco.
När Viktor Persson för några år sedan fick veta att den startup han skulle börja jobba med i San Francisco blivit uppköpta av Google och att det var för dem han skulle börja jobba, drabbades han av dubbla känslor. Å ena sidan lät Google inte som det allra mest kreativa stället att arbeta på ur designsynpunkt. Å andra sidan var det en alldeles för spännande tanke både att jobba på ett så stort företag och att flytta till Kalifornien för att tacka nej. Så han for iväg, och en av hans största professionella resor kunde ta sin början.
Viktor Persson, hur gick det till när du fick jobb på Google, det måste vara en önskedröm för många studenter idag?
Jag jobbade ihop med en kompis som fick ett erbjudande om att börja jobba for en startup i San Francisco, men som ville inte flytta till USA just då. Han rekommenderade mig, jag började jobba med startupen från Sverige och precis när jag fått mitt arbetsvisum ringde de och sade att de blivit uppköpta av Google. Så i princip flyttade jag dit och började jobba for Google på en gång.
Om jag ska vara ärlig så var jag faktiskt inte jättesugen på att jobba för Google då. Google hade inget bra rykte på den tiden hos designers. Men det lät för spännande att flytta till Kalifornien och att jobba på ett så stort företag, så jag åkte.
Google har precis genomgått en resa som resulterade i en ny grafisk identitet, vilken roll i den processen hade du själv?
Google har haft en fantastisk designresa de senaste åren! Med Material Design och den nya grafiska identiteten, och jag känner mig lyckligt lottad att få ha varit med om det som en av de ledande designerna på båda projekten.
Hur är det egentligen att arbeta som designer på ett av världens största företag?
Det ar både fantastiskt och tufft. I och med att det är ett så stort och inflytelserikt företag så har det jobbet man gör en chans att också bli väldigt inflytelserikt. Det är tufft av samma anledning. Det är enklare att producera jättebra design i ett litet sammanhang. Techbranchen har också traditionellt inte varit speciellt designorienterad, vilket lyckligtvis har förändrats de senaste fem åren, men det finns fortfarande mycket kvar att göra.
Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?
Jag jobbar i San Francisco, där vi har ett av våra kontor. Jag brukar ta min motorcykel till jobbet. En frukost i caféet och sedan är det bara att sätta igång. Vi brukar oftast ha ganska mycket att göra. Själva arbetet varierar väldigt mycket beroende på vilket projekt vi håller på med och i vilken fas i projektet vi är. I början är det oftast mycket designorienterat arbete, som senare går över till att prata om, övertyga och guida själva implementeringen för väldigt många produktteam.
Idag pratar du tillsammans med Rachel Been, AD på Google, för Berghs studenter om din resa. Om studenterna här idag bara tar med sig två insikter från föreläsningen med dig, vilka skulle du önska att det var?
Först: en sak som Bruno Monguzzi sagt som inte direkt har med föreläsningen att göra är att du måste lära dig att vara en god människa. Om du inte lärt dig att vara en god människa kan du glömma att bli en bra designer.
Sedan: prova på saker utanför det du brukar göra. Flytta utomlands, börja med en konstig hobby, vad som helst som får dig att inte bli för insnöad i dig själv och ditt sätt att vara. Träffa människor som inte är precis som du.
Allra sist: vilken är den största utmaningen för dig just nu?
Jag har alltid varit den som gjort själva produktionen. Det är fortfarande svårt att vara den som ger anvisningar utan att faktiskt göra själva jobbet. Man vill gärna in och peta i detaljerna for mycket...
Relaterade artiklar
Experternas första jobb i branschen
Erfarna, kompetenta och framgångsrika är tre ord som gemensamt kan beskriva Berghs kursansvariga, men alla har de såklart varit nybörjare en gång i tiden.
Kursen AI för designers blev en nytändning för Johanna
"Det är som att ett nytt universum har öppnat sig!", säger AD:n Johanna Bjuhr Escalante.
Karriärtips från Berghs kursansvariga
Våra lärare delar gärna med sig av sin kunskap. Här hittar du karriärtips från några av dem.