Artiklar

En grammisnominerad Growth Marketing-student

Efter åtta år i musikbranschen som låtskrivare och producent har Tobias Reinerstam hittat ytterligare en passion. Som student på Berghs Growth Marketing-program kombinerar han sin kreativa bakgrund med insikter om marknads­föring, något som redan gett resultat i både musiken och hans You-projekt. Med en Grammisnominering i ryggen och ett snabbt växande varumärke ser han nu en framtid där strategi och kreativitet går hand i hand.

Skrivet av Lisa Koikeroinen
Mars 4, 2025

Vad heter du och vilket program studerar du?

Mitt namn är Tobias Reinerstam och jag studerar Growth Marketing på Berghs. 

Stort grattis till grammisnomineringen! Hur känns det att bli uppmärksammad på den nivån?

Wow, det betyder enormt mycket. Dels för att det bekräftar att man kan nå den högsta nivån, men ännu mer för att det visar att vår vision och strategi under fyra års tid var rätt. Att göra något helt själva utan uppbackning gör det här ännu mer speciellt. Det stärker självförtroendet och vi har bevisat att vi på egen hand kan skapa något stort.

Vad betyder den här nomineringen för dig, och hur hoppas du att den påverkar din fortsatta karriär?

Så otroligt mycket. Sen årsskiftet är det som att allt har exploderat. Vi vann först P3 Guld-priset - Framtidens Artist, sedan kom Grammis-nomineringen för Årets Nykomling, och nu har dessutom "You-projektet" jag gör i skolan på Berghs slagit igenom med 37 000 följare på bara 2,5 månad. Allt detta är en nyckelfaktor för framtiden då det bevisar att jag kan bygga och utveckla framgångsrika varumärken inom olika områden, något jag vet kommer vara värdefullt även i min fortsatta karriär.

Berätta mer om You projektet, vad är det?

"You-projektet" på Berghs är ett projekt som vi i Growth Marketing och Digital Design & Strategy-klasserna driver som eget initiativ och det pågår under hela läsåret. Det kan vara allt från att starta en e-handel till att skapa ett passion-projekt. Jag valde det senare.

I mitt You-projekt teamade jag upp med Malcolm, ett geni till mixolog och barchef på Miss Clara. Mitt uppdrag är att bygga hans varumärke genom en strategisk tillväxtplan för hans sociala kanaler. Sedan mitten av december har vi gått från 0 till 37 000 följare och växer nu i snitt med 400 personer per dag.

Hur såg vägen för dig ut fram till Berghs?

Lång. Jag tillbringade 8 år i musikbranschen som låtskrivare och producent men under tiden har jag alltid varit väldigt intresserad av kommunikation och varumärken men jag trodde länge att just musiken var mitt kall. Idag inser jag varför jag spenderade så mycket tid på att bygga upp olika artistkoncept var för att det gjorde att jag fick vara mer involverad i all kommunikation som t ex vilket skivbolag som passar bäst, till omslag och till vilka låtar som ska hamna på EP:n. Men i och med de dåliga arbetsförhållandena i musikbranschen så bestämde jag mig för att tänka om, och Berghs är det bästa valet jag har gjort i hela mitt liv. Här har jag insett att det är varumärkesbyggande och strategi som jag älskar. Om det är musik eller projektet med Malcolm spelar tydligen inte så stor roll. 

Har din utbildning du går nu påverkat ditt sätt att arbeta med din musik?

Massor. Utbildningen har förändrat hur jag ser på både företag och varumärken. En artist är i grunden som ett företag, och tack vare min utbildning kan jag nu tydligare förstå hur man bygger ett starkt varumärke. Innan skolan förlitade jag mig helt på min egen kreativitet och magkänsla, men nu har jag fått verktyg och insikter om strategier jag tidigare inte visste fanns. Det har gjort mina beslut mer genomtänkta och effektiva. På Berghs får man nya perspektiv på hur man kan göra samma saker på ett smartare sätt vilket är något jag kommer ha stor nytta av framåt.

Ser du några konkreta fördelar med att ha en marknadsföringsbakgrund när du bygger ditt varumärke som låtskrivare och producent?

Helt ärligt hade jag behövt en marknadsföringsbakgrund redan för åtta år sedan, haha. Jag har alltid varit bra på att se vägen framåt för andra, men sämre på att marknadsföra mig själv. Hade jag vetat hur jag skulle kommunicera mitt eget varumärke bättre, hade livet kanske sett annorlunda ut.

Marknads­föring har varit en central del av You-projektet. Nu förstår jag tydligare hur konsumenter tänker, varför de kopplar an till ett varumärke och vad som faktiskt leder till ett köp. Allt handlar i grunden om kommunikation, och med en marknadsföringsbakgrund ser jag nu vägen framåt mycket klarare både för mig själv och för Malcolm.

Vad drömmer du om att din kombination av allt du gör idag tillsammans med din Growth Marketing-utbildning ska leda till i framtiden?

Om jag återvänder till musiken igen handlar det framför allt om att bygga artister, hjälpa dem att växa och skapa en stark koppling till sin publik. Med Malcolm hoppas jag att min utbildning hjälper mig öka chanserna för att lyckas bygga ett stort och starkt företag. 

Generellt är jag extremt exalterad över vad min utbildning kan leda till. Redan nu ser jag hur värdefull den har varit för mig. Det handlar inte bara om att lära sig verktyg och ramverk – utan om att utveckla ett helt nytt mindset, vilket är minst lika viktigt. Kombinationen av skolan och alla elever runt omkring formar en på ett sätt som verkligen förbereder en för kommunikations­branschen.

Om vi blickar fem år framåt, var hoppas du att du befinner dig yrkesmässigt?

Det ska bli otroligt spännande att se vad framtiden har att erbjuda. Det är relativt nytt för mig att inse att varumärkesbyggande och strategi verkligen är min grej, men det känns helt rätt. Jag älskar att skapa varumärken från grunden och hoppas att jag antingen driver mitt eget, att projektet med Malcolm har vuxit till ett stort maskineri, eller att jag arbetar på en byrå specialiserad på varumärkesstrategi.