Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

En lyckad praktik bland varumärken, flaskor och CSR-arbete

emelie

Två veckors praktik går fort och ännu går fortare när man har kul. Snart avslutar Emelie Wiberg, som läser Marknads­kommunikation på Berghs, sin tid på Pernod Ricards marknadsavdelning. Här kommer en färsk rapport från en praktiktid på kundsidan.

Februari 21, 2013

Hej Emelie! Berätta lite om Pernod Ricard där du gör din praktik? 

Hej! Jag praktiserar på Pernod Ricard Sweden. Franskägda Pernod Ricard är en internationell sprit- och vinkoncern som 2008 köpte upp Vin & Sprit. Idag har de varumärken som Absolut Vodka, Havana Club, Malibu, G.H MUMM med flera. Koncernen har ca 20 000 anställda i hela världen. 

Många av Berghs studenter väljer att göra sin praktik på byråsidan. Du valde kundsidan, varför då?

Jag blir väldigt engagerad i det företaget jag arbetar för och vill se hela företagets processer och följa företagets utveckling. Jag vill, så att säga ”Live the brand”. Men jag stänger inga dörrar, utan jag kommer förhoppningsvis också att arbeta på byråsidan under min karriär.

Hur har du som praktikant blivit bemött?
Verkligen med öppna armar och tillit. Första dagen, andra timmen, blev jag inkastat i ett CSR-möte och fick direkt visa vad jag gick för. Att få ta plats på möten och i projekt gör att jag känner mig delaktig och uppskattad.  Det känns kul att de ser på mig som en resurs som kan bidra med relevanta inputs och idéer. Jag har också fått ett roligt digitalt projekt att researcha och förhandla kring, det är kul att få ett ”eget projekt” även om praktiktiden bara är 2 veckor. 

Hur ser en vanlig praktikdag ut?
Här är ingen dag sig lik. Ena stunden bedömer vi studenttävlingar så som Spirits of Entrepreneurs (kul att få vara på andra sidan jury-bordet) sen gör vi helomvändning och åker till kryssningsbåtar för att göra en check inför kommande event med 3500 gäster. Där emellan är det Sustainability möte och samtal till olika tv-bolag angående ett nytt projekt, korrekturläsning av ”Våra Drycker” och kvällen avslutas med mingel på ett event vi sponsrat.         

Jag hade riktig tur i tisdags, när det också var min födelsedag, då hade vi journalistlunch och vinmakaren Jaime Marfell  från Nya Zealand bjöd på Stoneleigh-vinprovning till en fantastisk 3-rätterslunch gjord av Anders Karlsson (Pernod Ricards egna kock som odlar ekologiska kryddor på kontorets terass) och Elisabeth Johansson (jury från Årets Kock). På kvällen fanns det en plats kvar till en 5-rättersmiddag på 19 Glas där Jamie stod för vinmenyn. Jag tackade och tog emot middagserbjudandet. En praktik med många bollar i luften hela tiden!

Vad har varit mest oväntat?
Att de tagit till sig mig som en medarbetare och inte bara som en praktikant. De lyssnar verkligen på vad jag har att säga och jag får vara med och ta viktiga beslut. Mina två handledare har pushat och trott på mig och min kunskap. 

Vad har varit mest utvecklande?
Att jag fått en inblick i deras kommunikations och CSR-arbete samt att bara följa med runt i det dagliga arbetet. Jag har fått insikt i hur de sköter budgetering, marknads­kommunikationen och hur de koordinerar olika säljkanaler. Att jag fått förståelse för hur viktigt det faktiskt är att ett företag har starka värderingar kommer jag att bära med mig och likaså att dess CSR-arbete måste kommuniceras ut på rätt sätt. Det är otroligt kul att verkligen kunna applicera det vi lärt oss på Berghs direkt in i arbetslivet. 

Har du någon värdering som du strävar att leva efter?
Ingen minns en fegis och välj glädje!

Vad vill du arbeta med efter din Marknadskommunikationsutbildning på Berghs?
Nu i sluttampen av praktiken är jag superpeppad på att komma ut i arbetslivet och visa vad jag går för. Jag skulle vilja arbeta med retail på något sätt, möjligen Projektledare inom Marknad/Kommunikation, Produktansvarig, Consumer Insights strateg eller som Varumärkesstrateg. Jag har en bakgrund inom flera olika branscher så som livsmedel, bar/restaurang, resebranschen och även arbetat med eventproduktion.

690