Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Eurobest gillade Don’t Tell Ashton
Studenter från Interactive Communication på Berghs tar guld i Eurobest i Hamburg.
- Det här är alldeles fantastiskt, och mig veterligen är det också första studentprojektet som vunnit guld i Eurobest, vilket är väldigt roligt. Det är också ett kvitto på att den logik och relevans vi lär ut fungerar och slår igenom i branschen, säger Peter Kamstedt, ämnesansvarig för den ettåriga utbildningen.
Studenter i klassen slog sig ihop och hade ett mål; att sprida ordet om utbildningen Interactive Communication. Genom kampanjen ”Don’t Tell Ashton” ville de visa vad de lärt sig under sin utbildning. - Utmaningen vi fick ifrån skolan var att göra en kommunikationsplattform för att marknadsföra vår klass, säger Victoria Nyberg som utgör en del av teamet. Istället för att bara säga vad vi gör, ville vi visa praktiskt prov på det.
Idén var ett Twitter-experiment som resulterade i ett konstverk. En Twitter-anhängare som re-tweetade studenternas meddelande fick sin avatar på verket. Ju fler anhängare – desto större bild. Ashton Kutcher, som vid tiden för experimentet var världens mest populäre twittraren, kunde med alla sin anhängare inta hela konstverket. Men ingen sa något till Ashton och på tre dagar hade kampanjen nått över fyra miljoner twitteranvändare. Studenterna knöt sedan ihop påsen genom att besöka Ashton Kutcher i LA som undrade varför han var den sista att få reda på någonting.
40 svenska bidrag tog sig vidare till shortlist i Eurobest i kategorin Interactive.
- ”Don’t Tell Ashton” tog hem guld i reklamtävlingen för att kampanjen var en i grunden bra idé, och jag tror också det var därför den fick stor spridning, säger Victoria Nyberg.