Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Event marketing – det personliga mötet
Tommy arbetade i 10 år som tekniksamordnare för ljus- och ljudteknik, startade sedan en egen eventfirma men ville kompetensförstärka sig och pluggade då Projektledning på Berghs. Efter det hamnade han i reklambranschen för att sedan förena sina kunskaper inom kommunikation, reklam och påverkan med evenemang och möten. Idag arbetar han med event och är ansvarig för kursen Event marketing.
Berätta mer om kursen!
”Det unika med den här kursen är att den startades och genomförs tillsammans med en massa olika byråer. I höstas hade vi med föreläsare från till exempel Fieldwork och PS Communication, Knut Kommunikation och Sifo, samt flera kunder som Kulturförvaltningen och Stockholm Stadsmuseum och arenor som Globen Arena.”
Vad är ett event?
”Det finns många olika typer av event. Många gånger använder man event som ett nav, för att sedan hänga på andra aktiviteter som kan få förlängning i sociala medier, webben, Youtube och andra kanaler. Det kan vara ett företag som lanserar juicer genom att ha en kör klädd likt helt vanliga resenärer i tunnelbanan som helt plötsligt börjar sjunga, för att sedan bjuda förbipasserande på juice. Det ger effekter för de som är där, men sen ger det pr-effekter och lever vidare på Youtube och annat.”
Varför ska man komma till Berghs för att lära sig om Event?
”Event är en starkt växande disciplin och det personliga mötet blir allt viktigare för de flesta organisationer. Tittar man på hur eventet tar för sig jämfört med andra discipliner så är det en växande del och utvecklingen sker ofta på bekostnad av andra delar av marknadsföringen, som traditionell reklam till exempel.”
Vilka typer av kursdeltagare har ni?
”Kundsidan har varit starkt representerad. Vi hade flera kursdeltagare som arbetar på marknads- och eventavdelningar. Vissa vill bli bra på att köpa in sådana här tjänster från byråer medan andra vill genomföra evenemangen själva. Så det är en bred spridning på de som går kursen.”