Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Examenskvällen 2014
Varje år i början av sommaren fylls Sveavägen 34 med känslor från tak till golv. Det är då årets kull avgångsstudenter examineras och tar farväl av varandra och skolan, för den här gången, redo att se vad livets nästa äventyr har att erbjuda. Dessutom delades både stipendier och traditionsenliga priser ut till studenterna och deras examensprojekt.
Det var sommar i luften, ett täcke av lycka och förväntan låg över skolan när studenterna trädde in. Ateljén var pyntad och i rader stod uppdukade bord. Berghs Rebecka Leo, konferencier för kvällen, inledde med glitter och glamour, bokstavligen, när hon drog igång kvällen med en eufori.
Redan under förrätten började stipendie- och prisutdelningen. Ett antal stipendier och priser som delades ut i samarbete med företag och organisationer i branschen.
Först ut var Sveriges Annonsörers stipendium som i år gick till Evelina Starck (Marknadskommunikation 13/14). Därefter delade Impact Hub ut sitt stipendium till Anton Håkansson (Interactive Communications 13/14). Årets Napp från Nätverket Piraya gick till Jennie-Lie Östborg (Produktionsledning – operativ projektledning 13/14). PRECIS delade ut pris till årets talang inom marknads-PR till Sofia Österlöf (Strategisk kommunikation och PR 13/14). CISIONs pris till bästa nyhet bland examensprojekten gick till Gävle Kommun-gruppen med Jennie-Lie Östborg (Produktionsledning – operativ projektledning 13/14), Hannes Carlsson (Strategisk kommunikation och PR 13/14), Agnes Hebert (Strategisk kommunikation och PR 13/14), Stephan Wejdmark (Marknadskommunikation 13/14), Tobias Bergholm (Reklam – Art Director/Copywriter 12/14), Marcus Sjönberg (Reklam – Art Director/Copywriter 12/14) och Adam Hultin (Interactive Communication 13/14). Även CLOSE var på plats för att dela ut hela sex stipendium, dessa gick till Lisa Wirenfelt (Strategisk kommunikation och PR 13/14), Henrietta Fromholtz (Strategisk kommunikation och PR 13/14), Erik Ask (Marknadskommunikation 13/14), Maria Ströman (Marknadskommunikation 13/14), Anna-Clara Zell (Marknadskommunikation 13/14) och Annika Hultgren (Strategisk kommunikation och PR 13/14). CANON delade ut pris till två studenter från Grafisk Design, Andreas Bengtsson (13/15) samt avgångsstudenten Ermir Peci (12/14). Stiftelsen för de grafiska yrkenas främjande delade ut ytterligare två priser till avgångsstudenter på Grafisk Design 12/14: Eva Klingstedt och Heidi Myllyviita. Sist ut innan det var dags för varmrätten var One Show, där Olof Lindh (Reklam – Art Director/Copywriter 12/14) och August Östberg (Interactive Communication 13/14) kammade hem vinsten.
När alla åter satt på sina platser med mat på tallriken och efter lite prat med klasskompisarna var det dags att dela ut pris till de bästa slutprojekten. En ny tappning för året var att kopparna byttes ut mot Berghs utropstecken som studenterna stolt fick hänga runt halsen. Först ut var kommunikationsprojekten. Prisutdelningen började med ett hedersomnämnande till gruppen Handelsbanken med studenterna Andreas Carlfors (Interactive Communications 13/14), Kristoffer Lindegren (Reklam – Art Director/Copywriter 12/14), Matilda Hjälmeby (Produktionsledning – operativ projektledning 13/14), Olle Dahlqvist (Strategisk kommunikation och PR 13/14). Erik Ask (Marknadskommunikation 13/14), Daniel Wahlström (Strategisk kommunikation och PR 13/14) och Tom Nymark (Interactive Communications 13/14).
På tredje plats kom Interflora-gruppen, med Sofia Olsson (Interactive Communications 13/14), Pontus Unghanse (Produktionsledning – operativ projektledning 13/14), Henrietta Fromholtz (Strategisk kommunikation och PR 13/14), Daniel Lindell Gustavsson (Reklam – Art Director/Copywriter 12/14), Philip Aller (Marknadskommunikation 13/14) och Hanna Stenwall (Reklam – Art Director/Copywriter 12/14).
På andraplats kom gruppen DeLaval, innehållande Carl Johan Hallerström (Produktionsledning – operativ projektledning 13/14), Hanna von Oelreich (Strategisk kommunikation och PR 13/14), Ludwig Hallstensson (Reklam – Art Director/Copywriter 12/14), Yasmine Makki (Strategisk kommunikation och PR 13/14), Ebba Körlof Sundberg (Reklam Art Director/Copywriter 12/14), Michael von Holst (Interactive Communication 13/14), Alexandra Jaccopucci (Marknadskommunikation 13/14).
Förstaplatsen knep Gävle Kommun-gänget, åter igen med Jennie-Lie Östborg (Produktionsledning – operativ projektledning 13/14), Hannes Carlsson (Strategisk kommunikation och PR 13/14), Agnes Hebert (Strategisk kommunikation och PR 13/14), Stephan Wejdmark (Marknadskommunikation 13/14), Tobias Bergholm (Reklam – Art Director/Copywriter 12/14), Marcus Sjönberg (Reklam – Art Director/Copywriter 12/14) och Adam Hultin (Interactive Communication 13/14).
Även prisutdelningen för de bästa Grafisk Design-projekten, med projekt från klassen Grafisk Design 12/14, inledde med ett hedersomnämnande, det gick till Tonje Halvorssen. På en tredjeplats kom Mika Nilsson. Silverplatsen gick till Nils Bohman Ström och högst upp på prispallen landade Ermir Peci.
Sist, men absolut inte minst, fick årets duktiga Studentbyrå komma upp på scenen till stående ovationer och hejarop.
Efter prisutdelningen intog Berghs personalstyrka scenen för att sjunga hej då, följt av mingel och, såklart, efterrätt på gården och i ateljén. Vad som hände resten av kvällen förtäljer inte historien.
Ett stort tack till alla som gjorde den här kvällen fantastisk, ett extra tack till vädret som var på vår sida och avslutningsvis: lycka till i livet kära studenter, vi ses i framtiden!