Hur är det att jobba som art director i USA? Felix spännande Berghs Bachelor-resa
Efter en termins studier i Stockholm begav Felix Lundqvist sig till USA för att fortsätta sina studier via Berghs Bachelor-programmet. Idag är han en framgångsrik Art Director i USA. Vi pratade med Felix om hans resa, skillnaderna mellan Sverige och USA samt hur Berghs Bachelor hjälpte honom att nå dit han är idag.
Berätta om dig själv och din erfarenhet av Berghs Bachelor!
– Jag har superbra erfarenheter av Berghs Bachelor-programmet. Man fick verkligen en bra grund från att ha studerat på Berghs i en termin för att sedan fortsätta sina internationella studier inom samma ämnesområde. Det kändes som att man hade ett försprång när det kommer till kompetenser inom reklam jämfört med andra som studerade samma ämne i USA.
Hur länge har du varit i USA och hur är det att arbeta där?
– Jag har bott i USA i fem år nu och har jobbat med olika byråer och kunder, både som frilans och heltidsanställd. Tycker verkligen att det är superkul här! Det finns möjlighet att jobba med många globala kampanjer som absolut är en anledning till att jag flyttade hit. Det är även en väldigt driven tävlingskultur där man jobbar väldigt hårt för att nå sina mål och eftersom att många har den mentaliteten pushar man och blir inspirerad av varandra.
Vilken kund har du haft mest kul att jobba med?
– Tycker verkligen att det är sjukt kul att pitcha på nya kunder, då kan man vara lite mer vågad med sina koncept och idéer. Hade så roligt när jag jobbade på Havas, med Vitaminwater, Smartwater och Coca-Cola som kunder. Många innovativa koncept och stora budgetar som ger en frihet när det kommer till vem man vill ha som ansikte utåt för kampanjen, var den ska filmas, vad för VFX man ska ha med osv. Saker som man drömde om i skolan att få göra blev möjligt!
Vad är den största skillnaden mellan USA och Sverige?
– Jag skulle nog säga att det överlag är stor skillnad på kulturen. Relationer kan bli rätt transaktionella, att om man gör en tjänst för någon så förväntas något tillbaka. Det finns verkligen både bra och dåliga sidor med det. Det är även viktigt att höras och synas mycket, ta mycket plats överlag för att klättra i karriären. Jag har själv inte jobbat så mycket inom reklam i Sverige men det är tydligt här att även om du har mycket talang så är det viktigt att uttrycka dina idéer och att ta plats.
På vilket sätt hjälpte Berghs Bachelor dig att komma dit du är idag?
– På så många sätt! Att få in en fot i branschen utomlands hade varit en mycket längre startsträcka utan Berghs. Även att man fick med sig mycket av den tävlingsinriktade mentaliteten som finns på Berghs har absolut gett mig mycket i fördel som art director. Att tävla för att få igenom mina koncept. Även om alla jobbar tillsammans mot samma mål så kan det pusha en till att prestera ännu bättre.
Relaterade artiklar
Resan till VICE: Från Stockholm till USA med Berghs Bachelor
I en paus under hennes resor mellan olika städer och länder pratade vi med Freija Edlund som gått Berghs Bachelor-programmet för att höra om hennes resa till VICE.
Saga gick från byrålivet i London till Berghs Bachelor i Stockholm
Efter att ha utforskat yrkeslivet i London som motion designer tog nuvarande Berghs Bachelor-studenten Saga det stora steget att utbilda sig genom Berghs Bachelor-programmet.
Amir fixade drömjobbet på Apple efter Berghs Bachelor
Efter sin grundtermin i Stockholm tog Berghs Bachelor-studenten Amir klivet över till Berghs partnerskola Academy of Arts University i San Francisco för att fortsätta sina studier.