Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
5 anledningar att ha en sociala mediestrategi
Tillhör du dem som tycker att det verkar onödigt att ha en strategi för ditt företags sociala medier? Tänker du att det är väl bara att köra? Då är du ute på djupt vatten. Här berättar Sarah Larsson Bernhardt och Deeped Niclas Strandh om varför de företag som har en strategi för sina sociala medier får ett allt större försprång idag.
I vår kurs Bygga varumärke i sociala medier arbetar vi med frågor om hur företag och organisationer ska använda sociala medier för att skapa starkare digitala varumärken, bygga relationer med sina målgrupper och bygga bättre innehåll som engagerar och driver företaget eller organisationen mot målen.
En del kan ibland tycka att strategier är onödigt - det är ju bara att köra? De senaste årens utveckling har visat att det inte stämmer. Lika lite som att du börjar bygga en bil utan ritning så kan man kommunicera framgångsrikt i sociala medier utan ett ramverk - en karta för arbete med sociala medier - det är det som en strategi handlar om.
Det finns många anledningar för att bygga en strategi. De 5 viktigaste är följande.
En strategi:
- skapar ett starkare varumärke
- gör arbetet mer effektivt
- ökar engagemang och värde för målgruppen
- ger mer plats för kreativitet och innehållsskapande
- säkrar upp sociala mediers plats i kommunikationsstrategin
Det vår kurs innebär är att du får kunskap och grunder för att bygga en strategi. Utifrån de fem punkterna ovan så lägger vi mycket vikt på varumärket i en omnidigital värld, på att förstå behoven hos målgruppen och förstå innehållet utifrån målgruppens behov, like-kultur och engagemangsekonomi. Och kreativa, smarta content-lösningar såklart. När det gäller kanalerna så är strukturer och format viktiga - och att förstå användarnas beteenden. Så självklart behöver en strategi ta hänsyn till det viktiga: konversationen och dialogen. Både i med och motgång.
Vår kurs ger dig helt enkelt en massa bra verktyg, insikter och kunskaper för att skapa en strategi som ni kan arbeta med.
Hoppas vi ses!
Deeped Niclas Strandh och Sarah Larsson Bernhardt, Social by default.
Tips! Lyssna på Deeped och Sarahs pod om strategier här.
Relaterade artiklar
Intensivkursen i hållbarhetskommunikation gav Clara nya insikter
Clara Grabe är Senior Brand Manager och PR-ansvarig på Provinum Vinhandel. Här berättar Clara om sitt roliga jobb och de givande dagarna på Berghs.
Experternas första jobb i branschen
Erfarna, kompetenta och framgångsrika är tre ord som gemensamt kan beskriva Berghs kursansvariga, men alla har de såklart varit nybörjare en gång i tiden.
Vårens kvällskurser på Berghs
Öka dina chanser att hitta ett nytt jobb, utvecklas där du är – eller ta nästa steg i karriären.