Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Från Sverige till Danmark till Berghs på distans
Linn Grubbström har många strängar på sin lyra. Som svensk köpenhamnsbo arbetar hon idag som strateg, med planer på att byta sida och bli kreatör. På fritiden bloggar hon om mat och caféer och läser Berghs distanskurs Grafisk Design 2. Här delar Linn med sig av sina bästa tips i hur man får en populär blogg och berättar om kommunikationsbranschen i Danmark jämfört med i Sverige.
Hej Linn, som just nu läser Grafisk Design 2 på distans på Berghs. Vad har du för dig idag?
Just precis idag sitter jag med två olika jobb. Jag försöker göra färdigt min uppgift i grafisk design till vår deadline i eftermiddag. Samtidigt försöker jag redigera bilder från en photoshoot jag gjorde igår – eftersom kunden, ett bageri här i Köpenhamn, hört av sig och undrat om jag kan leverera jobbet lite tidigare än vi avtalat. Två väldigt kul saker, med andra ord.
Du är svenska men bor sedan något år tillbaka i Danmark. Vad gör du där?
Jag flyttade till Danmark 2008. Från början var det bara meningen att jag skulle vara i Danmark i ett halvt år, som utbytesstudent på Danmarks Journalisthøjskole. Men efter ett halvt år hade jag inte alls lust att åka hem, utan bestämde mig för att stanna kvar. Jag valde att fortsätta plugga på Århus Handelshögskola, som ledde mig till en praktikplats på en reklambyrå i Köpenhamn. Nu jobbar jag med kommunikation på ett danskt företag, och har efter fyra år i Danmark nästan hela mitt nätverk och majoriteten av mina vänner här.
För några veckor sedan reste du från Köpenhamn till Stockholm för att på börja din distanskurs på Berghs - kan du beskriva lite hur det kom sig att du hamnade hos oss och valde just kursen Grafisk Design?
Min första kontakt med Berghs var i slutet av gymnasiet. Just då var jag inte intresserad av att läsa på skolan, men ville ändå veta lite mer vad det var. Sedan dess, vilket är sju år sedan, har jag hört mer och mer om Berghs vid olika tillfällen. Jag har läst Sandra Beijers blogg, jag följer med på Resume's hemsida och har hört vad folk i branschen sagt. När jag skulle läsa grafisk design var det faktiskt ett ganska enkelt val - speciellt eftersom jag vill ha en utbildning vid en skola som folk i andra länder också hört talas om. Danmark har, i mina ögon, inga motsvarande alternativ.
Att det blev just grafisk design - det är en annan historia. Jag har läst både journalistik och företagskommunikation tidigare, men efter att ha varit drygt ett år på byrå i Köpenhamn som planner assistent, insåg jag att den delen av jobbet som var roligast och som jag var bäst på hela tiden började när jag lämnade ifrån mig en uppgift till en kreatör. Det har tagit mig ett års funderande att bestämma att jag vill byta sida, att jag på sikt vill jobba som AD. Jag läser grafisk design steg 2, och det känns som en bra komplettering till mina tidigare studier och erfarenheter – speciellt eftersom jag redan kan och har jobbat med den strategiska biten.
Går det att beskriva kommunikationsbranschen där jämfört med Stockholm? Varifrån hämtar danskarna sina trender?
Det finns förstås många skillnader på den svenska och danska kommunikationsbranschen, men en som jag upplevt många gånger handlar om hur snabbt man uppmärksammar och plockar upp nya trender. Jag har upplevt att Danmark några gånger haft svårt att hänga med i Sveriges tempo. Saker börjar med att vara trendiga i USA, sedan kommer de till Sverige. Jag hade förmånen att jobba i Washington några månader för ett par år sedan, och efter att jag kommit hem kan jag se den här trenden ännu tydligare. Ytterligare några år senare snappar Danmark upp de här trenderna. Bloggar blev till exempel stort i Danmark tre år senare än i Sverige. Det här betyder förstås att Danmark bland annat hämtar sin inspiration från oss i Sverige - vilket är väldigt roligt när man är svensk i Danmark.
Du är utbildad journalist i grunden, arbetar med onlinekommunikation om dagarna, men fyller nu på dina kunskapar med Grafisk Design-studier på distans. Berätta!
Jag jobbade under 2011 som planner assistent på en kommunikationsbyrå i Köpenhamn. Det var ett kul jobb, där jag hade nytta av både den journalistik och företagskommunikation som jag studerat tidigare. Men i alla projekt jag var involverad, kände jag att det riktigt roliga arbetet började först när jag lämnade över mitt jobb till en kreatör, som skulle ta mina idéer ett steg vidare. Jag bestämde mig för att läsa till grafisk design, för att på sikt själv kunna ta steget över från strateg till AD. Eftersom det är ett jobb som faktiskt handlar mycket om research, kommunikation och strategi, har jag upplevt att
AD-jobbet stärks med min bakgrundskunskap och erfarenhet.
Eftersom jag har både jobb och ett stort nätverk i Köpenhamn och Danmark, valde jag att läsa på distans på Berghs. Jag har bara hört bra om Berghs innan jag började, och Grafisk Design steg 2 kändes som rätt nivå för mig. Dessutom uppskattar jag att Berghs är känt utanför Sveriges gränser. Oavsett om jag bor kvar i Skandinavien eller flyttar längre bort så kan jag räkna med att folk vet var jag studerat och att de har positiva tankar om skolan.
Vad har du för förhoppningar och mål med kursen du läser nu i höst?
Jag hoppas att lära mig de där extra kunskaperna inom grafisk design som gör att jag kan ta steget från planner-sidan till den kreativa sidan. För mig är det viktigt både att bygga en portfolio den här hösten - för att visa att jag kan mer än att skapa strategier, men också att bli bättre på det "grafiska hantverket". Jag har som mål att jobba som AD på en byrå om några år och jag hoppas förstås att den här kursen kan vara ett av stegen som tar mig i den riktningen.
Kan du avslöja vad ni arbetar med för uppgift inom kursen just nu?
Just nu jobbar vi med att skapa en visuell identitet och en grafisk profil till ett designhotell. Vi får själva bestämma hotellets tema - förutsatt att det är genomtänkt och unikt. Mitt hotell är ett hotell som är uppbyggt efter livsstilen "off grid", vilket betyder att man är självförsörjande på förnybar elektricitet. Det är ett hotell som är 100% analogt och nedkopplat, och därför är det förstås viktigt att kommunikationen och den grafiska profilen är jordnära och traditionell, men samtidigt sticker ut och väcker uppmärksamhet.
Du bloggar om mat och caféer på frokenkraesen.blogspot.com - kan du ge dina tre bästa tips i hur man gör en blogg läsvärd och intressant?
Min matblogg innehåller både recept och tips om caféer. Jag gör mitt bästa för att introducera svensk mat och svenska traditioner till mina danska läsare, och har bland annat en kategori som heter "Veckans svenska ord". Jag ”leker” ganska mycket med maten på bloggen och har även en inläggsserie som heter "Mat for dummies" - där bilderna och grafiken förklarar hela receptet. Mina tre tips är:
- För att få en intressant blogg, måste man först och främst hitta en vinkel som alla andra inte har. Min matblogg innehåller inte bara recept, för då hade den varit precis som alla andra matbloggar som finns i Danmark. Den innehåller personliga historier, svenska ord, svensk mat och svenska traditioner.
- En annan sak som jag tror är otroligt viktigt är att ha hög kvalitet på sitt bildmaterial. Instagram har sin tjusning, men ett bra foto som dessutom fått en vända i Photoshop upplevs roligare i längden, enligt både mig och mina läsare.
- Mitt sista tips är att bestämma en målgrupp innan man börjar skriva. Som i alla kommunikation gör det jobbet betydligt enklare. Min blogg vänder sig till exempel inte till finsmakare och rika gourmetkockar. Den vänder sig snarare till lite okunniga kockar på CSN-bidrag som hellre säger "släng ihop ingredienserna" än "mät upp exakt mängd". Att jag vet det gör det betydligt lättare för mig att fokusera och hålla en hög nivå på innehållet.
Vilka bloggar följer du själv och inspireras av?
Jag läser mest svenska och amerikanska bloggar. I Sverige tycker jag, precis som många andra, att Elsa Billgren, Sandra Beijer och Clara Lidström kan något helt speciellt. De har alla en egen stil, spännande texter och fantastiska bilder. Dessutom är de fantastiska på story-telling.
När det kommer till grafisk design, inspireras jag faktiskt mest av tidningar, utställningar och böcker - snarare än bloggar. Eftersom jag är extremt matintresserad går jag till exempel igång på förpackningar och etiketter. I min inspirationsmapp finns massor av bilder på syltburkar och vinflaskor.
En riktigt regnig, tråkig dag, hur hittar du inspiration?
Tro det eller ej - men då stänger jag av datorn och målar, stickar, syr, ritar, klipper och klistrar. Det fungerar varje gång.
Vill du se, veta eller läsa mer av Linn? Besök hennes hemsida och missa förstås inte hennes blogg!