Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Fullt upp för projektgruppen inför 48H
I torsdags var det lansering av hemsidan och sociala medier för 48H. Det är i år artonde gången som tävlingen går av stapeln - i år 20-22 mars - och förberedelserna har varit igång sedan oktober. Tävlingen arrangeras av studenter och projektgruppen består av sexton hårt arbetande studenter varav i år nio kommer från Berghs. Två av dem är Henrietta Fromholtz och Annelie Widén.
48H är Sveriges största reklamtävling för och av studenter där man mixas i team om tre, en copywriter, en art director och en strateg för att under två intensiva dygn ta fram en printannons för en välgörenhetsorganisation. Det finns också ett frivilligt digitalt tävlingsmoment att ta fram en interaktiv annons för läsplattor utifrån printannonsen.
Henrietta Fromholtz och Annelie Widén läser båda Strategisk kommunikation och PR på Berghs och är med i marknadsgruppen. Henrietta är även ansvarig för sociala medier.
Henrietta: Sociala medier är vår dagliga- och mest direkta kommunikation, där det är lättast att få kontakt med 48H snabbt. Jag tycker det är jättekul att vara ansvarig för sociala medier för då lär jag känna de studenter som ska vara med och tävla och tagga dem för att vara med!
I höst har det var ett stort fokus på planering, att hitta sponsorer och att ta fram en grafisk profil och bygga en snygg hemsida.
Annelie: Temat för i år kan sammanfattas med orden ”Galet vågat - allt vunnet”. Vi vill uppmuntra studenter till att våga anmäla sig och ta tävlingen som en chans att utvecklas och våga tänka utanför ramarna. Det ska ju framförallt vara grymt kul att vara med!
Henrietta: Vi vill att alla som har varit med och tävlat har en bra känsla när de går därifrån. Det skall både vara en fantastisk rolig upplevelse men också något som har varit riktigt utvecklande. Förhoppningsvis får man mersmak av tävlingar och känner att det är ett bra ställe att knyta kontakter på.
Förra året lockade tävlingen 300 studerande och förhoppningarna är att det ska bli ännu fler i år.
Annelie: Vi kommer åka runt på en roadshow till utvalda skolor i Sverige för att locka studenter. Vi vill också göra det så bekvämt för alla under tävlingsdagarna så de kommer erbjudas platser på olika byråer där de kan arbeta. Det som är riktigt kul med tävlingen är att man ska göra en printannons men att man samtidigt får chansen att göra något digitalt och i år har detta utvecklats ytterligare. Det kommer till exempel vara en föreläsning av Adobe som ska fungera som inspiration och verktyg.
Det blir mycket jobb för att hinna med både 48H och skolan men enligt Annelie och Henrietta är det helt klart värt det.
Annelie: Det är klart att det blir mycket planering för att hinna med men bara man lägger upp sin tid rätt så funkar det bra. Det är ju riktigt kul och hela projektgruppen fungerar så bra tillsammans vilket underlättar det hela. Vi kommer nog få ihop en riktigt bra tävling och jag hade lätt velat vara med och tävla om jag inte hade varit med i projektgruppen!
Henrietta: Ja det blir mycket jobb men det var jag beredd på innan jag sökte till projektgruppen. Nu börjar all planering bli verklighet och man får se resultat av sitt arbete. Det kommer bli spännande att se hur de två tävlingsdagarna kommer bli.
Den 13 februari öppnar anmälan till 48H och alla anmäler sig individuellt. Vinnarna får sin annons publicerad i Citypaketets tidningar, en vinstsumma och erbjudande om praktik på reklambyrån Svensson.
Håll utkik efter mer information och roligheter på Facebook, Instagram och 48H hemsida.
Från Berghs är följande elever med och arrangerar 48H:
• Henrietta Fromholtz, SKPR
• Annelie Widén, SKPR
• Marie Liljegren, RAC 13/15
• Frida Thunholm, RAC 12/14
• Oskar Wimmerman, GD 12/14
• Anna Turdell, GD 12/14
• Carl Johan Hallerström, PL
• Ellen Finn, PL
• Pelle Höök, PL