Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Ghislain Cabalou: "Jag vill kunna allting"
Ghislain Cabalou har bott två och ett halvt år i Sverige och går nu ut heltidsutbildningen Reklam - art director/copywriter. Han kommer från Strasbourg i Frankrike och studerade konstvetenskap, International Trade och funderade på att bli arkitekt. Men det var när han arbetade extra på restauranger och barer som han gled in på formgivning – genom att göra flyers till events och fester.
Till Sverige kom han likt så många andra. Hon läste juridik i Strasbourg och de träffades på en restaurang där Ghislain arbetade. Väl i Sverige fick Ghislain jobb på Kungliga tennishallens restaurang och Berghs hittade han på en webbsida om gerillakampanjer.
”När jag läst att Berghs vunnit School of the Year i Cannes två år i rad bestämde jag mig. Bild har alltid varit mitt stora intresse och bild finns ju även inom marknadsföring. Jag lärde mig snabbt svenska genom att jobba, men att gå på Berghsintervjuerna redan efter ett halvår i Sverige var lite tufft.” Nu går Ghislain ut som svensktalande AD.
”Trots att jag hade producerat en del innan, så förstår jag nu att jag inte kunde så mycket. Jag har förstått att det inte bara går att vara en ren idéperson. Du måste kunna mycket om själva hantverket så du kan förklara hur du vill göra för både kunder och kollegor. Har du dessutom det strategiska tänket klart innan du börjar kreera, så kommer den kreativa delen naturligt. Min ambition är att ”kunna allting” så jag kan välja den lösning som passar uppdraget bäst.”
”Nyligen visade jag upp både gamla och nya arbeten för de kommande reklamklasserna och där ser man stor skillnad. Du lär från dina klasskamrater och de andra studenterna i skolan. Genom lärarna har vi direktkontakt med branschen och yrkesrollen. Lärarna och föreläsarna inspirerar och hjälper oss när vi fastnar. De andra skolorna jag har sett i Stockholm är mer forminriktade och är inte kommunikationsskolor på samma sätt som Berghs. Alla här har hög ambitionsnivå och vi får riktiga briefer från riktiga företag.”
”De två senaste åren har haft högt tempo, vi är på skolan hela tiden. Dels för alla skolarbeten men vi producerar också mycket eget. De två sista månaderna har känts som ”instant coffee”. År ett var det kanske mer lek. År två måste du leverera och känner av lite mer konkurrens från andra studenter. Det är mer press på oss nu men det är en positiv press.”
”De flesta får jobb direkt efter utbildningen och en hel del anställs redan innan utbildningen är slut. Med alla priser skolan vinner är vi kända ute i världen. Berghs har varit framgångsrika i One Show, Cannes Future Lions, AD&D och Clio de senaste åren. Och varje ny kull vill fortsätta visa vad vi kan och vinna fler tävlingar!”
”Det stora examensprojektet känns som ett perfekt avslut. Vårt projekt har varit för Nordnet. Uppdraget har gått ut på att få fler att byta pensionssparande inom marknaderna Sverige, Norge och Danmark. Arbetsgruppen har bestått av studenter från diplomutbildningarna, Marknadskommunikation, Strategisk kommunikation och pr, Produktionsledning – operativ projektledning, Interactive Communication och så jag från Reklam.”
”Just nu känner jag inte för att plugga mer på ett tag. Jag har jobbat hårt med att utveckla kreativiteten, nu vill jag utveckla samarbeten med andra yrkesgrupper på en reklambyrå. Jag skulle vilja jobba på en byrå där jag kan få ut mycket som syns. Det är viktigt för mig.”
INSPIRATION:
Ett projekt, eller mer en person som inspirerar mig är JR. En fransk konstnär som åker runt i världen för att ta bilder, porträtt av personer han träffar på gatan, för att sedan trycka och limma upp jättestora bilderna på hus, bussar och väggar. Han vill uppmärksamma de problem som finns i olika delar av världen, speciellt women rights. Hans film har precis kommit ut: Women Are Heroes. Och har vunnit The TED prize 2011.
En person som inspirerar mig är Louise Waldenström, syster till min kompis som jag bor med. En riktig häftig 23-årig tjej som pluggar ekonomi och juridik samtidigt som hon lanserar sitt eget väskvarumärke, Slonn.
En annan person som skriver en av de bästa kommunikationsbloggarna i Sverige just nu är Johan Ronnestam, som jag tycker är jätteduktig på digital kommunikation. Jag läser hans blogg rätt ofta.
En film, eller mer en serie av filmer som jag tycker kan vara inspirerande, eller bara riktig coola, är Star Wars. Jag har alltid älskat Star Wars och tycker att det är ett imponerande resultat för att vara gjort på 70-talet!
En person som inspirerar mig inom musik är Pedro Winter, aka Busy P. Han har varit Daft Punks manager från 1996 till 2008, som bara det betyder ganska mycket. Nu är han ägare av Ed Banger Records, en franskt record label som gör allt från musik till kläder, till cyklar. Han har lyckats musikalisk och kommunikativt med labeln. En riktigt duktig person.