Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Grand Prix-vinnare i Cannes: IKEA - ThisAbles
Den hetaste och mest polariserade debatten under Cannes Lionsfestivalen var huruvida världens mest kreativa människor, i en bransch med enormt inflytande över våra känslor, tankar och val, bör fokusera på att maximera ekonomiska vinst - eller på människors möjligheter. IKEA och deras koncept ThisAbles har satt många kreativa hjärnor i arbete för att gå hem och hitta värdiga innovationer som länkar ihop varumärke och ambitionen att inkludera fler.
En femtedel av världens befolkning har en funktionsvariation. I takt med att den tekniska utvecklingen går allt mer mot interaktion via syn, tal och hörsel samtidigt som våra enheter blir mindre, innebär det att fler och fler hamnar utanför. Det här var ett tema som svepte med sig hela den internationella kreativa sfären i tysta applåder och tårar.
Inkludering kopplat till varumärkets kärnvärden
Efter insikten om den omedvetna exkluderingen har tempot ökat markant för att hitta lösningar. Ett initiativ som varit uppmärksammat inom området är Tommy Hilfiger Adaptive, som går under parollen "Making the Fashion Industry Inclusive - One Innovation at a Time". De var på plats i Cannes och berättade om drivkraften bakom sitt koncept. Men det riktigt stora avtrycket kom från prisvinnande kampanjer där inkluderingen hade en tydlig koppling till varumärkets kärna och därmed ökad chans att leva vidare och utvecklas av egen kraft. Inte bara adderat, utan helt enkelt inbyggt.
En av veckans stora vinnare i alla kategorier, med bland annat ett Grand Prix i Brand Experience & Activation, var Xbox's “Changing The Game”. Målet med den här kampanjen är att så långt som möjligt likställa villkoren för gamers, oavsett fysiska förutsättningar.
IKEA är om möjligt ännu mer ”on brand” med sin kampanj ThisAbles, med en tydlig länk mellan varumärkets inre kärna och möjligheten för personer med funktionsvariationer att via 3D-printer eller i butik få specialfunktioner till sina IKEA-möbler. Konceptet har sannolikt satt många kreativa hjärnor i spinn för att gå hem och hitta värdiga innovationer som länkar varumärke och ambitionen att inkludera alla i så hög grad som det går.
Det finns fler prisade kampanjer och initiativ ger hopp om att inkludering av miljontals människor i den tekniska utvecklingen kommer att vara något som ger både vinst för människor och företag. För att nämna några: SeeSound, Dot Translation Engine och StorySign. Ett hopp om både och i den pågående debatten om kommunikationsbranschens roll.
Relaterade artiklar
Berghs' teaching approach shared at Cannes
During the Cannes Lions Educator Summit, Berghs' CEO, Camilla Wallander, and Head of Insights, Joakim Thulin, shared the key aspects of the Berghs' teaching approach, and how it keeps their students both relevant and cutting edge.
Berghs to participate at the 2019 Cannes Lions' Educator Summit
The Cannes Lions International Festival of Creativity is the preeminent global learning and education event for professionals, educators, and students.
Berghs är bäst i Cannes - för femte året i rad
För otroliga femte året i rad utnämns Berghs School of Communication till “School of the Year” i tävlingen AKQA Future Lions i Cannes.