Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Grand Prix-vinnare i Cannes: The Tampon Book
Varför beskattas tamponger trippelt så högt som tryffel och oljemålningar i Tyskland? För att män stiftar lagarna — om du frågar Barack Obama. The Female Company’s - ”The Tampon Book” var enligt juryn i Cannes exakt den PR-aktivering som krävs för att ändra på den skeva uppdelningen, därför fick den här kampanjen årets Grand Prix.
På samma sätt som en annan av årets Grand Prix-vinnare i Creative Effectiveness, ”The Black Supermarket”, väljer The Female Company att öppet, kreativt och provokativt utmana rådande lagar för att få till en debatt och lagändring. Detta genom att helt enkelt förpacka tamponger i bokform kringgås lyxmomsen på 19 procent, och istället blir det bokmoms på 7 procent. Samma förpackning ger också ny energi till debatten, hela vägen in i förbundsdagen där säkert en och annan generad manlig ledamot heller läser nationalencyklopedin baklänges.
The E.V.A Initiative
Varför har kvinnor en 71 procents högre risk att skadas och 17 procents högre risk att dö vid en bilolycka? Enligt Volvo Cars är det för att merparten av alla krocktester och därpå utveckling av skydd i bilen designas utifrån manliga kroppsdimensioner.
Tillsammans med Forsman & Bodenfors har därför Volvo Cars skapat ”The E.V.A Initiative” med målet att en Volvo ska vara lika säker för en kvinna som en man i en kollision. Initiativet vann totalt 7 utmärkelser i Cannes med två guldlejon och Grand Prix i den helt nya kategorin Creative Strategy. Men större än priserna är kanske det beröm som kommer med att Volvo Cars släpper all data från mer än 43 000 analyserade kollisioner som open source för andra biltillverkare att använda i sin egen utveckling.
Viva La Vulva
Den kreativa branschens ansvar för hur snabbt och på vilket sätt vi utmanar stereotyper, missförhållanden och blind-spots kring män och kvinnor diskuterades flitigt under Cannes Lionsveckan. Bland annat var Libresse tillbaka efter förra årets omtalade ”Blood Normal” med efterföljaren ”Viva La Vulva” som fick 19 utmärkelser varav ett Titaniumlejon och fem (!) Guldlejon. Avsedd för UK och Skandinavien har Viva La Vulva blivit en viral global succé.
Relaterade artiklar
Grand Prix-vinnare i Cannes: IKEA - ThisAbles
Den hetaste och mest polariserade debatten under Cannes Lionsfestivalen var huruvida världens mest kreativa människor, i en bransch med enormt inflytande över våra känslor, tankar och val, bör fokusera på att maximera ekonomiska vinst - eller på människors möjligheter.
Grand Prix-vinnare i Cannes: ”Blood Normal”
Den relativt nyinstiftade kategorin ”Glass: The Lion for change" premierar kampanjer och kommunikation vars ambition är att förbättra och förändra orättvisor och obalans mellan könen.
Höstens kvällskurser på Berghs
Planera hösten idag! Öka dina chanser att hitta ett nytt jobb, utvecklas där du är – eller ta nästa steg i karriären.