Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Guld och gröna pennor i One Show
När One Show introducerar den ”gröna pennan”, gjord av återvunnet grönt glas, vill man belöna miljömedveten reklam. The One Show eftersökte bidrag med inte bara ekologisk eftertanke, utan ett kreativt och strategiskt tänk. Bland samtliga etablerade byråer som tävlade, stack Berghsstudenterna Jonas Åhlén och Johan Gerdin ut hakan och vann den gröna pennan.
Jonas och Johan arbetade fram sitt vinnande bidrag i samarbete med Fredrika Stern från GI. Uppdragsgivaren var organisationen Million Trees NYC och studenternas casefilm Swipe for Million Trees NYC kan du se nedan.
"In 2010, the One Show judges voted to give the award to the Berghs team who created a campaign for Million Trees NYC, which was the topic for the college competition. The work was thought to be innovative, progressive, showed a real possibility of raising money to support the cause. Although the work was from a student project, and not actually produced, the One Show judges thought awarding the Green Pencil to the Swipe campaign would send a strong message about our support for education, and our belief in the next generation of advertising professionals."
The Green Pencil was first given out in 2009, to recognize and encourage environmentally responsible advertising. It was initiated to bring attention to advertising campaigns that were not only creatively innovative, but that also communicated a positive message about improving the environment.
The first Green Pencil was awarded to the Hagen Daaz Honey Bee Vanilla Ice Cream campaign which brought attention to the demise of honey bees and donated a portion of sales to research to determine why honey bees were disappearing.
The Green Pencil is not a category that can be entered. It is not a separate entry, rather the award is given to the work that best exemplifies “green advertising.”
It is an important award, and we will continue to strive to bring this brilliant creative work to the attention of people who could help make it become a reality.
Studenterna från Berghs skördade stora framgångar också i One Shows studenttävling. Varje år är ett stort antal studenter världen över med och tävlar i the One Show College Competition. I år var det 93 nominerade, 21 av dem var studenter från Berghs School of Communication. Totalt vann studenterna 1 guld, 2 silver, 2 brons, en Runner Up i Client Pitch samt den gröna pennan i One Show för etablerade byråer.
”Vi är extremt stolta över att för andra året i rad dominera the One Show College Competition. Det är återigen ett bevis på att vi har ett utbildningskoncept som håller och våra studenter är mer attraktiva på arbetsmarknaden än någonsin” säger Sofia Strömberg, rektor Berghs.Studenterna Johan Gerdin, Fredrika Stern och Jonas Åhlén som vann den gröna pennan i One Show.
The One Club har funnits sedan år 1975 och är en organisation som arbetar för att främja kreativitet. The One Club arrangerar årligen en av världens mest erkända reklamtävlingar där kategorierna är the One Show, One Show Design och One Show Interactive.
Utmärkelse till Berghsstudenter i One Show Award:
Green Pencil Award
Swipe for Million Trees NY.
Jonas Åhlén och Johan Gerdin samt Fredrika Stern från GI
Utmärkelser till Berghsstudenter i 2010 One Show College Competition:
Guld i Non-traditional:
Swipe for Million Trees NY.
Jonas Åhlén och Johan Gerdin samt Fredrika Stern från GI
Se bidraget genom att klicka på filmen ovan.
Silver i Online Ad Campaign:
Nooka Unlimited
Anders Nyberg, Christian Hammar, Henrik Bohman
Silver i Interactive – Website:
Nooka True.
Felipe Montt, Maja Folgerö, Fatih Okan och Alexander Kristensen, Hyper Island
Brons i Interactive – Website:
Green Button
Totte Pärlefalk, Ted Criborn, Tobias Fant, Katja Janford, Jacob Nathanson, Alicia Smith (från Hyper Island).
Brons i Online Ad Campaign:
15 minutes to claim
Andrea Gezelius, AD, Elsa Lindblad, Copy, Helena Svärd, Planner
Runner Up i Client Pitch
Karl Åkestam, Johan Wahlberg, Henrik Ridderheim och Felix Söderlind
I den här kategorin anmäler sig studenterna med sitt bidrag, sen tas tio lag ut som får pitcha för kunden och en jury i New York genom att formulera en strategi som mynnar ut i kreativa enheter. Av tio lag var två från Berghs.