Hackaton med musikbranschen i fokus
Att genomföra olika typer av hackaton är inte något nytt för Berghs — och för klasserna Growth Marketing och Digital Design & Strategi har det blivit en årlig tradition.
Att under en kort och intensiv period, oftast med ett specifikt mål, leverera resultat, utmanar studenterna och samtidigt som det är väldigt roligt! När man står både inför tidspress och förväntningar från en riktig uppdragsgivare och samtidigt lyfta det lustfyllda och lekfulla i upplägget, resulterar ofta i att tänka utanför sina vanliga banor. Kreativa, lite galna, men också briljanta idéer får utrymme att blomstra och lämnar studenterna med en känsla av ”wow, vad mycket vi kan göra på så kort tid!”
VAD ÄR UPPLÄGGET?
På årets hackathon var musikbranschen i fokus. Managementföretaget Monza Entertainment, med sitt imponerande roster av artister i världsklass, stod för briefen. Studenterna fick utmaningen att i grupper om tre och på enbart 24 timmar skapa antingen en marknadsföringskampanj för en artist eller en innovativ digital lösning med syftet att stärka relationen mellan fans och artist. Artistprojekten omfattade både väletablerade artister och mindre kända namn, där båda alternativen erbjöd unika och utmanande möjligheter.
Efter att Monza Entertainment presenterat sig och upplägget i aulan fick studenterna tillgång till allt material som de hade att utgå från under arbetet. Briefen i sin helhet var relativt detaljerad med tydliga leverabler för att guida studenterna i hur de bäst skulle kunna maximera sin tid. Prick klockan nio på morgonen nästa dag var det dags att presentera resultatet. Varje grupp fick 5 minuter till sitt förfogande och pitchade sina idéer för uppdragsgivaren som tillsammans med programansvarig Paula Ponzer gav feedback på lösningarna.
VAD TYCKER STUDENTERNA?
”Upplägget att tidsramen är så otroligt kort ställer en mängd krav på studenterna. De måste prioritera snabbt, lägga upp en plan för hur de ska disponera tiden, kompromissa för att tillsammans fatta beslut och i slutänden leverera något som de känner sig stolta över,” berättar Paula Ponzer. ”Våra studenter är otroligt högpresterande och ambitiösa, och detta är verkligen en utmaning i att trotsa den inre perfektionisten som så många bär på.”
Carl Ericson på Growth Marketing programmet håller med. ”Det var fantastiskt att se hur mycket den kreativa muskeln har växt på bara några månader på Berghs och samtidigt en utmaning att öva beslutsamhet – att ‘kill your darlings’ välja bort roliga och spännande idéer för att driva processen framåt.”
”Det var verkligen en rolig uppgift och ännu roligare att se vad man kan åstadkomma på så kort tid!” säger Isolde Nordfors på programmet Digital Design & Strategy.
VAD BLEV RESULTATET?
När presentationerna var avklarade var både studenter, programansvarig och uppdragsgivare nöjda. Susanna Boder och Liz Almqvist, som representerade Monza Entertainment var imponerade av resultatet: ”Så fantastiskt roligt att få ta del av dessa underbara och kreativa studenter. Väldigt inspirerande hur mycket man kan skapa under så kort tid och att få höra kreativa digitala lösningar av studenter kring artistprojekt som de sedan tidigare inte nödvändigtvis kände till. Det bevisar vikten av att kunna skapa kampanjer utanför sina subjektiva uppfattningar kring ett varumärke och endast utgå från artistens varumärke.”
TACK!
Till Kersh Kaffe, Törst Beverages och Dig Snacks för att ni ville medverka på vårt hackaton och bidrog med gott bränsle till våra hårt arbetande studenter. Tack även till Victor Greneskog som studerar produktionsledning och hjälpte till att styra upp detta event.