Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Halvleksrapport i Brand X: ”Vi tror på vår idé och kör på den”

grupp

När halva tiden passerat under Brand X har temperaturen höjts märkbart i klassrummen på Berghs. I ett av dem huserar grupp 18 och där råder full aktivitet. Vad de jobbar med får vi dock inte veta - hemlighetsmakeriet mellan grupperna är stort. En pratstund med Anna Kjellander och Fanny Svensson går däremot bra.

November 7, 2011

Anna Kjellander läser Strategisk kommunikation/PR och Fanny Svensson läser Reklam – Copywriter på Berghs. Genom Brand X korsas deras discipliner och strategerna arbetar nära kreatörerna. Något som till en början kändes frustrerande, berättar Anna och Fanny.

- Vi började med att sätta upp en tidsplan för vilka delar som skulle få vilken tid, vilket visade sig vara jättebra eftersom vi inte riktigt hade exakt koll på varandras discipliner. I början undrade kreatörerna vad det var strategerna gjorde och varför det tog sådan lång tid, och när vi sedan gick över till den kreativa delen tyckte strategerna att det vore bra om vi direkt kunde ”spika en idé”. Men då hade vi tidplanen att falla tillbaka på och kunde säga att nej, vi har två dagar på oss att göra det här, berättar Fanny.

- Det var väldigt lärorikt att inse just de olika bitarna i det vi arbetar med. Klart det kändes frustrerande för kreatörerna när vi strateger stod och bollade målgruppsanalyser på en tavla, säger Anna och Fanny fyller i:

- En sak som var fascinerande under de första dagarna var att vi plötsligt insåg att vi inte menade samma sak när vi pratade om ”insikt”. Strategerna pratade om insikter kring målgruppen och kreatörerna om produkten. När vi insåg det, och slog ihop våra insikter, blev det sjukt bra.

- Då fick vi en aha-upplevelese och kände ungefär som att ”det är det här som är hemligheten”. Gick runt och kände oss lite upplysta ett tag, säger Anna.

Kick-offen på Färgfabriken upplevde gruppen som förvirrande i början. De spånade mycket kring vad utmaningen egentligen var och hur man bäst griper tag i den. Efter diskussioner kom de fram till att det nog inte är varumärket så mycket som produkten, mjölk, som innebär den största utmaningen. Anna förklarar:

- Det var en hjälpsam insikt att förstå det att det var mjölk, och inte varumärket, som är problemet. Vi har i vår lösning valt att fokusera mer på mjölk som produkt och mindre på varumärket. Arla är fortfarande ett starkt varumärke.

- Arla äger ju större delen av marknaden, och dricker folk mer mjölk så dricker de mer Arla-mjölk, menar Fanny.

När halva tiden passerat har gruppen enats om en idé och det är dags att gå igenom hur den ska genomföras. Vilka medieval som ska prioriteras, hur presentationen ska se ut. Både Anna och Fanny medger att de är nervösa inför presentationen, den betyder mycket. Idén kan vara hur bra som helst – men har man inte en presentation som visar det så kommer det inte fram. Hur de andra grupperna ligger till har de ingen aning om, det är mycket hysch hysch.

- Man vet ingenting alls om de andra grupperna, verkligen ingenting. Folk sätter upp skärmar vid fönstren så att man inte ska se och visst, det är ju en tävling. Samtidigt kan jag tycka att det är lite löljigt att det är så hemligt, skulle man hjälpa varandra skulle säkert alla göra bättre ifrån sig, säger Fanny.

- Ja, och vem vill sno någon annans idé? Men å andra sidan, eftersom det är så hemligt så vet man ingenting om någon annan och då finns det inget att bli stressad över. Vi tror på vår idé och kör på den, avslutar Anna innan det är dags att springa tillbaka in till klassrummet där gruppen arbetar för fullt.

Grupp 18 i Brand X består av 

Fanny Svensson Enbacken - Reklam Copywriter 

Clara Lidstrom - Grafisk design

Maria Lindman - Marknads­kommunikation

Anna Kjellander - Strategisk kommunikation och PR 

Maja Sigurdson - Produktionsledning/operativ projektledning

John E Njuki - Intercative Communication 

Tobias Lund - Berghs Bachelor